به گزارش اکوایران، ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بیروت، به شکل چشمگیری نگرانی‌ها بابت وقوع یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه را افزایش داده است. مقامات کنونی و سابق آمریکا اعلام کرده‌اند جنگ گسترده، احتمالی است که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای ماه‌ها به‌شدت تلاش داشت از آن جلوگیری کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، یکی از مقامات ارشد غربی اعلام کرده: «نمی‌توانم ببینم که این وضعیت چگونه به‌زودی به یک مسئله گسترده‌تر تبدیل نخواهد شد؟»

جاناتان پانیکوف، یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا و متخصص در منطقه، گفت: «حزب‌الله تقریبا به‌طور قطع پاسخ خواهد داد و ایران احتمالا در این پاسخ نقش داشته باشد». پانیکوف افزود: «این پاسخ احتمالا به اندازه‌ کافی بزرگ خواهد بود تا احتمال یک جنگ تمام‌عیار را به شکل چشمگیری افزایش دهد.»

یک مقام نظامی آمریکا مدعی شده: «نشانه‌هایی وجود دارد که تهران پیش‌تر نسبت به میزان آسیبی که اسرائیل به این گروه وارد کرده، نگران شده است.»

یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرده ایالات متحده باور دارد که اگر ایران این قضاوت را داشته باشد که در حال از دست دادن حزب‌الله است، در این جنگ مداخله خواهد کرد.

ایران لبنان

مقامات آمریکایی از مدت‌ها قبل ارزیابی کرده بودند که رهبران ارشد حزب‌الله خواهان جلوگیری از جنگ تمام‌عیار با اسرائیل هستند، حتی با وجود اینکه جنگ در ماه‌های اخیر شدت یافته بود. با این حال، ترور حسن نصرالله به‌طور قطع متفاوت است.

پانیکوف همچنین مدعی شده: «سربازان عادی حزب‌الله پس از 7 اکتبر خواهان داشتن یک نقش بزرگ‌تر در نبرد با اسرائیل بودند و حزب‌الله اکنون در صورتی که یک پاسخ حداکثری به ترور حسن نصرالله ارائه ندهد، با ریسک از دست دادن سربازان و طرفداران خود روبه‌رو خواهد شد.»

میک مالروی، یک مقام ارشد سابق خاورمیانه در وزارت دفاع آمریکا، معتقد است: «این حمله یک نشانه واضح از تمایل اسرائیل برای ریسک یک جنگ گسترده‌تر است و اسرائیل به پذیرش یک پیشنهاد آتش‌بس با حمایت آمریکا نزدیک نبوده است. اکنون بعید است که حزب‌الله علاقه‌ای به مذاکرات داشته باشد.»