به گزارش اکوایران، بر اساس گزارشی در نشریه آتلانتیک، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته که او شخصاً به آنچه از آن به عنوان «مسئله فلسطین» یاد می‌کند، اهمیتی نمی‌دهد.

مسئله فلسطین

 

در این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، تصویری از 11 ماه تلاش واشنگتن در مذاکره در منطقه پس از شروع جنگ در غزه با «دوجین شرکت کننده در بالاترین سطوح دولتی در آمریکا و سراسر خاورمیانه» ارائه شده است.

به نوشته میدل‌ایست‌آی، در این گزارش آمده که بلینکن و ولیعهد عربستان در ماه ژانویه در سفری به عربستان سعودی در شهر الولای عربستان دیدار کردند تا در مورد چشم انداز عادی سازی روابط این پادشاهی خلیج فارس با اسرائیل در بحبوحه جنگ جاری در غزه گفتگو کنند.

ماه‌ها قبل، به نظر می‌رسید که ریاض در طول مذاکرات تحت رهبری ایالات متحده در حال پیشرفت در ایجاد روابط با اسرائیل بود که بعداً با شروع جنگ در 7 اکتبر مذاکرات از مسیر خارج شد.

ولیعهد به بلینکن تمایل خود را برای آرامش در غزه اگر قرار بود توافقی برای عادی سازی اتفاق بیفتد، ابراز کرد. 

آنتونی بلینکن محمد بن سلمان

بر اساس گزارش آتلانتیک، بلینکن این سوال را مطرح کرد که آیا سعودی‌ها می‌توانند اسرائیل را برای حمله به نوار محاصره شده غزه تحمل کنند.

محمد بن سلمان در پاسخ گفت: «آنها می‌توانند شش ماه یا یک سال دیگر برگردند، اما نه در پایان قرارداد من با چنین چیزی».  

ولیعهد به بلینکن توضیح داد: «هفتاد درصد جمعیت من از من جوان‌تر هستند. بسیاری از آنها، چیز زیادی در مورد مسئله فلسطین نمی‌دانستند. و بنابراین آنها برای اولین بار از طریق این درگیری با آن آشنا می‌شوند. مشکل بزرگ این است که آیا من شخصاً به مسئله فلسطین اهمیت می‌دهم؟ من این کار را نمی‌کنم، اما مردم من این کار را می‌کنند، بنابراین باید مطمئن شوم که این کار هدفمند است.»

بدون دولت فلسطین توافقی وجود ندارد

یک مقام سعودی این گزارش از گفتگو با آتلانتیک را «نادرست توصیف کرد».

محمد بن سلمان به صورت علنی اعلام کرده که عربستان سعودی بدون تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شرقی، روابط با اسرائیل را عادی نخواهد کرد.

او در سخنرانی سالانه اخیر در مجلس ریاض گفت: «پادشاهی تلاش‌های مجدانه خود برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس شرقی را متوقف نخواهد کرد. ما تأیید می کنیم که عربستان سعودی تا زمانی که این هدف محقق نشود، روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد کرد.»

محمد بن سلمان

به گزارش آتلانتیک، عربستان سعودی در ازای یک توافق عادی سازی با اسرائیل، به دنبال امضای یک معاهده دفاعی متقابل با واشنگتن است.

این امر مستلزم تصویب معاهده توسط دو سوم سنای ایالات متحده است که ولیعهد به بلینکن گفت در دولت بایدن اتفاق خواهد افتاد. این مسئله تا حدی به دلیل این تصور بود که مترقیان ایالات متحده ممکن است اگر تشکیا یک کشور فلسطینی در این توافق باشد، از آن حمایت کنند.

محمد بن سلمان به بلینکن گفت که پیگیری یک توافق عادی سازی با اسرائیل هزینه شخصی زیادی برای او خواهد داشت. او به مثال انور سادات، رئیس جمهور مصر اشاره کرد که در سال 1981، چند سال پس از امضای توافقنامه صلح با اسرائیل، ترور شد.

رهبر واقعی سعودی گفت: «نیمی از مشاوران من می‌‌گویند که این معامله ارزش ریسک را ندارد. من ممکن است به خاطر این معامله کشته شوم.»

نظرسنجی در مراحل اولیه جنگ نشان داد که بیش از 90 درصد سعودی‌ها معتقدند که کشورهای عربی باید روابط خود را با اسرائیل قطع کنند.

حمایت کامل از فلسطین

اوایل این ماه، میدل‌ایست‌آی از شاهزاده ارشد پادشاهی سعودی ترکی الفیصل درباره سرکوب همبستگی فلسطینیان در این پادشاهی سوال کرد. او در پاسخ گفت: «من هیچ محدودیتی برای ابراز حمایتم از فلسطین در عربستان سعودی احساس نکرده‌ام و گزارش خاصی در این مورد ندیده‌ام» . 

شاهزاده گفت که در حالی که او از گفتگوهای رسمی آگاه نیست، در حال حاضر به دلیل مواضع اسرائیل در قبال تشکیل کشور فلسطین، شانس عادی سازی آن کم است: «تمام کابینه اسرائیل با دولت فلسطینی مخالف است. پس چگونه می‌توان با آن مواضع بین ما و آنها عادی‌سازی شود؟»

شاهزاده ترکی همچنین گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه حماس ممکن است حمله غافلگیرانه خود را به جنوب را اسرائیل انجام داده باشد، که حدود 1140 نفر کشته شدند، تا عادی سازی عربستان و اسرائیل را به هم بزند، رد کرد. او گفت: «حماس برای  انجام این کار به حداقل چند سال برای جمع‌آوری منابع انسانی و مادی برای راه‌اندازی کارزاری مانند آن، نیاز داشت.»