به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی، ایرانی و اسرائیلی در روز جمعه گفتند که انتظار می‌رود تهران حمله انتقام‌جویانه خود علیه اسرائیل را به تعویق بیندازد تا به میانجی‌گران فرصتی برای پیشبرد مذاکرات آتش‌بس غزه برای پایان جنگ بدهند.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات ارشد آمریکایی، اسرائیلی، مصری و قطری در روز جمعه برای دومین روز متوالی در دوحه برای تلاش در جهت رفع اختلافات باقی‌مانده بین اسرائیل و حماس دیدار کردند. با پایان این گفتگوها، بیانیه مشترکی از ایالات متحده، مصر و قطر اعلام کرد که «پیشنهاد حل اختلاف» به هر دو طرف ارائه شده است. انتظار می‌رود مقامات ارشد این سه دولت قبل از پایان هفته آینده در قاهره دوباره تشکیل جلسه دهند.

مشخص نیست که آیا این جدول زمانی ارزیابی‌های ایران را تغییر خواهد داد یا خیر.

بیش از دو هفته است که منطقه با نگرانی منتظر انتقام‌جویی به رهبری ایران برای ترور اسماعیل هنیه، رهبر شاخه سیاسی حماس و فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله بوده است. ایران و حزب‌الله هر دو سوگند به انتقام خورده‌اند و ترس از جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای را افزایش داده‌اند.

پس از پایان روز اول مذاکرات در پنج‌شنبه‌شب، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر با علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران تماس گرفت. به گفته دو مقام ایرانی و سه مقام دیگر که با این تماس آشنا بودند، آل ثانی از ایران خواست با توجه به مذاکرات آتش‌بس دوحه از هرگونه تشدید خودداری کند.

بر اساس ادعای پنج مقام اسرائیلی، اطلاعات اسرائیل نشان داد که حزب‌الله و ایران سطح آمادگی واحدهای موشکی و راکتی خود را کاهش داده‌اند. این مقامات هشدار دادند که ارزیابی‌های آن‌ها با توجه به سیال‌بودن رویدادها سریعاً در حال تغییر است. اطلاعات اندک بوده و اغلب تغییر می‌کند و ایران و حزب‌الله نیز دائماً در حال ارزیابی وضعیت هستند.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که آل ثانی پس از پایان مذاکرات دوحه، دوباره در روز جمعه با باقری کنی صحبت کرد. این دو مقام ارشد بر لزوم «آرامش و کاهش تنش در منطقه» تأکید داشتند.

یک درگیری گسترده منطقه‌ای خطر افزایش ویرانی ناشی از حمله اسرائیل به غزه را افزایش می‌دهد.

ماه‌هاست که اسرائیل و حماس در مورد یک توافق آتش‌بس سه‌‌مرحله‌ای که شامل آزادی تدریجی ۱۱۵ اسیر زنده و مرده باقی‌مانده اسرائیلی در ازای زندانیان فلسطینی می‌شود، مذاکره می‌کنند. طبق شرایط این توافق، اسرائیل نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند و هر دو طرف نهایتاً به آتش‌بس دائمی می‌رسند.

با وجود دورهای مکرر مذاکرات، چندین نکته اختلاف اصلی بین اسرائیل و حماس همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

حماس از شرکت در دور جدید مذاکرات که آن را تاکتیک تأخیری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دانست، خودداری کرد. اما به گفته منابع آگاه، مقامات حماس آمادگی خود را برای گفتگو با میانجیگران در صورت پیشرفت قابل توجه در این اجلاس ابراز کرده بودند.

طی هفته‌های اخیر، نتانیاهو شروط اسرائیل برای توافق را سخت‌تر کرده است؛ از جمله او خواستار ماندن نیروهای اسرائیلی در سمت فلسطینی مرز غزه با مصر، برای جلوگیری از تجهیز مجدد حماس شده است.

در طول چند روز گذشته، دیپلمات‌های غربی برای جلوگیری از تشدید احتمالی بین اسرائیل و ایران بارها در منطقه رفت و آمد داشته‌اند.

روز جمعه، وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه برای بحث در مورد مذاکرات جاری آتش‌بس و همچنین تلاش برای جلوگیری از جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی سفر کردند. همچنین بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر که روز جمعه با مقامات لبنانی در بیروت دیدار داشت، گفت که آتش‌بس غزه «مبنایی برای توقف تشدید» در منطقه است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام داشت که نهمین سفر خود به این منطقه از زمان آغاز جنگ غزه را انجام خواهد داد. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفت که نتانیاهو روز دوشنبه با بلینکن دیدار خواهد کرد.