به گزارش اکوایران، روسیه این هفته پس از 18 ماه نبرد برای این شهر، ووهلدار را در مرز دونتسک-زاپوریژیا تصرف کرد.

ووهلدار در زمینی مرتفع در نزدیکی یک خط راه آهن قرار دارد که از کریمه تحت اشغال روسیه تدارکات می‌آورد. اشغال این شهر مانع نیروهای اوکراینی برای قطع خطوط تدارکاتی روسیه می‌شود.

مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت که این امر همچنین کنترل بزرگراه H-15 مجاور را به روسیه می‌دهد، که ممکن است به آن کمک کند تا «نقاط مهم اوکراینی در غرب استان دونتسک از بین ببرد.»

به گزارش الجزیره، اوکراین مواضع روسیه را در یک منطقه هلالی شکل تا 7.5 کیلومتر طی یک ضد حمله در سال گذشته به عقب راند. این دستاورد اکنون ممکن است به خطر بیفتد. فرمانده کل اوکراین، الکساندر سیرسکی، پس از از دست دادن ووهلدار، دستور تقویت دفاعی در دونتسک را صادر کرد.

به گفته موسسه مطالعه جنگ، تسخیر ووهلدار توسط روسیه به تنهایی وضعیت عملیاتی در غرب استان دونتسک را تغییر نخواهد داد و نیروهای روسی احتمالاً برای دستیابی به اهداف عملیاتی خود با مشکل مواجه خواهند شد.

از فوریه، زمانی که روسیه آودیوکا را تصرف کرد، 35 کیلومتر به سمت غرب به سمت پوکروفسک پیش رفت، اما سیرسکی گفت که تهاجم متقابل اوکراین به کورسک در ماه اوت، این پیشروی را در فاصله 10 کیلومتری پوکروفسک متوقف کرده است.

در حدود 50 کیلومتری شمال شرق خط مقدم پوکروفسک، نیروهای روسی در تمام تابستان به سمت شهر چاسیویار تیراندازی کرده‌اند، اما تاکنون تنها موفق شده‌اند یک بخش شرقی را اشغال کنند.

در 40 کیلومتری شمال شرق چاسیویار، نیروهای روسی بدون شانس سعی در تصرف سیورسک داشتند.

جنگ اوکراین

در حدود 100 کیلومتری شمال سیورسک، در خارکف، روسیه یک حمله به اندازه یک گردان در 26 سپتامبر در جهت کوپیانسک با 50 خودروی زرهی و تانک انجام داد. اوکراین آن را دفع کرد و به 40 خودرو آسیب رساند یا آن‌ها از بین برد.

در حالی که دفاع اوکراین تا حد زیادی در مقابل قدرت آتش برتر روسیه ایستاده است، نیروهای روسی امسال در سراسر جبهه پیشروی کردند و بیش از 800 کیلومتر مربع از قلمرو را تصرف کردند. اما این پیروزی‌های تاکتیکی هزینه هنگفتی داشته است.

نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه اعلام کردند که 9290 سرباز روسی در 22 تا 29 سپتامبر کشته یا زخمی شده‌اند که به طور متوسط بیش از 1300 نفر در روز است که در بیشتر ایام سال معمول بوده است. اوکراین گفت روسیه همچنین 101 تانک و 254 خودروی زرهی جنگی را از دست داد.

موسسه مطالعه جنگ گفت: «نیروهای روسی نیروی انسانی و تجهیزات موجود برای ادامه تلاش‌های تهاجمی شدید را به طور نامحدود ندارند.»

توسعه صنایع دفاعی اوکراین

اوکراین گفت که در سال جاری مزیت عظیم قدرت آتش روسیه را از بین برده است و بر ذخایر نیروی انسانی روسیه نیز فشار آورده است.

ایوان هاوریلیوک، معاون وزیر دفاع اوکراین روز سه‌شنبه گفت: «تا به امروز، نسبت استفاده از مهمات توپخانه در میدان نبرد در مقایسه با زمستان 2024 کاهش یافته است. این نسبت 1 به 8 بود. امروز 1 به 3 است.»

زلنسکی این مسئله را به حمله متقابل اوکراین به منطقه کورسک روسیه در 6 اوت نسبت داد.

دلایل دیگری هم می‌‌تواند وجود داشته باشد. اوکراین در زمستان 2023-2024 با کمبود گلوله مواجه شد زیرا جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا کمک‌‌های نظامی حیاتی خود را به مدت شش ماه متوقف کردند. این کمک‌ها دوباره در ماه مه به جریان افتاد.

صنعت دفاعی اوکراین نقش مهمی ایفا می‌کند.

جنگ اوکراین اسکرانتون ولودمیر زلنسکی

کیف در سال جاری تولید گلوله‌های 155 میلی متری خود را در داخل کشور آغاز کرد و هفته گذشته وزیر صنایع استراتژیک اوکراین هرمان اسمتانین گفت که اوکراین امسال بیش از هر کشور دیگری در جهان گلوله توپخانه تولید خواهد کرد.

دنیس شمیحال، نخست وزیر اوکراین روز چهارشنبه در یک مجمع صنایع دفاعی در کیف گفت: «پایگاه صنعتی دفاعی اوکراین در سال گذشته سه برابر و در هشت ماه اول سال جاری دو برابر رشد کرده است.»

چهارمین عامل در کاهش نسبت توپخانه می‌تواند سرعت تخریب مهمات و توپخانه روسیه توسط اوکراین باشد.

اوکراین در سال جاری با استفاده از پهپادهای تولید داخل خود موفقیت قابل توجهی در انهدام تأسیسات لجستیکی و انبارهای مهمات روسیه داشته است.

روز یکشنبه، ستاد کل اوکراین مدعی شد که به انبار مهمات دیگری در کوتلوبان در ولگراد حمله کرده است، هرچند عکس‌برداری ماهواره‌ای ناسا نشان می‌دهد که انفجارها در خارج از تأسیسات رخ داده است.

مقامات اوکراینی همچنین می‌گویند که روسیه نشانه‌هایی از کمبود نیروی انسانی را نشان می‌دهد.

متحدان اوکراین بسته‌های کمک‌های نظامی جدیدی را اعلام کردند، و این بسته‌ها به شکل فزاینده‌ای نه به شکل کمک‌ها، بلکه به شکل همکاری‌های نظامی-صنعتی بود.

اوکراین و دانمارک روز یکشنبه یک توافقنامه همکاری دفاعی را امضا کردند که دارای مدل جدید تامین مالی است. دانمارک 175 میلیون یورو (190 میلیون دلار) به صنعت تسلیحات داخلی اوکراین کمک خواهد کرد که 400 میلیون یورو (440 میلیون دلار) دیگر از سود دارایی‌های مسدود شده دولتی روسیه خواهد بود. این پول برای توسعه پهپادهای تهاجمی اوکراینی، مین‌های ضد تانک و موشک‌ها است.

روز سه‌شنبه گروه دفاعی فرانسوی-آلمانی KNDS اعلام کرد که یک شرکت تابعه در کیف را برای تعمیر و نگهداری تانک‌های لئوپارد، تفنگ‌های سزار، اسلحه‌های گپارد، هویتزرهای زرهی PzH 2000 و سایر سیستم‌ها افتتاح کرده است.

هلند نیز روز شنبه هشت فروند F-16 اول خود را به اوکراین تحویل داد. اوکراین شش فروند از این هواپیماها را نیز از دانمارک دریافت کرده است که یکی از آنها در نبرد منهدم شد. اوکراین گفته است که به حداقل 130 هواپیما نیاز دارد.

رستم عمروف وزیر دفاع گفت که این کشور در سال جاری 4 میلیارد دلار برای خرید از صنایع دفاعی خود هزینه کرده است. نخست وزیر شمیحال گفت که بودجه خرید تسلیحات داخلی در سال آینده به 7 میلیارد دلار خواهد رسید.

یکی از زمینه‌هایی که اوکراین از نظر تولید و تخصص تاکتیکی برتری آشکاری نسبت به روسیه دارد، استفاده از سامانه‌های بدون سرنشین است. زلنسکی گفت اوکراین در سال جاری 1.5 میلیون پهپاد از انواع مختلف تولید کرده است و قصد دارد دو میلیون هواپیمای بدون سرنشین تولید کند، در حالی که روسیه قصد دارد 1.4 میلیون هواپیما تولید کند. او گفت که اوکراین ظرفیت تولید چهار میلیون هواپیمای بدون سرنشین در سال را دارد.

اوکراین همچنین از پهپادهای کوچک تا حدی برای جبران کمبود توپخانه خود، برای پرتاب نارنجک‌های دقیق و سایر مهمات کوچک روی مواضع روسیه استفاده کرده است. گردان دوم مکانیزه تیپ ریاست جمهوری روز چهارشنبه از بمب سنگین 2 کیلوگرمی TG-90 رونمایی کرد که توسط پهپاد به داخل ساختمان‌ها پرتاب می‌شود.

اما روسیه نیز بی‌وقفه در پایگاه صنعتی دفاعی خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

روز سه شنبه دوما پیش نویس بودجه فدرال 2025 خود را دریافت کرد که 13.5 تریلیون روبل (141.7 میلیارد دلار) به دفاع و 3.5 تریلیون روبل (36.8 میلیارد دلار) دیگر برای امنیت ملی اختصاص داد، یعنی 41 درصد از بودجه روسیه در سال آینده به دفاع و امنیت اختصاص دارد. بودجه بهداشت، آموزش و سایر برنامه‌های اجتماعی کمتر از 70 میلیارد دلار بوده است.

به گفته برخی ناظران، به نظر نمی‌رسد منابع گسترده‌ای که روسیه برای جنگ خود در اوکراین تخصیص می‌دهد، به پیشرفت در میدان تبدیل شود.