به گزارش اکوایران، حماس به احتمال زیاد خلیل الحیه مستقر در قطر را به عنوان جانشین رهبر فقید خود یحیی سنوار معرفی خواهد کرد، انتخابی که این جنبش را به جمهوری اسلامی ایران نزدیکتر می‌کند و به حامی اصلی خود در مرحله بعدی جنگ این گروه با اسرائیل نفوذ بیشتری می‌دهد.

الحیه از دستیاران اسماعیل هنیه، سلف سنوار است که در ماه ژوئیه توسط اسرائیل در تهران ترور شد. او مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل را بر سر آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای ربوده شده رهبری می‌کرد.

به گزارش بلومبرگ، غیث العمری و نئومی نویمان، همکار ارشد و همکار مدعو در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، نوشتند به طور قطع رهبر بعدی جنبش در دوحه خواهد بود. آنها گفتند که الحیه «احتمالاً به دنبال ادامه مسیر سنوار هم در جبهه جنگ غزه و هم در نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران است.»

الحیه روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که او نقش رهبری را حداقل در بخش عملی بر عهده می‌گیرد. او قول داد که از ترور سنوار توسط اسرائیل در این هفته به عنوان انگیزه‌ای برای ادامه جنگ استفاده کند و گفت: «اسرا به سوی شما باز نخواهند گشت مگر اینکه تجاوز به غزه متوقف شود.» او گفت که اسرائیل باید از غزه عقب‌نشینی کند و اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل باید آزاد شوند.

خلیل الحیه

الحیه با اشاره به سنوار که شهرت فراوانی داشت، گفت: «ما بر سوگند خود با تو ابا ابراهیم وفا می‌کنیم و پرچم تو نمی‌افتد.»

اگرچه الحیه بیشتر به عنوان یک رهبر سیاسی در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان به عنوان بخشی از همان تیم نظامی مستقر در غزه در نظر گرفته می‌شود که حملات 7 اکتبر را طراحی و اجرا کرد.

حسن ابو هنیه، کارشناس و مفسر گروه‌های اسلامی مستقر در اردن، گفت: «کسانی که نبرد را رهبری می‌کنند اعضای جناح نزدیک به جمهوری اسلامی ایران هستند و مستقیماً با آن در ارتباط هستند.» او گفت که حماس ممکن است تصمیم بگیرد که الحیه را فوراً به عنوان جانشین رسمی معرفی نکند تا او بلافاصله هدف قرار نگیرد.

جنگ اخیراً به لبنان نیز کشیده شده است، جایی که اسرائیل پس از یک سال شلیک راکتی در آن سوی مرز، حملاتی را علیه حزب‌الله، یکی دیگر از گروه‌های مورد حمایت ایران، آغاز کرده است.

به گفته جین کیننمونت، مدیر بخش سیاست و تأثیر در شبکه رهبری اروپا، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از ارتقاء الحیه به سمت رهبری به نفع خود استفاده کند، به ویژه پس از آن که هم حماس و هم حزب‌الله ضربات قابل توجه از سوی اسرائیل خورده‌اند.