به گزارش اکوایران، به گفته یک وبلاگ نویس نظامی که با نیروی هوایی روسیه ارتباط دارد، یکی از جنگنده‌های مسکو توسط نیروهای اوکراینی سرنگون شده است. یکی دیگر از وبلاگ نویسان طرفدار مسکو گفت که هواپیمای سوخو-34 توسط یک اف-16 ارائه شده توسط غرب سرنگون شده است.

هیچ یک از این گزارش‌ها تایید نشده است و نیوزویک می‌گوید که با وزارت دفاع روسیه و اوکراین برای اظهار نظر در مورد ادعاهای تایید نشده که گمانه زنی‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرده است، تماس گرفته اما پاسخی نگرفته است.

کانال تلگرامی روسی فایتر بامبر روز شنبه پیامی را منتشر کرد که شبیه ادای احترام به یک جنگنده Su-34 از دست رفته است. در کنار تصویری از این جنگنده بمب افکن میان برد مافوق صوت، که ستون اصلی تلاش‌های جنگی هوانوردی روسیه در اوکراین بوده است، نوشته شده بود: «برادران، زمین همان آسمان است.»

کانال تلگرامی طرفدار کرملین وی‌دی‌وی این پست را به اشتراک گذاشت و جزئیات بیشتری را اضافه کرد.

در این پست آمده است: «فوری!!! سوخو-34 ما سرنگون شده است. خدمه آن کشته شدند» و افزود که این جنگنده «ظاهراً توسط یک اف-16 سرنگون شده که بر فراز منطقه تحت کنترل دشمن بوده است».

این کانال بدون اشاره به اینکه این اطلاعات را از کجا به دست آورده است، همچنین گفت که این هواپیما در حین پرتاب هوایی بمب در «تقریباً 50 کیلومتری از خط مقدم» سرنگون شده است،.

این کانال افزود: «به زودی این تلفات بیشتر خواهد شد. ناتو اف-16ها را برای شکار فرستاده است. در نتیجه تلفات پیاده نظام ما افزایش خواهد یافت.»

اوکراین گفت که اولین محموله از جت‌های نسل چهارم ساخت ایالات متحده را دریافت کرده است، پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در نهایت اجازه داد این هواپیماهای جت نسل چهارم ساخت ایالات متحده از طریق کشورهای ثالث به اوکراین ارائه شود.

نروژ، بلژیک، هلند و دانمارک از جمله ائتلاف کشورهایی هستند که متعهد شده‌اند بیش از 85 جت اف-16 را به کیف ارائه دهند که امید است قدرت هوایی بهتری نسبت به هواپیماهای دوران شوروی که اوکراین به آن‌ها تکیه کرده است فراهم کنند.

یک تحلیلگر اوکراینی در ایکس نوشت: «اف-16 سوخو-35 روسی را سرنگون کرد. این دقیقاً همان دلیلی است که اف-16ها در اوکراین هستند. تاکنون فقط منابع روسی این را تأیید کرده اند. ما منتظریم.»

وزارت دفاع اوکراین در ماه مه اعلام کرد که 9 جت روسی را «منهدم کرده است» و در ماه فوریه گفته بود 10 هواپیمای نظامی مسکو را در مدت 10 روز سرنگون کرده است.