به گزارش اکوایران، در حالی که احتمال حمله ایران به اسرائیل بر منطقه سایه افکنده، مقامات واشنگتن و تهران با تشدید تنش‌هایی روبرو بوده که برای هر دو طرف خطرات بزرگی به همراه خواهد داشت.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، کاخ سفید مدعیست که در تلاش است تا از حملاتی که احتمالاً فراتر از عملیات موشکی و پهپادی ماه آوریل ایران علیه اسرائیل باشد، جلوگیری کند. این بزرگترین آزمون دولت بایدن در تلاش چهار‌ساله آن برای رویارویی با جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. تهران که ترجیح می‌دهد از طریق نیروهای مقاومت علیه دشمنان خود اقدام کند، در حال بررسی این موضوع بوده که آیا دوباره مستقیماً دست به حمله بزند یا خیر؛ حتی اگر این اقدام خطر جنگی گسترده را در پی داشته باشد.

بهای این کار برای واشنگتن و تهران زیاد است. حمله بزرگ ایران که باعث واکنش بیشتر اسرائیل شود، ممکن است امیدهای ایالات متحده برای آتش‌بس در غزه را بر باد داده و می‌تواند آسیب‌پذیری‌های ایران را آشکار سازد و شاید موقعیتش را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای تضعیف کند.

طی روزهای اخیر، ایالات متحده مستقیماً و همچنین از طریق میانجیگران به تهران هشدار داد که حمله تلافی‌جویانه قابل‌توجه به اسرائیل می‌تواند خطری جدی برای دولت و اقتصاد ایران بیافریند.

نه ایالات متحده و نه ایران قصد نداشتند در این موقعیت قرار بگیرند؛ اما حالا به جز اینکه از آن عبور کرده و امیدوار باشند به جنگی تمام‌عیار ختم نشود، انتخاب دیگری ندارند. واشنگتن انتظار حمله به اسرائیل را در این هفته دارد؛ اگرچه ایالات متحده از شکل و دامنه آن مطمئن نیست.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت اذعان داشت: «ما واقعاً نمی‌دانیم که آیا تهران این کار را خواهد کرد، چه زمانی انجام خواهد داد و با چه نیرویی حمله می‌کند. در حال حاضر، ما پاسخ قطعی برای همه این‌ها نداریم، اما معتقدیم که ممکن است حمله‌ای به زودی و بدون اطلاع قبلی انجام گیرد».

در پی ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس توسط اسرائیل، ایران سوگند به انتقام سریع خورد. این ترور تنها چند ساعت پس از ترور فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت انجام گرفت. رئیس‌جمهور جدید ایران گفت که این حق قانونی کشورش است که تلافی کند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته که با تلاش‌های کاخ سفید برای کاهش تنش‌ها همکاری داشته و هیئتی را برای مذاکرات آتش‌بس به دوحه فرستاده است. اما همچنین تهدید کرده که به هرگونه حمله از سوی ایران شدیداً پاسخ خواهد داد. اسرائیل همچنین حمله‌ای به جنوب لبنان در صورت حمله حزب‌الله را رد نکرده است.

روز سه‌شنبه، بایدن به خبرنگاران گفت که انتظار دارد اگر طرف‌های جنگ غزه به توافق برسند، ایران از حملات خودداری کند. اما او اذعان داشت که تکمیل توافق آتش‌بس در حال دشوارترشدن است. کِرین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده انتظار دارد «این مذاکرات طبق برنامه پیش برود».

اما حماس گفته در مذاکرات این هفته شرکت نمی‌کند. اگرچه اسرائیل هیئتی را به دوحه فرستاد، اما طی ماه‌های اخیر، نتانیاهو تمایل کمی برای انجام معامله نشان داده است. مقامات آمریکایی اذعان می‌کنند که درب‌های مذاکرات بزرگ بسته شده و دولت بایدن را بر آن داشته تا پیشنهادی نهایی برای حل اختلافات بین حماس و اسرائیل در مورد توافق آتش‌بس ارائه کند.

دالیا داسا کِی، کارشناس امنیت خاورمیانه در مرکز بِرکِل روابط بین‌الملل دانشگاه UCLA گفت: «بدون آتش‌بس، دشوار است تصور کنیم که ایرانی‌ها یا حزب‌الله عقب‌نشینی کنند».

مقامات و تحلیلگران آمریکایی می‌گویند تهران چندین گزینه دارد که همه آن‌ها با مشکلاتی همراه است. عقب‌نشینی باعث می‌شود جمهوری اسلامی ضعیف به نظر برسد. آغاز حمله‌ای گسترده که خطر درگیری گسترده‌تر را به همراه دارد، باعث می‌شود اسرائیل بتواند ضربات متقابل وارد ساخته که شاید ایران نتواند جلویشان را بگیرد. تکرار حمله موشکی آوریل نیز بی‌نتیجه خواهد بود و همچنان احتمال جنگ گسترده‌تر را افزایش می‌دهد.

برخی ناظران گمان می‌کنند ممکن است ایران سعی داشته باشد از راه دیگری وارد شود: تأخیر تا پس از مذاکرات آتش‌بس. بنابراین، اگر توافقی حاصل گشت، تهران می‌تواند اعلام کند که تهدیداتش منجر به صلح منطقه‌ای شده است.

کای گفت: «شکی نیست که درون ایران بحث‌های شدیدی درباره نحوه پاسخگویی وجود دارد، زیرا هیچ یک از گزینه‌هایشان خوب به نظر نمی‌رسد».

بایدن با امید احیای توافق هسته‌ای ایران و ایجاد یک ایجاد اتحادی منطقه‌ای برای مواجهه با تهران به قدرت رسید. در عوض، واشنگتن تماشاگر تسریع مجدد برنامه هسته‌ای ایران، حمایت از محور مقاومت که سه سرباز آمریکایی را در اردن کشته و تجارت جهانی را مختل ساختند و همکاری نظامی با روسیه بوده است.

بزرگترین تغییر جمهوری اسلامی علنی‌کردن جنگ در سایه خود با اسرائیل بود. پس از اینکه اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و چند تن از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران را کشت، تهران از روش معمول خود، یعنی استفاده از نیروهای مقاومت برای مقابله به مثل، برای اولین‌بار مستقیماً از خاک خود به سمت دشمنش آتش گشود.

پس از ترور اسماعیل هنیه، شمارش معکوس برای پاسخ تهران آغاز شد. الکس وطنخواه، مدیر برنامه ایران در مؤسسه خاورمیانه گفت: «آن‌ها خود را در موقعیتی قرار دادند که حتماً باید کاری کنند و این‌بار، مجبورند بدون اینکه تلافی اسرائیل را برانگیزند، اقدامی اثرگذار انجام دهند».

از بایدن گرفته تا سایر مقامات آمریکایی، واشنگتن بارها به جمهوری اسلامی هشدار داده که وضعیت فعلی را تشدید نکند و از اهرم‌های دیپلماتیک و نظامی برای جلوگیری از بدترین پیامدها استفاده کرده است.

علاوه بر هماهنگی با شرکای اروپایی و خاورمیانه‌ای، مقامات آمریکایی پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم مبنی بر اینکه واشنگتن خواهان جنگ گسترده‌تر نیست، به ایران ارسال کرده‌اند. یک مقام ارشد دولت گفت: «ما می‌دانیم که آن‌ها به پیام‌های ما توجه می‌کنند. نمی‌دانیم که پیام‌هایمان نظرشان را تغییر می‌دهد یا خیر».

این موضوع دولت را نگران ساخته است. مقامات نظامی آمریکا بین ترس از پاسخ بزرگتر ایران نسبت به حملات موشکی آوریل تا عدم پاسخگویی تهران نوسان داشته‌اند. یکی از مقامات دفاعی ایالات متحده گفت که این تردید تا حدودی به وضعیت نظامی ایران بستگی دارد که «قطعاً شبیه قبل از ۱۳ آوریل نیست».

این ماه ایالات متحده یک اسکادران جنگنده‌های اف-۲۲ را به منطقه اعزام کرد. مقامات دفاعی آمریکا گفتند ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن نیز در حال انتقال از منطقه آسیا-اقیانوسیه به خاورمیانه است و در هفته‌های آینده مستقر می‌شود. لینکلن حامل جنگنده‌های اف-۳۵ بوده و با ناو هواپیمابر تئودور روزولت که در حال حاضر در خلیج عدن فعالیت می‌کند، همپوشانی خواهد داشت.

مشخص نیست که هیچ‌یک از این اقدامات دولت بایدن نتیجه دهد.

دانا استرول که سال گذشته از سمت خود به عنوان بالاترین مقام غیرنظامی پنتاگون در امور خاورمیانه کناره‌گیری کرد، گفت که بعید است ایران سیاست خود را متوقف کند، زیرا معتقد نیست که امنیت خودش در خطر باشد. او افزود: «ایران پیام‌های بیش از حد آمریکا مبنی بر تمایل به جلوگیری از جنگ تمام‌عیار را عدم تمایل واشنگتن به اقدام تهاجمی تفسیر کرده است».