به گزارش اکوایران، نیروهای روس به حومه شهر استراتژیک و مورد مناقشه توریستک در شرق اوکراین رسیده‌اند.

به نوشته الجزیره، ارتش اوکراین تأیید کرد که درگیری‌ها بر سر شهر استراتژیک شرقی تورستیک در اواخر روز دوشنبه رخ داده است. توریستک آخرین نقطه کلیدی است که نیروهای روس طی هفته‌های اخیر به آن دست یافته‌اند و تلاش‌های مسکو برای کنترل منطقه دونتسک را پیش می‌برند.

آناستاسیا بوبوونیکوا، سخنگوی گروه عملیاتی «لوهانسک» به رسانه ملی اوکراین گفت: «وضعیت ناپایدار بوده و درگیری‌ها به معنای واقعی در تمام ورودی‌ها در جریان است. روس‌ها به حومه شرقی شهر وارد شده‌اند».

گام بزرگ

توریستک که یک شهر معدنی نزدیک به مناطقی است که در سال ۲۰۱۴ توسط جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه تصرف شده، طی یک دهه در خط مقدم قرار دارد. از ماه آگوست، نیروهای مسکو به سمت این شهر پیشروی کرده و به طور پیوسته روستاهای اطراف را با کمک پیاده‌نظام و استفاده فزاینده از بمب‌های هدایت‌شونده به تصرف خود درآورده‌اند.

توریستک قبلاً خانه بیش از ۳۰,۰۰۰ نفر بوده و گزارش‌ها نشان می‌دهد که هزاران نفر هنوز در این منطقه مانده‌اند.

تحلیل‌گران نظامی اوکراینی هشدار می‌دهند که اگر توریستک که در زمین‌های مرتفع قرار دارد، به دست روسیه بیافتد، مسکو می‌تواند مسیرهای تدارکاتی اوکراین به خط مقدم را قطع کند.

هفته گذشته، نیروهای روس کنترل کامل شهر استراتژیک تپه‌ای ووهلدار را به دست آوردند که مسکو مدت‌ها آن را گامی بزرگ به سوی ضمیمه‌کردن کل منطقه دونتسک می‌دانست.

در سال ۲۰۲۲، روسیه الحاق چهار منطقه شرقی اوکراین، یعنی دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژیا را اعلام کرد؛ اگرچه کنترل کامل بر هیچ یک از آن‌ها ندارد.

پیشروی سریع

طبق گزارش ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، درگیری‌های شدید همچنین در جبهه میان پوکروفسک و کوراخوفه در حال انجام است. روز جمعه، این کشور اعلام کرد که روز قبل، در حالی که ارتش روسیه به سمت روستاهای میکولایفکا و سلیدوو در حال پیشروی بودند، نیروهایش ۳۰ حمله را در جبهه پوکروفسک دفع کرده‌اند،.

با برتری نفرات و تجهیزات، نیروهای مسکو در ماه آگوست پیشروی سریع‌تری نسبت به دو سال اخیر داشته‌اند و با وجود اینکه نیروهای اوکراینی به طور غافلگیرکننده‌ای به منطقه کورسک روسیه نفوذ کردند، متوقف نشده‌اند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به رهبران نظامی دستور داده تا «هر کاری که می‌توان، انجام دهند» تا پیشروی مسکو در خط مقدم را به حداقل برسانند.

کی‌یف از قدرت‌های غربی خواسته تا تسلیحات دوربرد بیشتری ارسال کنند تا حملات روسیه را متوقف کنند. قرار است در روز شنبه، متحدان اصلی اوکراین، از جمله جو بایدن در یک پایگاه آمریکایی رامشتاین آلمان دیدار کنند.