به گزارش اکوایران، رافایل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه العربیه به بررسی چندین موضوع هسته‌ای فوری جهانی پرداخت. او بر نگرانی‌های موجود در رابطه با درگیری بین روسیه و اوکراین، به ویژه خطراتی که نیروگاه‌های هسته‌ای واقع در نزدیکی مناطق فعال جنگی ایجاد می‌کنند، تاکید کرد.

گروسی بر تعهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تضمین ایمنی این تأسیسات، علی‌رغم چالش‌ها و عدم اطمینان‌ها، تأکید داشت. او با تصریح به اهمیت بی‌طرفی این آژانس خاطرنشان کرد که ارزیابی‌های آن‌ها صرفاً بر اساس اطلاعات تأییدشده مستقل بوده تا از سیاسی شدن موضوع جلوگیری شود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و از نگرانی خود در مورد ادامه انباشت اورانیوم با غلظت بالا توسط این کشور سخن گفت. او فاش کرد که از رئیس‌جمهور جدید ایران پاسخی دریافت کرده که نشان‌دهنده احتمال از سر گیری گفتگوها با هدف اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. گروسی بر ضرورت افزایش شفافیت و همکاری ایران، به ویژه در پرتو پیشرفت در توانایی‌های هسته‌ای آن تأکید کرد.

علاوه بر این، گروسی به مسائل گسترده‌تر مربوط به تکثیر هسته‌ای و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کاهش خطرات تشدید هسته‌ای، به ویژه در مناطق دارای تنش بالا اشاره کرد. او اهمیت ادامه گفتگو و ضرورت همکاری بین‌المللی برای مقابله مؤثر با این چالش‌ها را ذکر کرد.

این مصاحبه همچنین برنامه‌های هسته‌ای عربستان سعودی را پوشش داد که گروسی نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اطمینان از اینکه هرگونه توسعه آتی در برنامه هسته‌ای این پادشاهی با ضمانت‌های بین‌المللی و استانداردهای عدم تکثیر مطابقت خواهد داشت را تأیید کرد.