به گزارش اکوایران، بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از سایت پرتاب، به نظر می‌رسد روسیه در آزمایش موشک سارمات، سلاحی کلیدی در مدرن سازی زرادخانه هسته ای خود، دچار «شکست فاجعه‌بار» شده است.

تصاویر ثبت شده توسط مکسار تکنولوژی در 21 سپتامبر، دهانه‌ای به عرض حدود 60 متر (200 فوت) در سیلو پرتاب در فضای پلستسک در شمال روسیه را نشان می‌دهد. آنها آسیب‌های گسترده‌ای را نشان می‌دهند که در عکس‌های گرفته شده در اوایل ماه قابل مشاهده نبود.

به گزارش الجزیره، موشک بالستیک قاره پیمای سارمات برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای برای حمله به اهدافی در هزاران مایل دورتر در ایالات متحده یا اروپا طراحی شده است، اما توسعه آن با تاخیر و شکست‌های آزمایشی همراه بوده است.

موشک سارمات

پاول پودویگ، تحلیلگر مستقر در ژنو که پروژه نیروهای هسته‌ای روسیه را اداره می‌‌‌‌‌کند، گفت: «با توجه به بررسی‌ها، این یک آزمایش ناموفق بود. یک حفره بزرگ در زمین است. یک حادثه جدی در مورد موشک و سیلو رخ داده است.»

تیموتی رایت، همکار پژوهشی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) در لندن، گفت که تخریب منطقه‌‌ای که بلافاصله در اطراف سیلو رخ داد، حکایت از شکست بلافاصله پس از اشتعال دارد.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «یکی از دلایل احتمالی این است که مرحله اول (تقویت کننده) یا به درستی مشتعل نشده است یا دچار نقص مکانیکی فاجعه‌بار شده است که باعث می‌شود موشک دوباره به داخل سیلو بیفتد یا نزدیک به سیلو فرود آید و منفجر شود.»

جیمز اکتون، متخصص هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، در ایکس پست کرد که تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد «بسیار قانع‌کننده بود که انفجار بزرگی رخ داده است» و گفت که او متقاعد شده است که آزمایش سارمات ناموفق بوده است.