به گزارش اکوایران، پایان تعقیب و گریز یک‌ساله اسرائیل برای یحیی سنوار به یک‌باره و ناگهانی رخ داد، اما پیامدهای ترور او پتانسیل تأثیرگذاری نه تنها بر جنگ غزه، بلکه هم‌چنین بر حمله زمینی اسرائیل به لبنان و حمله احتمالی این رژیم به ایران را دارد.

به نوشته بن کاسپیت در المانیتور، درگذشت سنوار برخی امیدها در غرب برای دستیابی به پیشرفت در تلاش‌های متوقف‌شده جهت آزادسازی اسیران را افزایش داده، اما همزمان ترس‌های جدیدی را نیز به وجود آورده است.

در سخنرانی تلویزیونی شب پنج‌شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به کسانی که اسیران را در دست دارند وعده داد که اگر سلاح‌های خود را زمین بگذارند و اسیران را آزاد کنند، آسیب نخواهند دید.  به گفته مقامات اطلاعاتی اسرائیل، این رژیم بر این باور است که حماس محمد سنوار، برادر یحیی را به عنوان جانشین او انتخاب خواهد کرد. آن‌ها می‌گویند محمد حتی از برادرش هم افراطی‌تر است.

یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی گفته در اسرائیل تصور بر این است که زمان به نفعش است و باید از آن بهره‌برداری کند. به باور این منبع، این یک فرصت طلایی برای توافق و پایان جنگ است که تکرار نخواهد شد.

شکار

ادعا شده نیروهای اسرائیلی به طور تصادفی سنوار را پیدا کردند. هیچ اطلاعاتی حاکی از حضور او در محله تل سلطان رفح نبود؛ هیچ موشک هدایت‌شده دقیقی از پنجره‌ای وارد نشد؛ هیچ واحد کماندویی از هلی‌کوپترهای در حال پرواز پایین نیامد. در عوض، یک گروهان پیاده‌نظام از کارآموزان دوره فرماندهی که توسط چندین تانک و یک واحد سربازان ذخیره پشتیبانی می‌شدند، به طور تصادفی به سنوار برخورد کردند. آن‌ها به اصرار ژنرال یارون فینکلمن، رئیس فرماندهی جنوب که باور داشت سنوار در آن نزدیکی‌هاست، مشغول گشت‌زنی معمول به یکی از مخفیگاه‌های احتمالی حماس بودند.

جنگ غزه

پس از درگیری با گشت اسرائیلی، سنوار به اتاقی پناه برد و سپس، توسط یک گلوله توپ کشته شد؛ نه توسط ۸۳ بمب سنگرشکن سنگین با دقت بالا که حسن نصرالله را در ۲۷ سپتامبر هدف گرفتند، نه توسط ۱۰ تن مواد منفجره مانند آن‌هایی که محمد ضیف، فرمانده نظامی حماس را چند ماه پیش در غزه ترور کردند و نه به خاطر اطلاعات دقیق درباره محل اقامت اسماعیل هنیه در تهران که به ترورش انجامید.

در اواخر آگوست، وقتی حماس شش اسیر اسرائیلی را در تونلی در همان منطقه‌ای که سنوار ترور شد، کشت، ارتش هنوز نمی‌دانست که آن‌ها توسط خود سنوار نگهداری می‌شدند. به محض اینکه اجساد آن‌ها بازیابی شد، دی‌ان‌اِی موجود در صحنه نشان داد که او آنجا بوده است. این یافته احساس فینکلمن را تقویت کرد که سنوار نزدیک است. حتی زمانی که اکثر نیروهای اسرائیلی برای جابجایی به جبهه لبنان از غزه خارج می‌شدند، او پیشنهادات برای خارج‌کردن نیروهایش از منطقه را رد کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، نیروهای حاضر در تل سلطان سه نفر را دیدند که از یک ساختمان خارج می‌شوند. آن‌ها دو نفر را درجا کشتند، اما سومی دوباره به داخل فرار کرد. سربازان منتظر ماندند تا صبح فردا بررسی کنند آن شخص سوم چه شد و یک پهپاد کوچک به داخل ساختمان فرستادند. دوربین پهپاد یک مرد ماسک‌پوش را نشان داد که روی مبل نشسته بود. او به نظر زخمی می‌رسید، اما موفق شد یک چوب به سمت پهپاد پرتاب کند، اما چوبش خطا رفت. سپس تانکی به ساختمان شلیک کرد، اما تیرش خطا نرفت. سربازانی که وارد ساختمان شدند به سمت بدن حرکت کردند و انتظار نداشتند چهره رزمنده فلسطینی برایشان آشنا باشد. سپس یکی از آن‌ها گفت: «آیا او درست شبیه سنوار نیست»؟

پس از اینکه سربازان تله‌های انفجاری در محل را خنثی کردند، بدن سنوار برای شناسایی دقیق به اراضی اشغالی منتقل شد. در طول ۲۳ سال زندانی‌بودنش در اسرائیل، سنوار یک بار تحت عمل جراحی نجات‌بخشی قرار گرفته بود و از همین روی، دی‌ان‌ای او در بانک اطلاعاتی اسرائیلی‌ها وجود داشت. یکی از انگشتان بدن او نیز بریده شد و برای بررسی مطابقت با اثرانگشت‌های ذخیره‌شده، به آزمایشگاه اداره زندان‌های اسرائیل منتقل شد.

یحیی سنوار

حالا چه؟

سنوار آخرین رهبر مهم حماس بود که در قید حیات قرار داشت و اسرائیل همه پیشینیان او در غزه و در تبعید را نیز ترور کرده بود. سؤال امروز این است که حالا چه؟ آیا درگذشت او منجر به تمایل حماس به توافقی برای آزادسازی اسرا و پایان جنگ خواهد شد؟ آیا کسی برای مذاکره در سمت فلسطینی وجود دارد؟ آیا نتانیاهو قبول خواهد کرد که زمان پایان جنگ فرا رسیده است؟ تصمیم برای پایان‌دادن به جنگ چه تأثیری بر نبرد در جبهه‌های دیگر با ایران و سایر نیروهای مقاومت خواهد داشت؟

متحدین راست‌گرای افراطی نتانیاهو در کابینه ائتلافی همچنان بر این عقیده‌اند که اسرائیل باید به جنگ با حماس ادامه دهد تا این سازمان سرکوب شود. محبوبیت نتانیاهو که پس از ۷ اکتبر در پایین‌ترین سطح بود، طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است. نظرسنجی‌ها این را نشان می‌دهند و نظرسنج‌ها پیش‌بینی می‌کنند که او احتمالاً از ترور سنوار محبوبیت بیشتری به دست خواهد آورد.

بنیامین نتانیاهو

با این حال، به نظر می‌رسد نتانیاهو بین هیجان موفقیت‌های نظامی و سیاسی اخیر و ترس فلج‌کننده از درگیرشدن با ایران و تهدیدها علیه کابینه‌اش بر سر قانونی پیشنهادی که مردان فوق‌مذهبی را از خدمت سربازی معاف می‌کند، گیر کرده است. پایان جنگ همچنین احتمالاً به این معنی خواهد بود که او باید در دسامبر برای شهادت در محاکمه‌اش در مورد اتهامات فساد حاضر شود؛ شهادتی که به دلیل جنگ به تعویق افتاده است.

پس از شکست عظیمی که در تاریخ ۷ اکتبر به اسرائیلی‌ها وارد شد، نتانیاهو با اشتیاق شدیدی بازگشته است. به ادعای خود او، او می‌خواهد نظم جدیدی در لبنان شکل دهد و قدرت‌های جهانی را وادار سازد که ایران را در موضوع هسته‌ای هم‌راستا با خود کند. به نوشته کاسپیت، منابع سیاسی می‌گویند که او همچنین در حال فکرکردن به به تعویق‌انداختن حمله احتمالی به ایران تا پس از انتخابات نوامبر آمریکاست. آن‌ها مدعیند که بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید به نتانیاهو اجازه می‌دهد تا با دولت جدید ایالات متحده در مورد حمله آمریکا به تأسیسات اتمی ایران در ازای عدم حمله کنونی اسرائیل به این کشور، مذاکره کند.