به گزارش اکوایران، به گفته مقامات آمریکایی، دو هفته پس از اینکه اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس به رهبری ایالات متحده با حزب‌الله را لغو کرد، ایالات متحده دیگر به دنبال احیای این توافق نیست و برای شکل دادن و محدود کردن عملیات اسرائیل در لبنان و علیه جمهوری اسلامی ایران به جای توقف درگیری‌ها تلاش می‌کند.

ناتوانی ایالات متحده در توقف عملیات بمباران شدید اسرائیل و تهاجم زمینی به لبنان که منجر به کشته شدن بیش از 1400 نفر در کمتر از سه هفته و آواره شدن بیش از یک میلیون نفر دیگر شده است، این سوال را در مورد اینکه آیا دولت بنیامین نتانیاهو به درخواست‌های دولت بایدن بی توجهی می‌کند، ایجاد کرده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، مقامات می‌گویند که نگرانی‌ها در دولت بایدن در حال افزایش است، چرا که آن‌چه اسرائیل وعده داده یک عملیات محدود خواهد بود، احتمالا به زودی به یک درگیری گسترده‌تر و طولانی‌تر تبدیل خواهد شد. تلاش‌های آمریکا برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس نیز با شکست مواجه شده است.

مانند غزه، مقامات آمریکایی می‌گویند که اسرائیل در ابتدا، قبل از اینکه ایالات متحده آن را متقاعد کند که عقب‌نشینی کند، برای تهاجم زمینی بسیار بزرگتر به لبنان برنامه‌ریزی کرده بود. اما آنها همچنین آنچه را که در سال گذشته آموخته‌اند تصدیق می‌کنند و آن این است که نفوذ ایالات متحده در مورد عملیات نظامی اسرائیل محدود است.

شکست آتش‌بس

پیشنهاد آتش بس که ایالات متحده با فرانسه ارائه کرده بود، خواستار توقف 21 روزه درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله بود تا به طرفین فضایی داده شود تا بر روی یک توافق بزرگتر برای بازگرداندن غیرنظامیان به خانه‌هایشان در دو دو سوی مرز کار کنند.

اسراییل لبنان

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه گفت: «ما از توانایی آنها برای هدف قرار دادن نیروها، تخریب زیرساخت‌های حزب‌الله، ضربه به حزب‌الله حمایت می‌کنیم، اما در گذشته بارها شاهد بوده‌ایم که اسرائیل در عملیات‌هایی شبیه به عملیات‌های محدود شرکت کرده و ماه‌ها یا سال‌ها در آنجا مانده است. و در نهایت، این نتیجه‌ای نیست که ما می‌خواهیم ببینیم.»

مقامات ارشد ایالات متحده همچنین اذعان کرده‌اند که ایالات متحده اهرم فشار محدودی بر آنچه اسرائیل تصمیم می‌گیرد علیه جمهوری اسلامی ایران پس از حمله موشکی تهران در هفته گذشته انجام دهد، دارد.

این مقام گفت، ایالات متحده از اسرائیل خواسته تا با حمله تلافی‌جویانه در افزایش تنش زیاده‌روی نکند. اما آنها هشدار دادند که آنچه اسرائیل به عنوان یک حمله متناسب می‌بیند ممکن است با آنچه بقیه جهان - از جمله ایالات متحده - به عنوان یک پاسخ سنجیده در نظر می‌گیرند، مطابقت نداشته باشد.

 جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هفته گذشته گفت که از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، اما مشخص نیست که آیا ایالات متحده با موفقیت اسرائیل را متقاعد کرده که این گزینه را از روی میز کنار بگذارد یا خیر.آلون پینکاس، دیپلمات سابق اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت: «تنها اهرمی که آمریکایی‌ها در حال حاضر دارند احضار وزیر دفاع به واشنگتن و خرید زمان است.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، قرار است روز چهارشنبه با همتای آمریکایی خود، لوید آستین دیدار کند، دیداری که دولت بایدن ممکن است امیدوار باشد قبل از اجرای انتقام‌ وعده داده شده توسط اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، زمان را برای مشورت و برنامه‌ریزی بخرد. با حضور گالانت در واشنگتن، پینکاس می‌گوید که ایالات متحده احتمالاً معتقد است که اسرائیل برای حمله منتظر خواهد ماند.

اسراییل لبنان

نتانیاهو در نیویورک بود که اسرائیل حمله گسترده‌ای را در بیروت انجام داد که منجر به ترور رهبر حزب‌الله حسن نصرالله شد. پینکاس گفت حمله به ایران، اگرچه بسیار پیچیده‌تر از حمله به یک کشور همسایه است، اما همچنان می‌تواند با وزیر دفاع در خارج  انجام شود، به ویژه با توجه به روابط سرد بین نتانیاهو و گالانت.

گالانت گفت که اسرائیل برای حمله به ایران از نزدیک با ایالات متحده هماهنگ می‌کند، اما در نهایت تصمیم خود را در مورد نحوه واکنش تلافی‌جویانه خواهد گرفت.

گالانت روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «همه گزینه‌ها روی میز است.»

لحظه مناسب برای دیپلماسی

مقامات گفتند که ایالات متحده همچنان می‌خواهد شاهد از سرگیری مذاکرات آتش‌بس لبنان باشد و مقامات آمریکایی همچنان بر این باورند که مناقشه تنها از طریق دیپلماتیک قابل حل است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: «ما با اسرائیلی‌ها، لبنانی‌ها و دیگران در مورد زمان مناسب برای فشار برای چنین توافقی رایزنی‌های منظمی خواهیم داشت.»

به گفته برخی منابع در حال حاضر حتی مشخص نیست ایالات متحده با چه کسی باید در مورد هر گونه مذاکرات آتش‌بس گفتگو کند. نصرالله و دیگر اعضای رهبری ارشد حزب‌الله در نتیجه عملیات اسرائیل در لبنان ترور شده‌اند. و در حالی که یکی از مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کرد که دولت لبنان بتواند کنترل بیشتری بر این گروه اعمال کند، دولت لبنان نیز خلأ قدرت مشابهی را تجربه می‌کند، زیرا از اکتبر 2022 بدون رئیس جمهور یا کابینه دارای قدرت بوده است.

فرصت طلایی دولت لبنان

آستین روز جمعه گفت که او معتقد است دولت لبنان فرصت مهمی دارد تا نشان دهد «می‌خواهد به مردمش اهمیت دهد» و حمایت از حزب‌الله را کنار بگذارد، به‌ویژه اکنون که زنجیره فرماندهی این گروه «واقعاً در سطح استراتژیک و عملیاتی از بین رفته است.»

اما یکی از مقامات خاطرنشان کرد که عملیات هوایی اسرائیل در بیروت می‌تواند بیرون آمدن یک دولت فعال لبنان از زیر آوار را دشوارتر کند.

او گفت: «آنچه در بیروت می‌گذرد آن چیزی نیست که ما می‌خواستیم.»

آستین و دیگر اعضای ارشد تیم امنیت ملی بایدن - از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، ژنرال سی کیو براون، رئیس ستاد مشترک، و آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی - در 30 سپتامبر برای چند ساعت در مورد تشدید عملیات اسرائیل در لبنان در دفتر بیضی شکل نشستند و بحث کردند. منابع می‌گویند، بایدن در پشت درهای بسته، تا زمانی که عملیات اسرائیل ماهیت محدودی داشته باشد، حمایت توام با اکراهی برای از بین بردن زیرساخت‌های حزب‌الله در امتداد مرز اسرائیل و در جنوب لبنان ارائه کرده است.

در حالی که ایالات متحده به طور کلی از این استراتژی حمایت می‌کند، چندین مقام از جمله آستین نگرانی‌های خود را در مورد کاهش آسیب غیرنظامیان در حملات هوایی به ویژه در جنوب بیروت، منطقه‌ای پرجمعیت که در آن چندین ساختمان مسکونی در هفته‌های اخیر مسطح شده است، به اسرائیل ابراز کرده‌اند.

ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون گفت: «وزیر دفاع در مورد اهمیت در نظر گرفتن امنیت غیرنظامیان در هنگام برنامه ریزی و اجرای عملیات بسیار واضح بوده است و این تغییری نکرده است.»

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا پنتاگون

اسرائیل ادعا کرده که برای کاهش تلفات غیرنظامیان تلاش می‌کند و خاطرنشان کرد که در روزهای اخیر قبل از انجام عملیات، اخطارهای تخلیه را برای ساکنان لبنانی صادر کرده است. اما تیم‌های سی‌ان‌ان در بیروت هفته گذشته دریافتند که بسیاری از حملات اسرائیل بدون هشدار قبلی انجام شده است. اسرائیل همچنین در نیمه‌های شب، زمانی که اکثر مردم در خواب هستند، دستور تخلیه را از طریق پیامک ارسال می‌کند.

مقامات آمریکایی همچنین نگران عملیاتی هستند که اسرائیل در نزدیکی فرودگاه اصلی بیروت انجام می‌دهد، که می‌تواند توانایی شهروندان آمریکایی را برای خروج از کشور از طریق پروازهای تجاری محدودی که باقی مانده است، تهدید کند.

رایدر گفت که ایالات متحده در حال مذاکره با اسرائیل در مورد فرودگاه است زیرا این فرودگاه به ایمنی آمریکایی‌های ساکن در این کشور مربوط می‌شود و سخنگوی وزارت امور خارجه میلر گفت که ایالات متحده به اسرائیل «به صراحت» گفته است که می‌خواهد جاده‌های فرودگاه بیروت همچنان قابل استفاده باشند.