به گزارش اکوایران، جو بایدن در ماه فوریه اعلام کرد که آتش‌بس غزه آن‌قدر نزدیک است که احتمالاً ظرف چند روز محقق شود. با گذشت بیش از هفت ماه، نه تنها جنگ اسرائیل در غزه ادامه دارد، بلکه با حمله و بمباران لبنان توسط ارتش این رژیم گسترش یافته است.

به نوشته الجزیره، در حالی که تنش‌ها و خشونت‌ها در سرتاسر خاورمیانه به طور فزاینده‌ای ادامه دارد، دولت بایدن همچنان به طور لفظی خواستار کاهش تنش‌هاست، در حالی که از اسرائیل حمایت سیاسی کرده و تسلیحات مورد نیاز برای ادامه جنگش را فراهم می‌کند.

واشنگتن تقریباً هر اقدام تشدیدکننده‌ای که اسرائیل در سال جاری انجام داده را پذیرفته است: ترور رهبران حماس و حزب‌الله و حمله به جنوب لبنان.

در حالی که بیش از یک سال از آغاز جنگ غزه می‌گذرد، اسرائیل همچنان حملات ویرانگر خود را در این منطقه محاصره‌شده فلسطینی ادامه می‌دهد و برای حمله به ایران آماده می‌شود.

در حالی که درگیری‌های غزه شدت گرفته و به سراسر منطقه سرایت کرده، شکاف میان گفتار و سیاست آمریکا نیز عمیق‌تر شده است. پس آیا همانطور که بسیاری از تحلیلگران دموکرات ادعا می‌کنند، دولت بایدن فقط قادر به مهار اسرائیل نبوده یا واقعاً مسئول تشدید بحران است و از این هرج‌ومرج برای پیشبرد دستورکاری جنگ‌طلبانه علیه ایران، حماس و حزب‌الله استفاده می‌کند؟

تحلیلگران می‌گویند که با ادامه حمایت نظامی و دیپلماتیک واشنگتن از تل‌آویو، دولت بایدن علی‌رغم درخواست‌های رسمیش از این رژیم برای خویشتنداری و آتش‌بس، همچنان عامل اصلی خشونت‌ها در منطقه به شمار می‌آید. در حالی که دشوار است انگیزه‌ها یا نیت‌های واقعی دولت بایدن را حدس زد، شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهد که دولت بایدن نه تنها متحدی منفعل بوده که از سوی اسرائیل نادیده گرفته می‌شود، بلکه در هماهنگی کامل با این رژیم است.

بنیامین نتانیاهو آنتونی بلینکن آمریکا اسراییل

گفتار و کردار واشنگتن

بعد از چندین ماه فشار علنی برای آتش‌بس غزه، آمریکا توجه خود را به حمایت از حمله نظامی اسرائیل به لبنان معطوف کرده است. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در هفته گذشته از عملیات زمینی اسرائیل در جنوب لبنان که خطر تبدیل‌شدن به حمله‌ای تمام‌عیار به این کشور را دارد، حمایت کرد.

آستین در بیانیه ۳۰ سپتامبر که پس از تماس با یوآو گالانت، همتای اسرائیلیش منتشر کرد، گفت: «من واضح اعلام کردم که ایالات متحده از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند. ما بر ضرورت از بین بردن زیرساخت‌های تهاجمی در امتداد مرز تأکید کردیم تا حزب‌الله لبنان نتواند حملات مشابه حمله ۷ اکتبر به جوامع شمالی را انجام دهد».

حزب‌الله لبنان در ماه اکتبر سال گذشته حملات خود به مواضع نظامی را اسرائیل آغاز کرد که تلاشی برای فشارآوردن به این رژیم برای پایان‌دادن به جنگ غزه بود. برای ماه‌ها، درگیری‌ها عمدتاً به منطقه مرزی محدود می‌شد. این خشونت‌ها باعث شد که ده‌ها هزار نفر از هر دو طرف مرز مجبور به فرار شوند. حزب‌الله استدلال می‌کرد که ساکنان شمال اراضی اشغالی تنها زمانی می‌توانند به این منطقه بازگردند که این رژیم جنگ غزه را پایان دهد.

پس از کمپین ترور علیه مقامات ارشد نظامی حزب‌الله، اسرائیل حمله هوایی وسیعی به لبنان آغاز کرد که در نتیجه آن، خانه‌های غیرنظامی در صدها روستا و شهر سپتامبر ویران شدند. از آن زمان تاکنون، خشونت‌های اسرائیل باعث شده که بیش از یک میلیون نفر در لبنان آواره شوند.

اسراییل لبنان خیام

قبل از این تشدید اسرائیل، کاخ سفید ماه‌ها می‌گفت که در حال تلاش برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران مرزی لبنان-اسرائیل است. آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه جو بایدن در این راستا مکرراً به منطقه سفر کرد.

با تبدیل‌شدن خصومت‌های کم‌سطح به جنگ تمام‌عیار در لبنان، دولت بایدن کشورهای عربی و اروپایی را جمع کرد و در تاریخ ۲۵ سپتامبر پیشنهاد یک آتش‌بس ۲۱ روزه فوری برای متوقف‌کردن درگیری‌ها را داد.

اما دو روز بعد، زمانی که اسرائیل نصرالله را در حمله‌ای بزرگ ترور کرد که باعث ویرانی کامل چندین ساختمان مسکونی در بیروت شد و عملاً هرگونه احتمال آتش‌بس فوری را از بین برد، کاخ سفید این حمله را «عادلانه» دانست.

اسامه خلیل، استاد تاریخ دانشگاه سیراکوز صداقت تلاش‌های دیپلماتیک بایدن را زیر سؤال برد و درباره گزارش‌های رسانه‌ای که می‌گفت هوخشتاین از اسرائیل خواسته تا از تشدید جنگ خودداری کند، تردید نشان داد. او تأکید کرد که ایالات متحده مستقیماً در اقدامات اسرائیل در غزه و سایر مناطق درگیری دخیل بوده و از آن حمایت می‌کند، اما دولت بایدن با استفاده از مذاکرات آتش‌بس به عنوان یک ترفند «سیاست داخلی»، قصد در پنهان‌کردن انتقادهای داخلی داخلی از خود را دارد.

خلیل توضیح داد به ویژه از زمانی که جنگ غزه به طور فزاینده‌ای در آمریکا نامحبوب شد، تمام این مذاکرات به خاطر اینکه بگویند مذاکره کردیم، انجام گرفت.

انتخابات آمریکا جنگ غزه

خاورمیانه جدید

به نظر می‌رسد که دو گزارش اخیر رسانه‌های آمریکایی ادعای خلیل را تأیید کنند. پولتیکو در تاریخ ۳۰ سپتامبر به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که مقامات ارشد آمریکایی، از جمله خوخشتاین و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا برای خاورمیانه به طور خصوصی از حمله نظامی اسرائیل علیه حزب‌الله حمایت کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: «در پشت صحنه، هوخشتاین، مک‌گورک و دیگر مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا عملیات‌های اسرائیل در لبنان را یک لحظه تاریخ‌ساز که خاورمیانه را برای سال‌های آینده به خوبی شکل می‌دهد، توصیف کردند».

به‌طور جداگانه، اکسیوس در هفته گذشته گزارش داد که آمریکا در تلاش است از ضرباتی که اسرائیل به حزب‌الله زده، استفاده کند و به انتخاب رئیس‌جمهوری در لبنان که مورد حمایت واشنگتن است، فشار بیاورد. نزدیک به دو سال است که کرسی ریاست‌جمهوری لبنان خالی مانده و پارلمان نتوانسته برای انتخاب یک رهبر جدید به توافق برسد.

متیو میلر

روز سه‌شنبه، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده جنگ لبنان را «فرصتی» برای تغییر سیاسی این کشور توصیف کرد. او گفت واشنگتن می‌خواهد مردم لبنان «توانایی انتخاب رئیس‌جمهور جدید و شکستن بن‌بست حزب‌الله در کشور» را داشته باشند.

حزب‌الله و متحدانش کنترل ده‌ها کرسی در پارلمان لبنان را دارند که نتیجه انتخابات آزاد در این کشور است.

بازسازی خاورمیانه همواره هدف جنبش نومحافظه‌کاران آمریکا بوده که از اسرائیل حمایت کرده و دولت‌های دوست ایالات متحده را از طریق سیاست خارجی جنگ‌طلبانه و مداخلات نظامی تقویت می‌کند. این رویکرد در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش پسر، به وضوح قابل مشاهده بود. در واقع، در دوران بوش و زمانی که اسرائیل آخرین جنگ بزرگ خود را با حزب‌الله داشت، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت از «تولد خاورمیانه جدید» سخن گفت.

خلیل اشاره کرد که بسیاری از نومحافظه‌کاران دوران بوش اکنون با حزب دموکرات در ارتباط بوده و از کامالا هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر حمایت می‌کنند. هریس از حمایت دیک چنی، معاون‌اول جورج بوش پسر که یکی از طراحان اصلی «جنگ علیه ترور» و حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ بود، استقبال کرده است.

به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، خود بایدن نیز از جنگ عراق حمایت کرده بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه فعلی که در آن زمان به عنوان مشاور در این کمیته فعالیت می‌کرد نیز حامی جنگ عراق بود. مک‌گورک مشاور کاخ سفید در دوران بوش بود و نقشی کلیدی در اشغال عراق توسط آمریکا داشت و هوخشتاین نیز سابقه خدمت در ارتش اسرائیل را دارد.

خلیل گفت: «در درون دولت دموکراتیک یک دستورکار نومحافظه‌کارانه وجود دارد».

جنگ غزه

شکست‌ها در غزه

در حالی که جنگ لبنان ادامه دارد و جهان منتظر تشدید درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل است، بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که شکست بایدن در پایان‌دادن به جنگ غزه، منطقه را به این نقطه رسانده است. خلیل جاهشان، مدیر اجرایی مرکز عربی واشنگتن دی‌سی گفت که حمایت بی‌قیدوشرط دولت بایدن از کابینه نتانیاهو کل منطقه را به سمت «آب‌های ناشناخته» می‌برد.

جاهشان به الجزیره گفت در سالی که از آغاز جنگ غزه می‌گذرد، ایالات متحده «حمایت کورکورانه» خود از سیاست‌های اسرائیل، حتی افراطی‌های این رژیمرا نشان داده است. او تأکید داشت که وضع کنونی نتیجه سیاستی یک‌جانبه بوده که از ابتدای این درگیری، خلاف عقلانیت عمل کرده است.

تقریباً بلافاصله پس از حمله ۷ اکتبر حماس، بایدن وعده حمایت بی‌قید‌وشرط از اسرائیل را داد. او از «پاسخ سریع، قاطع و خارق‌العاده» اسرائیل علیه حماس حمایت کرد. کاخ سفید همچنین سریعاً برای درخواست کمک‌های اضافی از کنگره برای کمک نظامی به اسرائیل وارد عمل شد تا به تأمین مالی جنگ نتانیاهو کمک کند.

علی‌رغم بحران انسانی فزاینده در غزه، واشنگتن چندین ماه در برابر درخواست‌ها برای آتش‌بس مقاومت کرد و استدلال می‌کرد که اسرائیل «حق» دارد علیه حماس اقدام کند. گزارش‌های اخیر پروپابلیکا و خبرگزاری رویترز نشان دادند که دولت بایدن هشدارهای داخلی درباره احتمال ارتکاب جنایات جنگی از سوی اسرائیل در غزه را دریافت کرد، اما آن‌ها را نادیده گرفت و همچنان به ارسال تسلیحات به اسرائیل ادامه داد.

جو بایدن بنیامین نتانیاهو

با رشد نارضایتی داخلی و بین‌المللی پس از اینکه اسرائیل بخش‌های وسیعی از غزه را نابود کرد، تقریباً تمام ۲.۳ میلیون ساکن فلسطینی این سرزمین را آواره ساخت و آن‌ها را در آستانه قحطی قرار داد، بایدن شروع به نرم‌ترکردن لحن خود کرد. طی ماه‌های اخیر، ایالات متحده از واژه «آتش‌بس» برای درخواست توافقی استفاده کرده که منجر به پایان درگیری‌های غزه و آزادی اسرای اسرائیلی می‌شود.

اما این کشور برای فشارآوردن به نتانیاهو جهت پذیرش توافق، اقدام زیادی نکرده است. اینکه آیا بایدن و مشاورانش واقعاً خواهان آتش‌بس بوده و در رسیدن به آن شکست خوردند یا از فشار دیپلماتیک به عنوان یک حواس‌پرتی برای پنهان‌کردن وحشت جنگ اسرائیل که با حمایت آمریکا پیش می‌رود استفاده کردند، نتیجه یکسان است: جنگی گسترش‌یافته با ده‌ها هزار نفر تلفات از مردم بی‌گناه.

رایان کاستلو، مدیر سیاستگذاری در شورای ایرانیان آمریکایی (نایاک) گفت: «شواهد نشان می‌دهد که برای آن‌ها (دولت آمریکا) از نظر سیاسی سودمند است که بگویند از آتش‌بس حمایت می‌کنند، اما هیچ کاری برای دستیابی به آن انجام ندهند».

جاهشان همچنین گفت که دولت بایدن پیشنهادات آتش‌بس منصفانه‌ای ارائه نکرده، در حالی که همچنان اسرائیل را مسلح می‌کند.

او خاطرنشان کرد: «آتش‌بس چه فایده‌ای دارد اگر کسانی که آن را پیشنهاد می‌دهند همچنان ابزارهای جنگ را در اختیار یکی از طرفین بگذارند؟ این آتش‌بس نیست؛ این دعوت به ادامه جنگ است».