به گزارش اکوایران، ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده کل ارتش اوکراین روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با کریستین امان‌پور، گفت که روسیه پیش از تهاجم غافلگیرانه کیف، برای حمله از منطقه کورسک به اوکراین برنامه‌ریزی کرده بود.

عملیات موفقیت آمیز

این ژنرال در اولین مصاحبه تلویزیونی خود از زمان فرماندهی ارتش در ماه فوریه، به کریستین امانپور از سی‌ان‌ان گفت که معتقد است عملیات کورسک موفقیت آمیز بوده است: «این امر خطر حمله دشمن را کاهش داد. ما مانع فعالیت آنها شدیم. ما نبرد را به قلمرو دشمن منتقل کردیم تا دشمن بتواند آنچه را که ما هر روز احساس می‌کنیم، احساس کند.»

ماه گذشته، نیروهای اوکراینی در یک تهاجم فرامرزی به کورسک یورش بردند که حتی مقامات آمریکایی را غافلگیر کرد. این حمله نشان داد که علیرغم برتری روسیه از نظر نیرو و سلاح، ارتش این کشور دارای آسیب‌پذیری‌هایی است.

سیرسکی در توضیح دقیق‌ترین دلیل پشت این تهاجم، اهداف کلیدی این عملیات را بیان کرد: جلوگیری از استفاده روسیه از کورسک به عنوان سکوی پرتاب برای حمله جدید، منحرف کردن نیروهای مسکو از مناطق دیگر، ایجاد منطقه امنیتی و جلوگیری از گلوله باران غیرنظامیان از آن سوی مرز، برای گرفتن اسیران جنگی و تقویت روحیه سربازان اوکراینی و به طور کلی ملت.

untitled

این ژنرال که در ماه فوریه فرماندهی ارتش را برعهده گرفت، در گفتگو با امان‌پور در یک مکان نامشخص در نزدیکی خط مقدم، گفت که مسکو ده‌ها هزار نیرو را به کورسک منتقل کرد، از جمله برخی از بهترین نیروهای تهاجمی هوابرد.

سیرسکی ضمن اعتراف به اینکه اوکراین در منطقه اطراف پوکروفسک، شهری استراتژیک که برای هفته‌ها کانون جنگ در شرق اوکراین بوده است، تحت فشار شدیدی قرار دارد، گفت که نیروهایش اکنون موفق شده‌اند پیشروی‌های روسیه را در آنجا متوقف کنند: «در طول شش روز گذشته دشمن حتی یک متر در جهت پوکروفسک پیشروی نکرده است. به عبارت دیگر، استراتژی ما کارساز است.»

او در ادامه افزود: «ما توانایی مانور و استقرار نیروهای تقویتی آنها را از جهات دیگر سلب کرده‌ایم و این تضعیف قطعاً در مناطق دیگر احساس شده است. میزان گلوله باران و همچنین شدت تهاجم کاهش یافته است.»

نمی‌توانیم مانند آن‌ها بجنگیم

سیرسکی درست پس از بازرسی از خطوط مقدم در روز پنجشنبه با امان‌پور گفت شکی نیست که اوکراین به دلیل تلاش برای دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه، دچار کمبود سلاح و کمبود نیرو است.

او گفت: «دشمن در نیروی هوایی، در موشک، توپخانه، در میزان مهماتی که استفاده می‌کند، و البته در پرسنل، تانک و خودروهای رزمی پیاده نظام، مزیت دارد.»

untitled

اما سیرسکی همچنین گفت که این واقعیت که روسیه از چنین مزیت مادی برخوردار است، اوکراین را وادار کرده تا در نحوه مبارزه در جنگ باهوش‌تر و کارآمدتر شود.

او افزود: «ما نمی‌توانیم مانند آنها بجنگیم، بنابراین باید قبل از هر چیز از مؤثرترین رویکرد استفاده کنیم، از نیروها و وسایل خود با حداکثر استفاده از ویژگی‌های زمین، سازه‌های مهندسی و همچنین استفاده از برتری فنی استفاده کنیم.» 

او برنامه هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته اوکراین و دیگر تسلیحات با فناوری پیشرفته داخلی را برجسته کرد.

خط مقدم زندگی من است

سیرسکی در ماه فوریه پس از برکناری ژنرال والری زالوژنی، توسط رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی،به عنوان فرمانده کل ارتش اوکراین منصوب شد. او در زمان سختی برای اوکراین مسئولیت را بر عهده گرفت.

زمانی که تاخیرهای چند ماهه در ارائه کمک‌های نظامی ایالات متحده باعث کمبود مهمات مهم شد.

در همان زمان، اوکراین در تلاش بود تا نیروهای خود را، که پس از دو سال مبارزه با تهاجم بی‌امان روسیه، خسته و تحلیل رفته بودند، دوباره تقویت کند.

untitled

سیرسکی گفت که استخدام سربازان بیشتر یک اولویت است. دولت اوکراین یک قانون بحث‌برانگیز بسیج عمومی سربازان را تصویب کرد که همه مردان 18 تا 60 ساله را ملزم می‌کرد تا در ارتش اوکراین ثبت‌نام کنند و مدارک ثبت نام خود را همیشه همراه داشته باشند، تلاشی برای شفاف‌تر و منصفانه‌تر کردن روند استخدام.

هفت ماه بعد، نیروهای جدید در حال رسیدن به خط مقدم هستند. اما چندین فرمانده به سی‌ان‌ان گفته‌اند که همه سربازان جدید آماده نبرد نیستند و به طور معمول مواضع خود را رها می‌کنند.

سیرسکی اعتراف کرد که نیروهایش پس از دریافت آموزش کمتر از آنچه که او می‌خواست، به میدان نبرد می‌روند.

او گفت: «البته، همه می‌خواهند سطح آموزش بهترین باشد، بنابراین ما پرسنل نظامی حرفه‌ای با مهارت بالا را آموزش می‌دهیم.» او افزود: «در عین حال، دینامیک جبهه ما را ملزم می‌کند تا سربازان وظیفه را در اسرع وقت به خدمت برسانیم.»

سیرسکی به امان‌پور گفت که تأخیر در کمک‌های نظامی ایالات متحده باعث شکست‌های بزرگ در میدان جنگ شد و منجر به افت روحیه شد، چیزی که او اذعان داشت هنوز یک مسئله است.

او گفت که سفرهای مکرری به خط مقدم دارد و مطمئن می‌شود که با سربازانش وقت می‌گذراند: «ما به یک زبان صحبت می‌کنیم. مهم نیست که با چه کسی صحبت می‌کنم، مثلاً یک سرباز معمولی، یک تفنگدار، یا یک فرمانده تیپ یا یک فرمانده گردان، همدیگر را می‌فهمیم.»

او با اشاره به حمله روسیه به دونباس در 10 سال پیش گفت: «من از سال 2014 در این جنگ بودم. به عبارت دیگر، خط مقدم زندگی من است. ما یکدیگر را درک می‌کنیم، من تمام مشکلاتی را که سربازان و افسران ما تجربه می‌کنند، می‌دانم.»

سیرسکی این مصاحبه صریح را با تشکر از متحدان غربی اوکراین به خاطر حمایتشان به پایان رساند. او با تغییر از اوکراینی به انگلیسی گفت: «با هم قوی‌تر هستیم. با هم می‌توانیم پیروز شویم.»