به گزارش اکوایران، یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا در روز پنجشنبه اعلام کرد جدیدترین زیردریایی هسته‌ای تهاجمی چین در اوایل سال جاری میلادی غرق شده است؛ اتفاقی که یک شرمساری بالقوه برای پکن است که می‌خواهد قابلیت‌های نظامی خود را گسترش دهد.

به نوشته رویترز، چین دارای بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان است و با داشتن 370 کشتی، این کشور تولید نسل جدید زیردریایی‌های اتمی خود را آغاز کرده است.

یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا به شرط ناشناس ماندن اعلام کرده زیردریایی تهاجمی جدید و سطح اول چین در کنار یک اسکله بین ماه‌های می و ژوئن غرق شده است. این مقام آمریکایی اعلام کرده که مشخص نیست عامل این اتفاق چه بوده و اینکه آیا این زیردریایی در زمان غرق شدن سوخت هسته‌ای حمله می‌کرده است یا خیر.

این مقام همچنین گفت: «علاوه بر سوالات واضح درباره استانداردهای آموزشی و کیفیت تجهیزات، این حادثه سوالات عمیق‌تری در رابطه با مسئولیت‌پذیری داخلی و نظارت ارتش آزادی‌بخش خلق بر صنعت دفاعی چین - که مدت‌هاست گرفتار فساد بوده است - به وجود می‌آورد.»

او افزود: «تعجب‌آور نیست که نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق تلاش داشته است این حادثه را پنهان کند.»

سفارت چین در واشنگتن بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد. این خبر ابتدا توسط وال‌استریت ژورنال منتشر شد.

بر اساس گزارش پنتاگون در مورد ارتش چین، این کشور تا سال 2022 دارای شش زیردریایی مجهز به موشک بالستیک هسته‌ای، شش زیردریایی تهاجمی با موتور هسته‌ای و 48 زیردریایی تهاجمی با موتور دیزلی بوده است. وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که انتظار می‌رود تعداد زیردریایی‌های چین تا سال 2025 به 65 و تا سال 2035 میلادی به 80 فروند افزایش یابد.