به گزارش اکوایران، یکی از سازمان‌دهندگان اصلی تظاهرات دانشجویی بنگلادش در روز سه‌شنبه، یک روز پس از استعفای شیخ حسینه، نخست‌وزیر و فرار او از کشور پس از هفته‌ها ناآرامی مرگبار، خواستار معرفی محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل به عنوان رئیس دولت موقت جدید شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ناهید اسلام، در یک پست ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت که رهبران تظاهرات دانشجویی قبلاً با یونس صحبت کرده‌اند و با توجه به وضعیت فعلی کشور موافقت کرده است. رئیس جمهور بنگلادش و فرمانده ارشد نظامی آن روز دوشنبه گفتند که دولت موقت به زودی تشکیل خواهد شد.

یونس که استعفای حسینه را «دومین روز آزادی» کشور خواند، با تعدادی از اتهامات فساد روبرو شده و در زمان نخست وزیری سابق محاکمه شد. او در سال 2006 جایزه نوبل را دریافت کرد و گفت که اتهامات فساد علیه او با انگیزه انتقام گیری بوده است.

اسلام گفت که دانشجویان معترض اسامی بیشتری را برای دولت اعلام خواهند کرد و نادیده گرفتن انتخاب‌های آنها برای رهبری فعلی چالش دشواری خواهد بود.

پس از هفته‌ها اعتراض علیه نظام سهمیه‌بندی مشاغل دولتی که به خشونت کشیده شد و به چالشی گسترده برای حکومت 15 ساله او تبدیل شد، حسینه استعفا داد و از کشور گریخت. هزاران تظاهرکننده به اقامتگاه رسمی او و دیگر ساختمان‌های مرتبط با حزب و خانواده‌اش یورش بردند.

خروج او تهدیدی برای ایجاد بی‌ثباتی بیشتر در کشور پرجمعیت آسیای جنوبی است که در حال حاضر با یک سری بحران از جمله بیکاری بالا گرفته تا فساد و تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کند.  در میان نگرانی‌های امنیتی، فرودگاه اصلی داکا، پایتخت، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد.

خیابان‌های داکا سه‌شنبه بدون گزارشی از خشونت‌های جدید، آرام‌تر به نظر می‌رسند. معترضان شاد همچنان در محل اقامت رهبر برکنار شده ازدحام کردند. برخی حتی با سربازان محافظ ساختمان، جایی که معترضان خشمگین یک روز قبل اثاثیه، تابلوها و حتی گلدان‌های نخست‌وزیر سابق را غارت کرده بودند، سلفی گرفتند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها که نمی‌توان مستقلا تایید کرد، خشونت‌ها درست قبل و بعد از استعفای او حداقل 109 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.