به گزارش اکوایران، دو مقام آمریکایی، یک مقام اسرائیلی و دو منبع آگاه به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفته‌اند، دولت بایدن در حال کار بر روی یک ابتکار دیپلماتیک جدید برای «توقف» درگیری در لبنان و از سرگیری مذاکرات درباره توافق اسرا و آتش بس غزه است.

به نوشته راوید، کاخ سفید احتمالاً در تلاش برای توقف تشدید تنش بین اسرائیل و حزب الله، به زودی این ابتکار را اعلام کند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که مذاکرات درباره این ابتکار جدید پس از تماس تلفنی دوشنبه گذشته بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل آغاز شد.

یک مقام آمریکایی و یک دیپلمات اروپایی گفت که در دو روز گذشته، ایالات متحده درباره این ایده با فرانسه، اسرائیل، لبنان و چندین کشور عربی دیگر گفتگو کرده است.

یک آمریکایی تایید کرد: «ما با چندین کشور روی پیشنهادی برای راه حل دیپلماتیک برای شمال کار می‌کنیم.»

یک مقام اسرائیلی گفت: «نتانیاهو برای بحث در مورد این ابتکار چراغ سبز نشان داده است.»

یک منبع با آگاهی مستقیم از این طرح‌ها به اکسیوس گفت هدف از این ابتکار دستیابی به مکثی در جنگ است که فضا را برای مذاکرات بر سر یک توافق دیپلماتیک گسترده‌تر برای جلوگیری از یک جنگ گسترده فراهم می‌کند، به غیرنظامیان آواره در هر دو طرف مرز اجازه می‌دهد به خانه‌های خود بازگردند و شتابی مجدد برای آتش بس و معامله اسرا غزه فراهم می‌کند.

این منبع گفت: «اگر حماس ببیند که حزب‌الله به راه‌حل دیپلماتیک فرصت می‌دهد، ممکن است یحیی سنوار، رهبر [حماس] را تشویق کند تا به سمت توافق حرکت کند».

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه گفت که دولت بایدن راهی برای کاهش تنش در مرز جنوبی لبنان می‌بیند.

فاینر گفت: «ما به صورت بلادرنگ در نیویورک و در پایتخت‌های سراسر جهان روی آن کار می‌کنیم.»

اسراییل لبنان

جو بایدن نیز روز چهارشنبه در اظهاراتی گفت: «جنگ فراگیر در خاورمیانه ممکن است، ولی امکان دستیابی به راه حل هم وجود دارد.»

او افزود: «جهان عرب با قدرت خواهان حل مسئله فلسطین است.»

بایدن گفت: «با مواضع نتانیاهو موافق نیستم! باید راه حل دو دولت اجرا شود. از تمام توان دولت خود برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه  استفاده می‌کنم!»

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، روز چهارشنبه گفت که 24 ساعت آینده برای تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها «مهم» خواهد بود.

صبح چهارشنبه به وقت محلی، حزب الله یک موشک زمین به زمین به سمت تل آویو شلیک کرد - دوربردترین حمله‌ای که این گروه به اسرائیل انجام داده است.

حزب الله گفت که هدف آن، مقر موساد بود و این حمله انتقامی برای حملات پیجری و بی‌سیمی اسرائیل بود.

به گفته ارتش اسرائیل، آژیرهای حمله هوایی در سراسر منطقه تل آویو به صدا درآمد، اما موشک رهگیری شد.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه حملات گسترده‌ای را علیه اهداف حزب الله در سراسر لبنان انجام داد.

ارتش اسرائیل همچنین دو تیپ پیاده نظام ذخیره را برای تقویت نیروها در مرز با لبنان اعزام کرد. فرمانده فرماندهی شمال ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفت که مرحله بعدی جنگ می‌تواند تهاجم زمینی اسرائیل باشد.

کابینه امنیتی اسرائیل عصر چهارشنبه برای بررسی گام‌های بعدی تشکیل جلسه می‌دهد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، سه شنبه شب برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد و انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز روز پنجشنبه وارد نیویورک شود.