به گزارش اکوایران، اسرائیل روز پنجشنبه ادعا کرد، یحیی سنوار، رهبر حماس، طراح اصلی حمله 7 اکتبر 2023 که جنگ غزه را آغاز کرد، توسط نیروهای اسرائیلی در این منطقه تحت محاصره ترور شده است.

به نوشته رویترز، ترور او از نگاه اسراغ یک موفقیت بزرگ محسوب شده و یک رویداد مهم در این درگیری یک ساله است. سناریوهای احتمالی زیادی برای اتفاق بعدی وجود دارد، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که جنگ ادامه خواهد داشت.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که سنوار را روز چهارشنبه در عملیاتی در جنوب نوار غزه ترور کرده ست.

حماس هیچ اظهارنظری فوری نداشته است. 

در اسرائیل، خانواده‌های اسرا گفتند که امیدوارند اکنون آتش‌بسی حاصل شود که اسرا را به خانه بازگرداند.

در غزه که به مدت یک سال توسط نیروهای اسرائیلی بی امان کوبیده شده است، ساکنان گفتند که معتقدند جنگ ادامه خواهد یافت، اما همچنان به امید خود برای حق تعیین سرنوشت پایبند هستند.

نتانیاهو که درست پس از تایید این ترور در بیت المقدس صحبت می‌کرد، ادعا کرد که ترور سنوار فرصتی برای صلح در خاورمیانه است، اما هشدار داد که جنگ در غزه تمام نشده و اسرائیل تا زمان بازگرداندن اسرایش ادامه خواهد داد.

ترور سنوار می‌تواند خصومت‌ها را در خاورمیانه تشدید کند، آن هم در حالی که چشم‌انداز یک درگیری حتی گسترده‌تر افزایش یافته است. اسرائیل طی ماه گذشته یک عملیات زمینی را در لبنان آغاز کرده است و اکنون در حال برنامه ریزی برای پاسخ به حمله موشکی 1 اکتبر ایران است. این در حالیست که ترور مردی که حمله سال گذشته حماس را طراحی کرد به ادعای برخی در غرب می‌تواند به پیشبرد تلاش‌های متوقف شده برای پایان دادن به جنگ کمک کند.

این ترور همچنین سوالات جدیدی را در مورد سرنوشت اسرایی که هنوز در اسارت حماس هستند ایجاد می‌کند. سنوار در مذاکراتی شرکت داشت که می‌توانست به آزادی آن‌ها منجر شود.

در خان یونس در جنوب نوار غزه، یک فلسطینی آواره به نام ثابت آمور به رویترز گفت که نبرد فلسطینیان ادامه خواهد داشت. او گفت:‌ «این مقاومتی است که با ناپدید شدن مردان ناپدید نخواهد شد. ترور سنوار به پایان مقاومت یا سازش یا تسلیم و برافراشتن پرچم سفید منجر نخواهد شد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از ترور  یحیی سنوار رهبر حماس توسط اسرائیل تمجید کرد و افزود که به زودی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت خواهد کرد.