به گزارش اکوایران، کشورهای خلیج فارس برای یک درگیری نظامی بزرگ بین اسرائیل و ایران آماده می‌شوند که در صورت وقوع، ششمین جنگ در خاورمیانه در حدود ۴۰ سال خواهد بود.

چهار دهه جنگ

به نوشته عبدالخالق عبدالله برای وبگاه نشنال‌نیوز، جنگ ایران و عراق که در سال ۱۹۸۰ آغاز شد، به مدت هشت سال ادامه یافت و طولانی‌ترین درگیری منطقه در قرن بیستم بود. فقط چند سال بعد، در سال ۱۹۹۱، خلیج فارس جنگی را برای آزادی کویت تجربه کرد که چند ماه پیش‌تر توسط عراق مورد حمله قرار گرفته بود. این جنگ کوتاه و قاطع نظم تک‌قطبی آمریکا در جهان را مستحکم کرد.

سومین جنگ بزرگ منطقه‌ای حمله تحت رهبری ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ بود که اشتباه استراتژیک مهمی برای واشنگتن از آب درآمد. تهران برنده جغرافیایی این جنگ بود و راه برای یک دوره تقریباً دو دهه‌ای نفوذ ایران در عراق و خاورمیانه هموار شد.

سپس ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ را آغاز کرد که برای این ائتلاف یک ضرورت محسوب می‌شد. تصرف ناگهانی صنعا توسط حوثی‌ها آخرین نشانه احاطه تهران بر بخشی از جهان عرب بود. این ائتلاف چاره‌ای جز تعیین خط‌قرمز در یمن نداشت.

خبر مرتبط
ادعای آکسیوس: دولت بایدن مخالف اقدام تل‌آویو علیه تهران نیست!

اکوایران: بحران بی‌اعتمادی میان آمریکا و اسرائیل بر سر برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک اسرائیل به اوج رسیده و منابع آمریکایی از بدبینی فزاینده دولت بایدن به کابینه نتانیاهو خبر داده‌اند.

 

پنجمین جنگ در این زنجیره درگیری‌های منطقه‌ای جنگ غزه بوده که دقیقاً یک سال پیش آغاز شد. جنگ اسرائیل در غزه که حدود ۱۵۰۰ کیلومتر دورتر از خلیج‌فارس در جریان بوده، به لبنان سرایت کرده است. این جنگ خاورمیانه را بی‌ثبات ساخته و تنش‌ها را در تمام منطقه افزایش داده است. جنگ فاجعه‌بار غزه نزدیک به دو میلیون نفر را آواره کرده و تقریباً ۴۲ هزار نفر را کشته که اکثر آن‌ها زنان و کودکان هستند. یک سال بعد، این جنگ نگران‌کننده راه را برای درگیری ششم در این منطقه هموار می‌کند.

پنج جنگ دیگر مستقیماً به درگیری عربی-اسرائیلی مرتبط بوده‌اند که طولانی‌ترین درگیری حل‌نشده منطقه‌ای در صد سال گذشته است. این جنگ‌ها عمدتاً بین اسرائیل و کشورهای عربی، یعنی مصر، اردن، سوریه و لبنان رخ داده و پیامدهای فاجعه‌باری برای فلسطینی‌ها و تمام کشورهای منطقه داشته‌اند.

آرماگدون خاورمیانه

با این حال، جنگ احتمالی بین اسرائیل و ایران پتانسیلش را دارد که بدترین در میان تمام درگیری‌های قبلی باشد. مهم است که به این نکته اشاره کنیم که خاورمیانه در تاریخ اخیر خود هرگز یک دهه کامل از صلح و ثبات پایدار را تجربه نکرده است. این مسئله تا حد زیادی، نتیجه سیاست‌های اسرائیل و دشمنی آن با ایران بوده که منطقه را در وضعیت نابسامانی قرار داده است. به نظر می‌رسد هنوز هم کارش به پایان نرسیده است.

ایران اسراییل

این دو دشمن شدیداً به انواع مختلف تسلیحات، از جمله موشک‌های بالستیک و مافوق‌صوت و انواع مختلف پهپادها مسلح هستند. یکی از آن‌ها (اسرائیل) دارای تسلیحات هسته‌ای بوده و دیگری (ایران) یک کشور در آستانه هسته‌ای به شمار می‌رود.

بدتر از این، اسرائیل ایران را تهدیدی وجودی می‌داند، کلامی که رهبران اسرائیلی مکرراً تکرار می‌کنند. هفته گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که این رژیم در «جنگی وجودی» با ایران قرارد دارد و «با هر کسی که به ما آسیب برساند، تسویه‌حساب خواهیم کرد». از طرف دیگر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان بر مأموریت خود برای حذف اسرائیل تأکید می‌کند. خاورمیانه اکنون در آستانه جنگی تمام‌عیار با یکدیگر هستند که کل منطقه را به آب‌های ناشناخته خواهد کشاند.

آب‌های ناشناخته

هیچ کشوری جز ایالات متحده نمی‌تواند از وقوع این سناریو که بدترین حالت ممکن است جلوگیری کند. با این حال، رهبران آمریکایی در حال حاضر بر روی کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری پرمخاطره ایالات متحده متمرکز شده‌اند. به نظر می‌رسد دولت جو بایدن برای جلوگیری از واکنش متناسب اسرائیل به حملات موشکی اخیر ایران، بسیار ضعیف است. بایدن می‌گوید که از اسرائیل خواسته تا به طور «مسئولانه و متناسب» در برابر دشمنش عمل کند.

جو بایدن امنیت ملی آمریکا

 

این درگیری، در صورت وقوع، به طور اساسی جنگ نتانیاهو خواهد بود. او می‌پندارد بهانه مناسبی برای تحقق هدف دیرینه‌اش برای حذف برنامه گسترده هسته‌ای تهران به دست آورد. او صراحتاً از محکومیت بی‌قیدوشرط حمله ایران به اسرائیل توسط رهبران گروه جی۷ به خرسند شد. ممکن است او بیانیه این گروه را تأییدی ضمنی برای انتقام از تهران تلقی کرده باشد. در همین حال، کشورهای خلیج فارس نگرانی عمیق خود را ابراز داشته و بیانیه‌هایی برای کاهش تنش صادر کرده‌اند.

با این حال، در حالی که شاید برخی کشورهای منطقه از این فرصت برای تضعیف کنترل سیاسی ایران بر عراق، لبنان، سوریه و یمن استقبال کنند، اما از این‌که اقدامات نتانیاهو و کابینه ائتلاف راست‌گرایش در راستای منافع صلح و ثبات در منطقه نیست، نگرانند.

شش کشور خلیج فارس قطعاً برای بدترین سناریو آماده خواهند شد. آن‌ها نهایتاً ویرانی‌هایی که پنج جنگ اخیر به بار آورده‌اند را مشاهده کرده‌اند.