به گزارش اکوایران، در مرگبارترین روز لبنان از زمان آغاز درگیری‌های مرزی بین حزب‌الله و اسرائیل نزدیک به یک سال پیش، بیسیم‌های دستی که توسط گروه حزب‌الله استفاده می‌شد، روز چهارشنبه در سراسر جنوب لبنان منفجر شد و پس از انفجارهای مشابه در روز قبل در پیجرهای این گروه، تنش‌ها را تشدید کرد.

وزارت بهداشت لبنان از کشته شدن 20 نفر و زخمی شدن بیش از 450 نفر در روز چهارشنبه در حومه بیروت و دره بقاع خبر داد، در حالی که تعداد کشته‌های انفجارهای روز سه‌شنبه به 12 نفر از جمله دو کودک و نزدیک به 3000 زخمی افزایش یافت.

به گزارش رویترز، مقامات اسرائیلی درباره این انفجارها اظهار نظری نکرده‌اند، اما منابع امنیتی گفته‌اند که سازمان جاسوسی اسرائیل موساد مسئول این انفجار است. یکی از مقامات حزب‌الله گفت که این بزرگترین نفوذ امنیتی در تاریخ این گروه بود.

این عملیات که به نظر می‌رسد حزب‌الله را به آشفتگی انداخته، در کنار جنگ ۱۱ ماهه اسرائیل در غزه انجام شد و ترس از تشدید تنش در مرز لبنان و خطر یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای را تشدید کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در اظهاراتی در یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی گفت: «ما در حال آغاز مرحله جدیدی در جنگ هستیم. این نیاز به شجاعت، عزم و استقامت از جانب ما دارد.»

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، اسرائیل را متهم کرد که خاورمیانه را تا آستانه یک جنگ منطقه‌ای با سازماندهی تشدید تنش در بسیاری از جبهه‌ها سوق داده است.

ایالات متحده که هرگونه دخالت در این انفجارها را تکذیب کرد، گفت که دیپلماسی فشرده را برای جلوگیری از تشدید درگیری دنبال می‌کند. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که اسرائیل روز سه‌شنبه به واشنگتن گفته است که قرار است کاری در لبنان انجام دهد. این مقام گفت، اما اسرائیل جزئیاتی ارائه نکرد و خود این عملیات برای واشنگتن غافلگیرکننده بود.

حمله به پیجرهای حزب‌الله

حداقل یکی از انفجارهای روز چهارشنبه در لبنان در نزدیکی مراسم تشییع جنازه‌ای که حزب‌الله برای کشته شدگان روز قبل سازماندهی کرده بود، رخ داد که در آن هزاران عدد از پیجرهای این گروه در سراسر کشور منفجر شدند و بسیاری از اعضای آن را زخمی کردند.

تصاویر بیسیم‌های منفجر شده برچسب‌هایی را نشان می‌دهند که نام شرکت ارتباطات رادیویی و تلفن ژاپنی ICOM (6208.T) را نشان می‌دهد و شبیه مدل دستگاه IC-V82 این شرکت است.

ایکام روز پنجشنبه اعلام کرد که در حال بررسی گزارش‌های خبری است که دستگاه‌های رادیویی دو طرفه حاوی آرم آن در لبنان منفجر شده‌اند و اطلاعات به‌روز شده را در وب‌سایت خود منتشر خواهد کرد.

این شرکت که می‌گوید همه بیسیم‌های خود را در ژاپن تولید می‌کند، نمی‌تواند تأیید کند که آیا دستگاه را ارسال کرده است یا خیر، بخشی از این موضوع به این دلیل است که تولید این مدل 10 سال پیش متوقف شده بود.

این شرکت مستقر در اوزاکا گفت که محصولاتش برای بازارهای خارج از کشور منحصراً از طریق توزیع کنندگان مجاز فروخته می‌شود و صادرات را مطابق با مقررات کنترل تجارت امنیتی ژاپن بررسی می‌کند.

این شرکت قبلاً در مورد نسخه‌های تقلبی دستگاه‌های خود که در بازار در حال گردش هستند، به ویژه مدل‌های متوقف شده هشدار داده بود.

یک منبع امنیتی گفت که بیسیم‌های دستی توسط حزب‌الله پنج ماه پیش و تقریباً همزمان با پیجرها خریداری شد.

حمله به حزب‌الله

به گفته منابع، در انفجارهای روز سه‌شنبه، جاسوسان اسرائیل مواد منفجره‌ای را که در 5000 پیجر قبل از ورود به کشور کار گذاشته بودند، از راه دور منفجر کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه پس از درخواست کشورهای عربی درباره انفجارهای پیجر تشکیل جلسه خواهد داد.

خبرگزاری نیمه رسمی ایران در آن زمان گزارش داد که سفیر تهران در لبنان در انفجارهای روز سه شنبه مجروح شد. اما نیویورک تایمز روز چهارشنبه به نقل از دو تن از اعضای سپاه پاسداران ایران گفت که او بر اثر انفجار پیجر، یک چشمش را از دست داده و چشم دیگرش به شدت مجروح شده است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نامه‌ای اعلام کرد که «حقوق خود را بر اساس قوانین بین‌المللی برای اتخاذ تدابیر لازم برای پاسخ به این حمله محفوظ می‌داند.»

پرتاب راکت از طرف حزب‌الله

حزب الله که قول داده است علیه اسرائیل انتقام بگیرد، روز چهارشنبه اعلام کرد که مواضع توپخانه اسرائیل را با راکت مورد حمله قرار داده است که اولین حمله به دشمنش از زمان انفجارها است. ارتش اسرائیل اعلام کرد گزارشی از تلفات و خسارات احتمالی در دست نیست.

مهند هیگه علی، معاون مدیر تحقیقات مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت گفت: «حزب‌الله می‌خواهد از یک جنگ همه‌جانبه اجتناب کند. اما با توجه به مقیاس، فشار برای پاسخ قوی‌تر وجود خواهد داشت.»

از زمان آغاز درگیری غزه در 7 اکتبر 2023، دو طرف در سراسر مرز لبنان با یکدیگر درگیر شده‌اند و به ترس از یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه دامن می‌زنند که می‌تواند ایالات متحده و ایران را درگیر کند. بر اساس آمار رسمی، بالاترین تعداد کشته شدگان روزانه لبنانی‌ها 11 نفر بود که در ماه گذشته در گلوله باران اسرائیل جان باختند.

گالانت گفت اسرائیل که قول داده است ساکنان تخلیه شده را به خانه‌هایشان در شمال بازگرداند، نیروها و منابع خود را به منطقه مرزی لبنان منتقل می‌کند. منابع اسرائیلی گفتند که این شامل لشکر 98 ارتش است که دارای تشکیلات کماندویی و چترباز است که از غزه به سمت شمال حرکت می‌کند.

گالانت در اظهاراتی که دفترش منتشر کرد، گفت: «'مرکز ثقل' در حال حرکت به سمت شمال است، به این معنی که ما نیرو، منابع و انرژی را برای عرصه شمالی تخصیص می‌دهیم.»

یک جنگ تمام عیار با اسرائیل می‌تواند لبنان را که از بحرانی به بحران دیگر رفته -از جمله سقوط مالی سال 2019 و انفجار بندر بیروت در سال 2020- ویران کند.

افزایش تنش‌ها همچنین ممکن است تلاش‌های ناموفق میانجی‌های مصر، قطر و ایالات متحده برای مذاکره درباره آتش‌بس غزه بین اسرائیل و گروه حماس، متحد حزب‌الله که توسط ایران نیز حمایت می‌شود، پیچیده کند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که برای ارزیابی تاثیر این انفجارها بر مذاکرات آتش‌بس زود است.

حزب الله، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به حمایت از حماس در غزه ادامه خواهد داد و اسرائیل باید منتظر پاسخ به «قتل‌عام» پیجرها باشد.

خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کرد که یک هیات حماس از مجروحان انفجارهای روز چهارشنبه در بیمارستان‌های لبنان عیادت کرد.

این انفجارها به دنبال یک رشته ترور فرماندهان و رهبران حزب‌الله و حماس که از زمان آغاز جنگ غزه به اسرائیل نسبت داده شده‌اند، رخ داد.

در همین حال ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد شب قبل مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.