خالد مشعل، رئیس سابق حماس، در مصاحبه با رویترز در دوحه، قطر، 5 اکتبر 2024، صحبت می‌کند.

به گزارش اکوایران، گروه حماس احتمالا یحیی سنوار را با یک رهبری سیاسی جدید که در خارج از غزه مستقر است، جایگزین خواهد کرد.

به نوشته رویترز، این در حالیست که انتظار می‌رود محمد سنوار، برادر یحیی سنوار، نقش بزرگ‌تری در هدایت جنگ علیه اسرائیل ایفا کند.

زمانی که یحیی سنوار جایگزین اسماعیل هنیه شد، او رهبری نظامی و سیاسی در غزه را با یکدیگر ترکیب کرد، اما به نظر نمی‌رسد که از این پس این رویکرد در نظر گرفته شود.

حماس به‌طور معمول سریعا گزینه جدید رهبری خود را اعلام می‌کند و خلیل الحیه، نایب رئیس دفتر سیاسی این گروه، یک جایگزین بالقوه در نظر گرفته می‌شود.

تیم اصلی حماس که به انتخاب رهبر جدید اقدام می‌کند نماینده اعضای حماس در نوار غزه، کرانه باختری، زندان‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها است و این بدان معناست که رهبر جدید باید قدرت وارد شدن به مذاکرات آتش‌بس را داشته باشد حتی اگر در غزه حضور نداشته باشد.

به غیر از الحیه که مذاکره‌کننده ارشد حماس است، دیگر رقبای اصلی جانشینی عبارتند از خالد مشعل که پیش از اسماعیل هنیه، رهبر حماس بود و محمد درویش که ریاست تیم اصلی انتخاب‌کننده رهبر حماس (Shura Council) را بر عهده دارد.

منابع به رویترز اعلام کرده‌اند که حماس نیاز خواهد داشت پیش از تصمیمش به قطر که نقش اصلی را در چندین دور گفت‌وگوهای آتش‌بس غزه بر عهده داشته است، و سایر پایتخت‌های منطقه اطلاع‌رسانی کند.

تقسیم وظایف

اشرف ابولحول، کارشناس مسائل فلسطین، انتظار دارد وظایف سنوار به دو نقش تقسیم شود؛ یکی نظارت بر مسائل نظامی و دیگری اداره دفتر سیاسی است که مسئولیت ارتباطات بین‌المللی و شکل دادن به سیاست‌ها را بر عهده دارد.

او انتظار داشت که حماس در مذاکرات آتی آتش‌بس به خواسته‌های اصلی خود پایبند باشد، به‌ویژه اینکه نیروهای اسرائیلی از غزه خارج شوند و جنگ را متوقف کنند. اما حماس ممکن است در برخی شرایط انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهد، مانند جزئیات هرگونه مبادله اسرای اسرائیلی با اسرای فلسطینی‌.

اکنون رهبری حماس برای غزه به‌طور موقت به خلیل الحیه که در قطر حضور دارد، سپرده شده است. کارشناسان می‌گویند، اما جنگ جاری و مشکلات ارتباطی ممکن است محدودیت‌هایی را بر میزان تماس روزانه الحیه با نیروهای حماس تحمیل کند و کارشناسان معتقدند همین امر باعث می‌شود گردان‌های عزالدین قسام به مدیریت این امور بپردازند.

یک منبع حماس به رویترز گفت که انتظار می‌رود الحیه در اجرای نقش خود به عنوان «رهبر بالفعل غزه» با مشکلی مواجه نشود. این منبع خاطرنشان کرد که او روابط خوبی با نیروهای حماس داشته و به سنوار و هنیه نزدیک بوده است.

اکرم عطاالله، یک تحلیل‌گر سیاسی فلسطینی، گفت که انتظار دارد نیروهای حماس به الحیه حتی از راه دور احترام بگذارند. او همچنین انتظار دارد محمد سنوار به عنوان شخصیت مهمتری در نیروها و به‌طور کلی در حماس ظاهر شود.

به گفته منابع حماس، محمد سنوار، یکی از فرماندهان کهنه‌کار گردان‌های قسام، به ندرت در انظار عمومی ظاهر می‌شود و مدت‌ها در فهرست افراد تحت نظر اسرائیل قرار داشت و از چندین حمله نجات پیدا کرده است.