به گزارش اکوایران، منابع آگاه مدعی شده‌اند که زمان حمله زمینی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان سریع‌تر از آنچه که حتی روز قبل پیش‌بینی می‌شد، در حال پیشرفت است.

سی‌بی‌اس نیوز هم به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده مدعی شده که واشنگتن از تل‌آویو این پیام را دریافت که ممکن است اسرائیل ظرف چند ساعت آینده حمله زمینی علیه حزب‌الله لبنان را آغاز کند.

به نوشته جروزالم پست، این منابع ادعا کرده‌اند که مقامات ارشد ارتش اسرائیل از ناتوانی حزب‌الله در پاسخ به حملات نظامی دو هفته گذشته، به ویژه پس از ترور حسن نصرالله، شدیداً شگفت‌زده شده‌اند.

آن‌ها همچنین ادعا کردند که اکثریت قابل‌توجهی از توانایی‌های حزب‌الله برای حملات تلافی به داخل سرزمین‌های اشغالی آسیب دیده و به طور قابل توجهی، کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، شده است.

اگرچه زمانی که اسرائیل در حدود دو هفته پیش بمباران حزب‌الله را آغاز کرد، معتقد بود که می‌تواند از عنصر غافلگیری بهره ببرد و به نوعی، توان تلافی گروه لبنانی را کاهش دهد، اما اعمال محدودیت در تمام مناطق شمالی، از جمله حیفا توسط فرماندهی جبهه داخلی حاکی از نگرانی‌های این رژیم از بابت حملات حزب‌الله به حیفا بود.

با این حال، اسرائیل ادعا کرده از زمان ترور نصرالله، هیچ فردی در حیفا توسط حزب‌الله کشته نشده و این شهر آسیب چندانی ندیده است. همچنین، بسیاری از بخش‌های جنوبی شمال که انتظار می‌رفت برای اولین‌بار توسط راکت‌های دوربرد حزب‌الله مورد حمله شدید قرار گیرند، در مقایسه با پیش‌بینی‌های بدبینانه، تأثیر کمی احساس کرده‌اند. این رژیم حتی مدعی شده که از زمان ترور نصرالله، یک اسرائیلی هم توسط حزب‌الله کشته نشده است. شهرهایی مانند صفد، عکا، نهاریا، کیریات شموآ و روستاهای دورتر در شمال که به مدتی طولانی تحت آتش راکت‌های کوتاه‌برد قرار داشته‌اند، همچنان در معرض تهدید هستند، اما این سطح از تهدید به حدی نیست که ارتش انتظار داشت حزب‌الله ایجاد کند.

خبر مرتبط
تهدید بی‌سابقه وزیر اسرائیل: حمله زمینی به لبنان قریب‌الوقوع است؟

اکوایران: وزیر دفاع اسرائیل با ادبیاتی بی‌سابقه از حمله زمینی احتمالی نیروهای این رژیم به لبنان خبر داد.

اظهارات مقامات دفاعی

سی‌ان‌ان نیز گزارش داده که وزیر دفاع اسرائیل با ادبیاتی بی‌سابقه از حمله زمینی احتمالی نیروهای این رژیم به لبنان خبر داد. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه به نیروهای اسرائیلی گفت: «کشتن نصرالله یک گام بسیار مهم بود، اما آخرین گام نیست. ما از تمام قابلیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد و اگر کسی در طرف دیگر ندانسته باشد که این قابلیت‌ها چیست، ما منظورمان تمام قابلیت‌هاست و شما بخشی از این تلاش هستید».

گالانت این اظهارات را در بازدید از نیروی زرهی ارتش در شمال سرزمین‌های اشغالی و نزدیک به مرز لبنان بیان کرد و با سربازان حاضر در تیپ ۱۸۸ و تیپ گولانی دیدار داشت.

این اولین‌بار نیست که یک مقام اسرائیلی به چنین احتمالی اشاره می‌کند، اما ادبیات گالانت مستقیم‌تر بود. این جدیدترین نشانه است که اسرائیل تدریجاً به حمله‌ای زمینی به جنوب لبنان نزدیک‌تر می‌شود.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم در هفته گذشته به نیروهای نزدیک به مرز شمالی گفت که جنگنده‌ها در حال هدف قرار دادن لبنان «برای آماده‌سازی مقدمات جهت ورود ممکن شما و ادامه تضعیف حزب‌الله» هستند.

روز دوشنبه، گالانت گفت که اسرائیل مصمم است تا اسرائیلی‌های فراری از شمال را بازگرداند. او افزود: «ما آماده‌ایم هر تلاشی لازم باشد برای انجام این مأموریت انجام دهیم. از تمام وسایلی که ممکن است نیاز باشد استفاده خواهیم کرد؛ نیروهای شما، نیروهای دیگر، از هوا، از دریا و در زمین. موفق باشید».

خبر مرتبط
رد آتش‌بس با حزب‌الله از سوی تل‌آویو/ آغاز عملیات نیروهای ویژه اسرائیل قبل از حمله زمینی به لبنان

اکوایران: نیروهای ویژه اسرائیل در حال انجام حملات کوچک و هدفمند به جنوب لبنان، برای جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق پیش از حمله زمینی احتمالی که ممکن است در این هفته رخ دهد، هستند.

پیش از این نیز وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه خبر داد که نیروهای ویژه اسرائیل در حال انجام حملات کوچک و هدفمند به جنوب لبنان، برای جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق پیش از حمله زمینی احتمالی که ممکن است در این هفته رخ دهد، هستند. این حملات که شامل ورود به تونل‌های حزب‌الله واقع در امتداد مرز می‌شود، اخیرا و همچنین در ماه‌های گذشته، بخشی از تلاش گسترده تر اسرائیل برای تضعیف توانایی‌های حزب‌الله در امتداد مرزی که اسرائیل و لبنان را تقسیم می‌کند، بوده است.