به گزارش اکویران، دولت بایدن مدعی شده از اسرائیل اطمینان‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه در پاسخ به حمله موشکی ۱ اکتبر ایران، تأسیسات هسته‌ای یا نفتی این کشور را هدف قرار نمی‌دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، کاخ سفید همچنین بر این باور است که ارسال یک باتری دفاع هوایی تاد به اسرائیل و حدود ۱۰۰ سرباز برای عملیاتی‌کردن آن برخی از نگرانی‌های این رژیم در مورد احتمال تلافی ایران و مسائل امنیتی را کاهش می‌دهد.

با این حال، مقامات آمریکایی هشدار دادند که این اطمینان قطعی نبوده و ممکن است شرایط تغییر کند. آن‌ها همچنین به سابقه اسرائیل در پایبندی به این اطمینان‌ها در گذشته اشاره کردند که معمولاً برخلاف انتظارات واشنگتن عمل کرده که منعکس‌کننده سیاست‌های داخلی این رژیم است.

آخرین نمونه از این موضوع ماه گذشته بود که مقامات آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود گفته بودند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از ابتکار آتش‌بس موقت به رهبری آمریکا و فرانسه برای لبنان استقبال خواهد کرد؛ اما دو روز بعد، اسرائیل حمله هوایی بزرگی برای ترور حسن نصرالله، رهبر فقید جنبش حزب‌الله لبنان، انجام داد.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به نظرات ایالات متحده گوش می‌دهیم، اما تصمیمات نهایی خود را بر اساس منافع خودمان اتخاذ خواهیم کرد».

بایدن گفته از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به تأسیسات مرتبط با برنامه هسته‌ای تهران حمایت نخواهد کرد و از اسرائیل خواسته که گزینه‌های دیگری به جای حمله به نفت و گاز ایران در نظر بگیرد. چنین حمله‌ای می‌تواند بر بازار نفت جهانی تأثیر بگذارد و قیمت‌های سوخت را به ویژه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا افزایش دهد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید از تأیید اینکه نتانیاهو به بایدن اطمینانی درباره اهداف داده، خودداری کرد. شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «تعهد ما به دفاع از اسرائیل قطعی است. ما درباره مذاکرات دیپلماتیک خصوصی صحبت نخواهیم کرد و شما را به اسرائیل ارجاع می‌دهیم تا درباره عملیات نظامی احتمالی خود صحبت کند».