به گزارش اکوایران، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (اس‌پی‌اِی) گزارش داد که در روز چهارشنبه، لی چیانگ، نخست‌وزیر چین و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای همکاری در چندین بخش از جمله انرژی، سرمایه‌گذاری و تجارت گفتگو کردند.

به نوشته رویترز، پیشتر نخست‌وزیر چین از شورای همکاری خلیج فارس (GCC) که شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌شود، خواسته بود مذاکرات تجارت آزاد را تسریع کنند. خبرگزاری دولتی چینی شینهوا گزارش داد که لی این سخنان را در دیدار با جاسم محمد بدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ریاض بیان کرد.

اس‌پی‌ای گزارش داد که بدیوی بر اهمیت پیشبرد و نهایی‌کردن مذاکرات تجاری در «آینده نزدیک» تاکید کرده است.

مذاکرات تجارت آزاد به دلیل نگرانی عربستان سعودی در مورد واردات کالاهای چینی ارزان متوقف شده است. منابع در ماه می به رویترز گفتند که مذاکرات در بن‌بست قرار دارد. منابع افزودند عربستان سعودی نگران است که موجی از محصولات چینی ارزان که امیدوار است به صورت داخلی تولید کند، به برنامه صنعتی پادشاهی آسیب برساند. چین و شورای همکاری خلیج فارس که شامل قطر، کویت، عمان و بحرین نیز می‌شود، تقریباً ۲۰ سال پیش مذاکرات تجارت آزاد را آغاز کردند.

طی بیانیه‌ای از وزارت خارجه چین، لی گفت که دو طرف باید مقیاس تجارت دوجانبه را بیشتر گسترش دهند و همکاری در زمینه‌هایی مانند نفت و گاز، پتروشیمی و زیرساخت‌ها گرفته تا در حوزه‌های نوظهور مانند انرژی جدید و اقتصاد سبز را عمیق‌تر کنند. وزارت امور خارجه چین گفت که عربستان سعودی آماده است تا در امور چندجانبه با چین همکاری نزدیکی داشته باشد تا صلح، امنیت و ثبات را در منطقه و در سطح جهانی حفظ کند.

عصر چهارشنبه، لی وارد ابوظبی شد و در آنجا با محمد، معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر امارات دیدار خواهد کرد.