به گزارش اکوایران، اطلاعات جدید اسرائیل مدعیست که ایران برای حمله به اسرائیل ظرف چند روز آتی آماده می‌شود‌.

دو منبع آگاه به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، گفته‌اند که ارزیابی به روز جامعه اطلاعاتی اسرائیل مدعیست که به تلافی ترور رهبر سیاسی حماس در تهران، ایران آماده حمله مستقیم به اسرائیل شده و احتمالا این کار را ظرف چند روز آتی انجام خواهد داد.

 ارزیابی اطلاعاتی جدید نشان می‌دهد که حمله ممکن است قبل از مذاکرات توافق مبادله اسرا و آتش‌بس غزه که برای پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده انجام شود، و به طور بالقوه مذاکرات را -که مقامات اسرائیلی آن را  «لحظه‌ اکنون یا هرگز» برای توافق بالقوه بین اسرائیل و حماس خوانده‌اند- به خطر می‌اندازد؛ اگر چه حماس ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای ظاهراً شرکت در این دور از مذاکرات -که نهایی خوانده می‌شود- را رد کرد.

با این حال، یکی از منابعی که اطلاعات مستقیمی دارد، گفت که وضعیت «هنوز آرام است».

منابع مذکور گفتند که ارزیابی که در 24 ساعت گذشته تهیه شد، نشان دهنده یک تغییر است.

در هفته گذشته، اطلاعات اسرائیل فکر می‌کرد که ایران هنوز درباره زمان و ماهیت واکنش خود تصمیم نگرفته است و فشار بین‌المللی و بحث‌های داخلی می‌تواند مقامات ایران را به سمت تعویق، مهار یا به حداقل رساندن انتقام‌جویی علیه اسرائیل سوق دهد.

هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: امیدواریم پاسخ ما به موقع و به گونه ای انجام شود که به آتش بس احتمالی لطمه نزند.

اما یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده صحبت کرد و به او گفت که آمادگی نظامی ایران حاکی از آن است که ایران برای یک حمله بزرگ آماده می‌شود.

این در حالی است که دولت بایدن برای یک هفته دراماتیک دیپلماسی پرمخاطره برای جلوگیری از جنگ در منطقه و تضمین توافق مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه آماده شده است.

نتایج تلاش‌ها در  هفته جاری نشان خواهد داد که آیا منطقه بیشتر در بحران فرو خواهد رفت و یک جنگ دائمی گسترش خواهد یافت - یا این‌که برای اولین بار از 7 اکتبر، تغییر مسیر قابل توجهی رخ خواهد داد. نتیجه می‌تواند میراث بایدن را شکل دهد.

روز یکشنبه، حماس اعلام کرد که دعوت ایالات متحده، قطر و مصر برای دور نهایی مذاکرات را که برای پنجشنبه برنامه ریزی شده بود، رد کرده است. بدین ترتیل تلاش های کاخ سفید با شکست قابل توجهی روبرو شد.

به گفته منابع مذکور، جامعه اطلاعاتی اسرائیل همچنان فکر می‌کند که حزب‌الله در صورتی که ایران با حمله مستقیم خود به آن بپیوندند، احتمالاً ابتدا به تلافی این ترور حمله خواهد پرداخت.

این منابع ادعا کردن  که حملات حزب الله و ایران احتمالاً بزرگتر از حملات ایران در آوریل گذشته است و شامل پرتاب موشک و پهپاد به اهداف نظامی در مرکز اسرائیل، از جمله در مجاورت مراکز جمعیتی غیرنظامی است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه در جریان بازدید از یکی از واحدهای ارتش اسرائیل به این موضوع اشاره کرده و گفت ایران و حزب‌الله «به گونه‌ای متفاوت از گذشته به ما آسیب می‌زنند». گالانت گفت: «امیدوارم آن‌ها تجدید نظر کنند و منجر به وقوع جنگ در جبهه های اضافی نشوند. ما این را نمی خواهیم، اما باید آماده باشیم». اما یک منبع با آگاهی مستقیم از اطلاعات گفت: بحث داخلی در ایران ادامه دارد و ممکن است تصمیم گیری ایران همچنان تغییر کند.

این منبع مدعیست که برخی برای پاسخ شدیدتر و گسترده‌تر از حمله ایران در 13 آوریل به اسرائیل فشار می‌آورد، اما رئیس‌جمهور جدید ایران و مشاورانش معتقدند که تشدید تنش‌ها در منطقه در حال حاضر منافع ایران را تامین نمی‌کند.