به گزارش اکویران، در حالی که اسرائیل مشغول بررسی عبور یک پهپاد حزب‌الله از سیستم دفاعی هوایی این رژیم در حمله روز یک‌شنبه و کشته‌شدن ۴ تن از سربازان اسرائیلی است، کارشناسان می‌گویند مقاومت لبنان امیدوار بوده با استفاده از پهپادهای ارزان انتحاری و رادارگریز برای حمله به اسرائیل، این رژیم را تحت فشار بگذارند.

به نوشته سی‌ان‌ان، اورنا میزراهی، پژوهشگر ارشد در مؤسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل گفت که این پهپادها نسبتاً ارزان تولید شده، کار با آن‌ها آسان‌تر بوده و شناسایی و انهدام آن‌ها توسط سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل دشوارتر است. او افزود: «این خصوصیت عمدتاً به این دلیل است که آن‌ها اندازه کوچکی دارند، بسیار سبک هستند و ردپای راداری بسیار کمرنگی دارند». میزراهی اضافه کرد که سیستم‌های راداری اسرائیل همیشه قادر به شناسایی آن‌ها نیستند.

حزب‌الله و اسرائیل هیچ‌کدام مشخص نکرده‌اند که در حمله روز یکشنبه از کدام پهپادها استفاده شده است. حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که از «پهپادهای مختلفی استفاده کرده که برخی برای اولین‌بار به کار گرفته شده‌اند».

اما کارشناسان می‌گویند این پرنده‌ها احتمالاً از نوع مِرصاد که در ایران به نام پهپادهای ابابیل شناخته می‌شود، هستند. این پهپاد یک پرنده تهاجمی یک‌طرفه بوده که در ارتفاع پایین و با سرعت کمی پرواز می‌کند و سرجنگی حدود ۴۰-۵۰ کیلوگرمی دارد.

میزراهی گفت دشواری ردیابی پهپادها آن‌جایی بیشتر می‌شود که آن‌ها همیشه در یک مسیر ثابت حرکت نمی‌کنند. او گفت: «پهپادها می‌توانند در طول پرواز جهت خود را تغییر دهند». او افزود: «شما نمی‌توانید بفهمید آن‌ها در نهایت به کجا می‌روند یا چه چیزی را هدف قرار می‌دهند». میزراهی اشاره کرد که حزب‌الله با دانستن این‌که اسرائیل در حال صرف هزینه‌های زیادی برای سیستم ضدموشکی خود است، پهپادها را به این معادله اضافه کرده و آن را «یک نقطه ضعف» برای اسرائیل می‌داند.

کارشناسان دیگر خاطرنشان کردند که حمله پهپادی و موشکی آخر هفته به شمال اراضی اشغالی نشان می‌دهد «علی‌رغم اینکه گزارش شده حزب‌الله نیمی از زرادخانه خود را از دست داده‌اند، این گروه همچنان سالم باقی مانده و مصمم است که به جست‌وجو برای نقاط ضعف در دفاع هوایی چندلایه اسرائیل ادامه دهد».

یک فرمانده سابق دفاع هوایی اسرائیل نیز به ان‌بی‌سی گفته پهپادهایی مانند آنچه که چهار سرباز اسرائیلی را کشت و بیش از ۶۰ نفر را در یک پایگاه زخمی کرد، «چالش‌برانگیزترین» و «پیچیده‌ترین تهدیداتی» هستند که اسرائیل با آن مواجه است. او اذعان داشت: «آن‌ها بسیار کوچک هستند، در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و با سرعت کم، چالشی بزرگ برای شناسایی به حساب می‌آیند». او افزود: «اگر پهپادها را شناسایی نکنید، نمی‌توانید هشدار دهید و نخواهید توانست آن‌ها را هدف قرار دهید». او افزود: «ما برای چنین شرایطی به اندازه کافی آماده نیستیم و واقعیت این است که دشمنان ما این را می‌دانند».