به گزارش اکوایران، شرکت پیام‌رسان تلگرام در بیانیه‌ای گفت: «پاول دوروف، بنیانگذار روسی‌تبار تلگرام که در پاریس دستگیر شده، چیزی برای پنهان کردن ندارد و احمقانه است که مالک پیام‌رسان و پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را به دلیل سوءاستفاده (برخی‌ها) از این سرویس مسئول دانست».

به نوشته رویترز، دوروف، میلیاردر ۳۹ ساله اندکی پس از فرود با جت خصوصی از جمهوری آذربایجان در فرودگاه لو بورژه واقع در خارج از پاریس دستگیر شد. دستگیری مدیرعامل تلگرام باعث شد مسکو به پاریس هشدار دهد که باید حقوق او را رعایت کند. سفارت روسیه در پاریس در پاسخ به گزارش‌های رسانه‌ها گفت که فوراً از مقامات فرانسوی خواستار توضیح دلایل بازداشت و اطمینان از حفظ حقوق دوروف و دسترسی کنسولی او شد. طبق این بیانیه، مقامات سفارت با وکیل دوروف در تماس هستند. دوروف ساکن دوبی بوده و شهروند فرانسه و امارات متحده عربی است و پیش از این نیز حرفی در مورد لغو تابعیت روسی خود نزده است.

ایلان ماسک، میلیادر آمریکایی و مالک پلتفرم اکس نیز از اقدام پاریس انتقاد کرد و گفت آزادی بیان در اروپا تحت حمله است.

تلگرام در بیانیه‌ای کوتاه و بدون ارائه جزئیاتی از دستگیری گفت که این شرکت مستقر در دبی از قوانین اتحادیه اروپا پیروی می‌کند و کنترل محتوای آن «در چهارچوب استانداردهای صنعت (شبکه‌های اجتماعی) بوده و به طور مداوم در حال بهبود است». تلگرام گفت: «پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام چیزی برای پنهان‌کردن ندارد و به طور مکرر به اروپا سفر می‌کند. این ادعا که یک پلتفرم یا صاحب آن مسئول سوءاستفاده (برخی) از آن پلتفرم هستند، پوچ است. ما منتظر حل سریع این وضعیت هستیم. تلگرام همراه شماست».

یک منبع در پلیس فرانسه گفت دوروف در بخشی از تحقیقات اولیه پلیس در مورد تسهیل طیف گسترده‌ای از جرایم به دلیل کمبود کنترل محتوا در تلگرام و عدم همکاری با پلیس دستگیر شد. منبع مذکور افزود یک واحد ژاندارمری امنیت سایبری و واحد پلیس ضدکلاهبرداری ملی فرانسه رهبری تحقیقات را بر عهده داشته و قاضی تحقیقات نیز در زمینه جرایم سازمان‌یافته تخصص دارد.

یک منبع قضایی نیز به خبرگزاری فرانسه اطلاع داد که احتمالاً بازداشت دوروف برای ۲۴ ساعت دیگر تمدید شود. طبق سیستم حقوقی فرانسه، پلیس می‌تواند یک نفر را برای ۲۴ ساعت بازداشت کند و این دوره یک‌بار قابل تمدید است. منبع قضایی افزود که اگر مقامات بخواهند دوروف را پس از دوره بازداشت اولیه نیز نگه دارند، باید او را روز دوشنبه به دادگاه پاریس بیاورند. دادستان پاریس پیشتر گفته بود در راستای رویه مرسوم تحقیقات، حرفی برای گفتن ندارد.