به گزارش اکوایران، پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، نیروهای اسرائیل دست به اقدامات تلافی‌جویانه زدند.

حملات اسرائیل به غزه و بمباران فلسطینی‌ها با واکنش‌هایی از طرف کشورها و افراد مختلف مواجه شد. حزب‌الله لبنان هم از ابتدای این درگیر، تلاش کرد به نوعی اعتراض خود را نسبت به بمباران غزه نشان دهد.

طی ماه‌های اخیر، شاهد تشدید تنش‌ها و تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان بوده‌ایم. این درگیری‌ها در منطقه مرزی جنوب لبنان به اوج رسیده بود.

چندی پیش، رسانه‌ها از انفجار دستگاه‌های پیجری خبر دادند که اعضای حزب‌الله برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن‌ها بهره می‌گرفتند. این اتفاق، مقدمه‌ای بود بر تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله.

در نهایت، در روز جمعه ششم مهرماه، اسرائیل با بمب‌های سنگرشکن به مرکز فرماندهی حزب‌الله لبنان در بیروت حمله کرد. پس از ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، خلا قدرت در این گروه شیعی ایجاد شده است.

بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آینده حزب‌الله چه می‌شود و چه کسی رهبری این گروه را بر عهده خواهد گرفت. دو گزینه اصلی هم تا این لحظه، سید هاشم صفی‌الدین و نعیم قاسم بوده‌اند.

برخی دیگر هم پرسش‌هایی درباره خود حزب‌الله و رهبران پیشین این گروه را مطرح کرده‌اند. یکی از رهبران پیشین این گروه هنوز در قید حیات است و دیگری، در سال ۱۹۹۲ به دست نیروهای اسرائیلی ترور شده است.

در ویدیوی بالا به توضیحاتی درباره افرادی پرداخته شده که در گذشته و در بدو تولد حزب‌الله لبنان، دبیرکلی این حزب را بر عهده داشته‌اند و سرنوشت هر یک از آن‌ها مطرح شده است.