به گزارش اکوایران، حمله هوایی اسرائیل ساختمانی ۹ طبقه در حومه جنوبی بیروت را به تلی از آوار تبدیل کرد. مردی بی‌جان و پوشیده از غبار در دستان یک نجات‌دهنده تکان می‌خورد. جسدی در یک کیسه مخصوص اجساد از پشت یک موتور چهارچرخ با سرعت از کنار آمبولانس‌های پارک‌شده می‌گذرد.

تاریک‌ترین ساعات

به نوشته سی‌ان‌ان، شک‌وبدگمانی در فضای فاجعه‌بار پس از حمله هوایی اسرائیل موج می‌زند. اعضای حزب‌الله با لباس شخصی گوشی‌های همراه مردمی که در حال گرفتن عکس هستند را می‌گیرند و دستور می‌دهند عکس‌ها را پاک کنند. یکی از زنان با فریاد می‌گوید: «گوشی‌های همراه را از این‌جا بیرون ببرید»!

خبر مرتبط
چگونه انفجار پیجرهای حزب‌الله جهان را تغییر می‌دهد؟

اکوایران: اهداف فقط گروه‌های غیر دولتی نخواهند بود. رایانه‌های همه ما آسیب‌پذیر هستند و به‌طور فزاینده‌ای، اتومبیل‌ها، یخچال‌های ما، ترموستات‌های خانه و بسیاری چیزهای مفید دیگر در زندگی ما آسیب‌پذیر هستند. اهداف همه جا هستند.

این لحظه تاریک‌ترین ساعت برای حزب‌الله بود. جلسه‌ای که فرماندهان نیروی ویژه رضوان این گروه را در زیرزمین یک ساختمان مسکونی گرد هم آورده بود، توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل هدف قرار گرفت. حداقل ۴۵ نفر، از جمله زنان و کودکان، همراه با ۱۶ رزمنده حزب‌الله، از جمله ابراهیم عقیل، فرمانده نیروی رضوان و احمد وهبه، از فرماندهان ارشد گروه در این حمله کشته شدند.

ضربه بی‌سابقه

فقط دو روز قبل از حمله، صدها دستگاه بی‌سیم حزب‌الله طی یک دقیقه منفجر شدند. روز قبل از آن، هزاران پیجر منفجر شد و صدها نفر را مجروح کرد. به طور کلی، حداقل ۸۰ نفر در حملات سه‌شنبه و چهارشنبه کشته شده‌اند. بیشتر آن‌ها اعضای حزب‌الله بودند، اما تلفات شامل زنان و کودکان نیز می‌شود.

untitled

اکنون یکی از بزرگ‌ترین نیروهای نظامی غیردولتی جهان از بزرگ‌ترین ضربه به ساختار نظامیش و نفوذ آشکار اسرائیل به صفوف و زیرساخت‌های ارتباطیش آسیب دیده است. به گفته منابع امنیتی لبنانی، این نفوذ داخلی باعث شد ضربات پیاپی هفته گذشته وارد شود و وحشت را میان همگان برانگیزد. در یک کنفرانس خبری روز شنبه، بسام مولوی، وزیر کشور لبنان اعلام کرد که کشور در معرض «نفوذ» اسرائیل قرار گرفته و قول داد نظارت بر «خارجی‌ها، هتل‌ها و اردوگاه‌های سوری» را افزایش دهد.

قدرت نظامی اسرائیل حزب‌الله را تا مقرش تعقیب کرده و هم صفوف عادی و هم رهبری نظامی آن را مورد حمله قرار داده است. حزب‌الله که از لحاظ نظامی تضعیف شده و از پوشش مخفی خود محروم گشته، اکنون در حساس‌ترین مرحله از مبارزه چندین دهه‌ای خود با اسرائیل قرار دارد. این گروه امیدوار بود که یک نبرد کم‌دامنه در مرز به نمایندگی از فلسطینی‌ها بتواند موقعیت حماس را در مذاکرات تقویت کند، اما آتش‌بس غزه اکنون بیش از هر زمان دیگری دور از دسترس به نظر می‌رسد. اکنون این درگیری محدود با اسرائیل هزینه‌ای به نظر بی‌پایان از این گروه نظامی گرفته است.

با این حال، فشار داخلی اسرائیل برای حمله متقابل این رژیم به ندرت بیش‌تر از این بوده و این وضعیت منطقه را به مرز یک جنگ فاجعه‌بار نزدیک‌تر می‌کند. در شدیدترین بیانیه خود از زمان حمله هوایی روز جمعه اسرائیل، نعیم قاسم، جانشین رهبر حزب‌الله از «فصل جدیدی» در درگیری‌ها سخن گفت و آن را «نبردی بدون محدودیت» خواند.

تلاش حزب‌الله برای احیای بازدارندگی

در ساعات اولیه روز یکشنبه، حزب‌الله حملات هوایی اسرائیل را تلافی کرد و به نظر می‌رسد که این عملیات از شدیدترین حملات این گروه از زمان آغاز درگیری‌ها در مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان از اکتبر سال گذشته باشد. حزب‌الله اعلام کرد که پایگاه هوایی رمت داوید در جنوب شرق حیفا و سایت صنایع نظامی رافائل در شمال حیفا را هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل به سؤالات درباره تأثیر حمله پاسخ نداد، اما مقامات اصابت مستقیم به نقاط نزدیک را تأیید کردند.

خبر مرتبط
تسویه‌حساب بی‌پایان/ آغاز گسترده‌ترین موج حملات هوایی اسرائیل علیه حزب‌الله

اکوایران: ارتش اسرائیل گسترده‌ترین موج حملات هوایی خود را علیه حزب‌الله آغاز کرد و همزمان جنوب لبنان، دره بقاع شرقی و منطقه شمالی نزدیک سوریه را هدف قرار داد.

این یکی از عمیق‌ترین حملات حزب‌الله از زمان آخرین جنگ همه‌جانبه بین لبنان و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ بود. این گروه اعلام کرد که از موشک‌های جدیدی به نام فادی-۱ و فادی-۲ استفاده کرده که گمان می‌رود موشک‌های میان‌برد باشند. اگر این موضوع تأیید شود، یکی از اولین مواردی بوده که حزب‌الله سلاح‌هایی فراتر از زرادخانه کوتاه‌برد خود را به کار گرفته است.

حزب‌الله امیدوار بوده که با این حمله بخشی از قدرت بازدارندگی خود را بازیابی کرده و به فصل جدید اسرائیل در مبارزه با این گروه پایان دهد.

آنچه قطعی به نظر می‌رسد، قواعد جدید نانوشته‌ای در تعاملات بین حزب‌الله و اسرائیل ایجاد شده است. تا چند ماه پیش، تصور می‌شد که حمله اسرائیل به بیروت حزب‌الله را به حمله تلافی‌جویانه علیه شهرهای بزرگ سرزمین‌های اشغالی وادار می‌سازد. اما پس از ترور یکی از رهبران این گروه در جنوب بیروت توسط اسرائیل در ماه ژانویه، این تصور درست از آب درنیامد. از آن زمان تاکنون، اسرائیل پنج‌بار به اهداف حزب‌الله در پایتخت لبنان حمله کرده است.

ساعاتی قبل از حمله هوایی روز جمعه اسرائیل، سیدحسن نصرالله حملات به دستگاه‌های بی‌سیم را «بی‌سابقه و شدید» خواند. به نظر می‌رسید او اذعان داشت که این نبرد را باخته‌اند، اما جنگ را نه.

حامیان حزب‌الله سعی می‌کنند با چهره‌ای مقاوم ظاهر شوند. حسین، یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع سه رزمنده حزب‌الله که در حمله روز جمعه کشته شد، گفت: «جنگ یک مسابقه بوکس است. یک روز می‌بری، یک روز می‌بازی». او افزود: «ما در ایمان خود قوی هستیم. همه ما آماده‌ایم تا برای نصرالله خون بریزیم».