به گزارش اکوایران، روابط تجاری کشورها می‌تواند تا حدود زیادی روشنگر روابطشان در دیگر جنبه‌ها باشد. یکی از فاکتورهایی که سردی یا گرمیِ روابط تجاری میان دو کشور را نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری مستقیم است.

به‌تازگی، وزارت مالیه ژاپن آمار و ارقام مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم این کشور در چین را منتشر کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر، میزان سرمایه‌گذاریِ مستقیم ژاپنی‌ها در چین، روندی نزولی را تجربه کرده است.

کاهش سرمایه‌گذاری می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند این مسئله به تنش‌های ژئوپلیتیک چین و آمریکا مربوط می‌شود. از آن‌جا که ژاپن یکی از متحدان آمریکا به شمار می‌آید، به دنبال این تنش‌های سیاسی، به مرور رابطه‌اش را با چین کم‌رنگ کرده است. یکی از روش‌ها هم کاهش سرمایه‌گذاری در خاک این کشور بوده است.

با این حال، برخی از دیگر تحلیل‌گران می‌گویند کاهش سرمایه‌گذاری در چین، ریشه در اقتصاد کشور مقصد دارد. به عبارت دیگر، چین پس از همه‌گیری کرونا، دچار چالش‌ها و مشکلات اقتصادی بسیاری شده و در نتیجه سرمایه‌گذاران از دیگر کشورها، میلی به سرمایه‌گذاری در این کشور ندارند.

به این ترتیب، در مجموع، شاهد کاهش سرمایه‌گذاری ژاپن در چین طی سال‌های اخیر بوده‌ایم.

در ویدیوی بالا به آمار و ارقام در رابطه با میزان سرمایه‌گذاری‌ها و معناداریِ این آمار پرداخته شده است.