به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور روسیه در سفر به باکو پیشنهاد میانجیگری توافق صلح آذربایجان و ارمنستان را داد.

به نوشته الجزیره، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سفر به باکو گفت که مسکو همچنان به نقش تاریخی خود در میانجی‌گری مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان، با وجود جنگ در اوکراین، متعهد است.

پوتین در حالی دیدار دو روزه‌ای از  آذربایجان داشته که این اولین سفر او به  قفقاز جنوبی، از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال 2022 و بازپس‌گیری منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط آذربایجان طی حمله ماه سپتامبر، به شمار می‌رود.

روسیه برای دهه‌ها میانجی سنتی بین این دو دشمن قفقازی -که هر دو از جمهوری‌های شوروی سابق هستند- محسوب می‌شد. اما در دو سال گذشته، مسکو درگیر کمپین نظامی‌اش در اوکراین بوده و قدرت‌های غربی نقش جدی‌تری در میانجی‌گری میان این دو کشور ایفا کرده‌اند.

پوتین روز دوشنبه در گفت‌وگوی مطبوعاتی مشترک با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، در باکو گفت: «به طور کلی‌تر، روسیه نیز با بحران‌هایی مواجه است، و در راس آن‌ها در اوکراین... با این حال، حضور تاریخی روسیه در رویدادهای قفقاز جنوبی، حتی در سال‌های اخیر، ایجاب می‌کند تا در جایی که طرفین نیاز دارند، ما بدون روا داشتن تردید، مشارکت کنیم».

پوتین آذربایجان

کارزار اخیر باکو به سه دهه حکومت جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ کوهستانی پایان داد و روابط بین ایروان و متحد سنتی‌اش مسکو را تیره کرد. ارمنستان روسیه را به انفعال متهم کرد و از آن زمان روابط خود را با کشورهای غربی تقویت کرده است.

در این ماجرا، روسیه از مداخله به نفع ایروان خودداری کرده و در نهایت، آذربایجان منطقه مورد مناقشه را پس گرفت. پس از سال‌ها درگیری، در پایان، بیش از ده هزار نفر از جمعیت ارمنی قره‌باغ کوهستانی، از ترس انتقام‌جویی از منطقه  گریختند.

سفر دو روزه رهبر روسیه نشان‌دهنده تغییر اتحادها در منطقه بی‌ثبات قفقاز است.

پوتین گفت: «اگر بتوانیم کاری برای امضای توافقنامه صلح بین آذربایجان و ارمنستان انجام دهیم، ... بسیار خوشحال خواهیم شد».