به گزارش اکوایران، ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سی‌آی‌اِی) مدعی شد که ایران با ارائه موشک‌های بالستیک برای کمک به جنگ روسیه در اوکراین، حمایت خود از روسیه را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

به نوشته بلومبرگ، مدیر سی‌آی‌ای و ریچارد مور، همتای بریتانیایی او در جلسه‌ای مشترک در لندن هشدار دادند که همکاری نظامی بین روسیه و ایران در حال عمیق‌ترشدن است.

روز جمعه، بلومبرگ و سی‌ان‌ان ادعا کردند که ایران موشک‌های بالستیک به روسیه فرستاده و این کار به رغم ماه‌ها هشدار مقامات آمریکایی و اروپایی است. بلافاصله پس از این ادعا، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به رد آن پرداخت.

با این حال، برنز در رویداد نشریه فایننشال تایمز در لندن از تأیید انجام این انتقال خودداری کرد. او گفت: «اگر ایران هر نوع موشک بالستیکی، کوتاه‌برد یا سایر انواع به روسیه ارسال کند، تشدیدی چشمگیر در مشارکت دفاعی آن‌ها خواهد بود».

مور، رئیس سرویس اطلاعات خارجی ام‌آی۶ بریتانیا گفت که اگر این موشک‌ها در میدان جنگ اوکراین استفاده شوند، همکاری آن‌ها بسیار واضح خواهد شد. برخورد این پرتابه‌ها می‌تواند زیرساخت‌های انرژی اوکراینی‌ها را نابود کنند. او به ادعاهای خود افزود: «این کاری است که انتخابش با ایران است. این کشور انتخاب کرده به روسیه برای حمله به اوکراین کمک کند».

برنز نیز گفت رابطه دفاعی بین مسکو و تهران یک «خیابان دوطرفه» است. او مدعی شد: «روسیه برخی توانایی‌ها دارد که به تکمیل موشک‌های بالستیک ایران کمک کرده و آن‌ها را برای استفاده علیه دوستان و شرکای ما در سراسر خاورمیانه خطرناک‌تر می‌کند».

رئیس سازمان اطلاعاتی ایالات متحده خاطرنشان کرد جو بایدن همچنان به ارسال سلاح به اوکراین ادامه خواهد داد، اما افزود که خطر تشدید با روسیه نباید به سادگی گرفته شود. او هشدار داد در پاییز ۲۰۲۲، لحظه‌ای پیش آمد که «خطر واقعی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی وجود داشت»، اما آمریکا و متحدانش نباید از تهدیدهای مسکو مرعوب شوند.

برنز گفت که در پایان سال ۲۰۲۲، با سرگئی ناریشکین، همتای روسی خود دیدار کرد تا «پیامدهای این نوع تشدید را بسیار واضح» کند.

برنز و مور همچنین از کمپین خرابکاری توسط سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در کشورهای غربی، شامل پرداخت پول به مجرمان محلی برای آتش‌افروزی و ایجاد خسارات انتقاد کردند. مور گفت: «این واقعیت که آن‌ها به عناصر جنایی متکی بوده، نشان می‌دهد که آن‌ها کمی ناامید هستند. به نظر من سرویس‌های اطلاعاتی روسیه عنان از کف داده‌اند».

دو رئیس اطلاعاتی همچنین امید خود را برای توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس ابراز کردند.

برنز بر طرح پیشنهادی ایالات متحده برای پایان‌دادن به خصومت‌ها در غزه و بازگشت اسرای اسرائیل تأیید کرد. او گفت که حل این درگیری می‌تواند منجر به عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی شود که به ادعای او، «در نهایت ضد اهداف ایران خواهد بود».