به گزارش اکوایران، در حالی که مقیاس قمار جسورانه رئیس جمهور زلنسکی آشکارتر می‌شود، واشنگتن در حال هضم کردن تاثیر حمله برق آسای اوکراین به منطقه کورسک روسیه است.

مقامات ایالات متحده در حال ارزیابی این هستند که این تهاجم چگونه ممکن است پویایی سیاسی و نظامی جنگ را تغییر دهد، و همچنین پیامدهای آن را برای تغییر موضع طولانی مدت واشنگتن در مورد نحوه استفاده اوکراین از تسلیحات تامین‌شده توسط آمریکا بررسی می‌کنند.

به نوشته بی‌بی‌سی، این یورش خیره کننده که رهبران روسیه و ظاهرا غربی را غافلگیر کرد، یکی از مخاطره آمیزترین معضلات دفاع از اوکراین را برجسته می‌کند: بایدن به طور مداوم تلاش کرده است تا به کیف برای عقب راندن تهاجم روسیه کمک کند، بدون ایجاد خطر تشدید تنش میان آمریکا و مسکو.

در حالی که پوتین همواره تلاش کرده است که درگیری را به عنوان جنگی بین روسیه و غرب به تصویر بکشد، بایدن به دنبال تعیین محدودیت‌های روشن در سیاست ایالات متحده برای اعتبار ندادن به این روایت و جلوگیری از تشدید بوده است.

اما به گفته تحلیلگران نظامی، حمله اوکراین به کورسک - بزرگترین تهاجم نظامی خارجی به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم - یک سری سوالات فوری را برای کاخ سفید ایجاد کرده است.

آیا باید به سرعت مرزهای تعیین شده برای نحوه استفاده اوکراین از سیستم های تسلیحاتی آمریکا و ناتو را بزرگتر کند؟

روسیه اوکراین آمریکا

آیا خطر عبور از خطوط قرمز روسیه در مورد دخالت غرب در جنگ وجود دارد؟ اگر نه، آیا زلنسکی به واشنگتن نشان داده است که می تواند بلوف پوتین را بخواند؟

علیرغم خطرات و عدم اطمینان، برخی در واشنگتن اقدام زلنسکی را با شگفتی تحسین می‌کنند. کنار هم قرار دادن نظرات مقامات ایالات متحده در هفته گذشته، چیزهایی را در مورد موضع جدید واشنگتن نشان می‌دهد.

دولت آمریکا اصرار دارد که اوکراین هیچ اخطار قبلی در مورد حمله به این کشور نداده است. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفته است که واشنگتن «هیچ ارتباطی» با این تهاجم ندارد.

در مورد استفاده از تسلیحات ایالات متحده، کاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه به طور رسمی استفاده از آنها را تأیید نمی‌کنند، اما با توجه به اتکای اوکراین به سیستم‌های تسلیحاتی ایالات متحده و ناتو، کاملاً واضح به نظر می‌رسد که این سلاح‌ها در روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ولادیسلاو سلزنیوف، سخنگوی سابق ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، به صدای آمریکا گفت که راکت‌اندازهای هایمارس که توسط ایالات متحده ارائه شده برای پیشروی حیاتی بوده است.

تأیید ایالات متحده برای استفاده از تسلیحات خود توسط اوکراین در تهاجم کورسک قطعاً به طور ضمنی داده شده است. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، این هفته گفت: «ما ارزیابی می‌کنیم که آ‌ن‌ها در محدوده سیاستی هستند که ما تعیین کرده‌ایم. این سیاست‌ها به ویژه در مورد استفاده از تسلیحات ایالات متحده تغییر نکرده‌اند.»

مقامات می‌گویند این حمله با سیاست آن‌ها «از همان ابتدا سازگار» است، که اوکراین بتواند از خود در برابر حملات فرامرزی دفاع کند.

جنگ اوکراین

اما سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون افزود: «دوباره، ما از حملات دوربرد به روسیه پشتیبانی نمی‌کنیم. این‌ها بیشتر تیراندازی متقابل هستند. من محدوده خاصی را برای آن تعیین نمی‌کنم.»

ایالات متحده بزرگترین تامین کننده تسلیحات اوکراین است - که این رابطه را برای چشم انداز جنگی اوکراین بسیار مهم می‌کند. همین هفته گذشته، پنتاگون مجوز شصت و سومین قسط تجهیزات ارسالی خود به اوکراین طی سه سال گذشته را داد، از جمله موشک‌های استینگر و گلوله‌های توپخانه.

اما از زمان آغاز تهاجم روسیه، رویکرد بایدن در ابتدا با امتناع از ارسال تسلیحات پیشرفته‌تر - از جمله موشک‌های هایمارس، سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت و جت‌های جنگنده F-16 تغییر کرده است. 

همین امر در مورد سیاست کاخ سفید در مورد حملات اوکراین به خاک روسیه نیز صدق می‌کند. زلنسکی ماه‌ها درخواست مجوز برای حمله به اهداف نظامی در روسیه را داشت که حملات به اوکراین را تسهیل می‌کنند.

در ماه مه، آقای بایدن بالاخره اجازه استفاده از تسلیحات آمریکایی را برای حمله فرامرزی به روسیه داد، اما فقط در محدوده محدودی از منطقه خارکف - که تحت حمله روسیه بود. کاخ سفید اقدامات مجاز اوکراین را اقدامات «ضد حمله‌ای» توصیف کرد.

بایدن در ماه ژوئن گفت: «آن‌ها مجاز به استفاده در نزدیکی مرز هستند، زمانی که [اماکن نظامی روسیه] در آن سوی مرز برای حمله به اهداف خاصی در اوکراین استفاده می‌شوند. ما اجازه حملات در عمق 200 مایلی روسیه را نمی‌دهیم و اجازه حمله به مسکو و کرملین را نمی‌دهیم.»

چند هفته بعد، همین مجوز برای هر نقطه در امتداد مرز که نیروهای روسی در آن برای حمله به اوکراین آماده می‌شدند، تمدید شد.

از آن زمان، آقای زلنسکی، همراه با برخی از متحدان اروپایی و برخی از دموکرات‌ها در واشنگتن، از آمریکا خواسته‌اند که دست‌های اوکراین را بیشتر «باز کند».

به طور خاص، رهبر اوکراین می‌خواهد بتواند از موشک‌های ATACMS یا موشک‌های دوربرد برای شلیک به عمق روسیه برای از بین بردن سایت‌های پرتاب پهپاد یا موشک استفاده کند. واشنگتن تا کنون امتناع کرده است.

همه این‌ها زیر سایه هشدارهای پوتین اتفاق می‌افتد که پیش از این تهدید کرده بود در صورت تهدید تمامیت ارضی روسیه از «تمام ابزارهای موجود» استفاده خواهد کرد. اگر او تصور کند که غرب از طریق جنگ اوکراین تهدیدی غیرقابل تحمل برای روسیه محسوب می‌شود، می‌تواند دوبارره تهدیدات هسته‌ای را به شکل جدی‌تر مطرح کند. 

در نهایت، موضع بایدن را می‌توان به این شکل خلاصه کرد: اوکراین می‌تواند تصمیم بگیرد که چگونه با استفاده از سلاح‌های آمریکایی به بهترین شکل از خود دفاع کند، از جمله با حملات  فرامرزی، اما در محدوده‌ای بسیار روشن - از جمله عدم استفاده از موشک‌های دوربرد.

چیزی که او در ماه ژوئن گفت نشان می‌دهد که محدودیت اوکراین «نزدیکی مرز» است.

قلمرو ناشناخته 

حمله کورسک، معضل آمریکا را به قلمروی ناشناخته‌ای می‌برد. برخی گزارش‌های تایید نشده روسیه حاکی از آن است که نیروهای این کشور تا عمق 30 کیلومتری روسیه پیشروی کرده‌اند.

در اواسط هفته جاری کیف اعلام کرد که نیروهایش 1000 کیلومتر مربع از خاک روسیه شامل بیش از 70 روستا و شهر را تحت کنترل دارند و صدها اسیر جنگی گرفته ‌اند.

با توجه به اینکه مقامات ایالات متحده هنوز تمایلی به صحبت علنی و با جزئیات در مورد این ماجرا ندارند، احساس کلی این است که آن‌ها هنوز در حال بررسی معنای آن برای وضعیت میدان نبرد، آینده جنگ و تأثیر آن بر محاسبات پوتین هستند.

اگر زلنسکی از احتیاط بیش از حد یا تصمیم‌گیری آهسته بایدن در مورد مجوزهای تسلیحاتی ناامید شده باشد، ممکن است سعی کرده باشد به بایدن نشان دهد که می‌تواند هم دست او و هم دست ولادیمیر پوتین را رو کند. این یک قمار جسورانه است.