به گزارش اکوایران، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان، روز یکشنبه از مردم خواست برای اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی جنجالی به خیابان‌ها بیایند، انتخاباتی که کمیسیون انتخابات اعلام کرد حزب حاکم در آن پیروز شده است.

این کمیسیون گفت که حزب رویای گرجستان نزدیک به 54 درصد آرا را به دست آورده است. احزاب مخالف نتیجه را به چالش کشیدند و ناظران رای‌گیری تخلفات قابل توجهی را گزارش کردند.

به گزارش رویترز، زورابیشویلی، یکی از متحدان سابق حزب رویای گرجستان که به منتقد تند حزب حاکم تبدیل شد، گفت که نتایج را به رسمیت نمی‌شناسد و از این رای به عنوان «عملیات ویژه روسیه» یاد کرد. او توضیح نداد که آیا معتقد است روسیه نقش مستقیمی در انتخابات داشته است یا خیر.

زورابیشویلی به خبرنگاران که در کنار رهبران حزب مخالف گرجستان بودند، گفت: «این یک تقلب کامل بود، دزدیدن کامل آرای شما.»

زورابیشویلی از مردم گرجستان خواست عصر دوشنبه در مرکز تفلیس، پایتخت این کشور تظاهرات کنند تا «به جهانیان اعلام کنند که این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

نتایج، با شمارش تقریباً همه حوزه‌ها، ضربه‌ای برای گرجستانی‌های طرفدار غرب بود که انتخابات را به عنوان انتخابی بین حزب حاکمی که روابط خود را با روسیه عمیق‌تر کرده و اپوزیسیونی که هدف آن ادغام سریع با اروپا است، می‌دانستند.

این کمیسیون گفت که رویای گرجستان 89 کرسی در پارلمان خواهد داشت که یک کرسی کمتر از سال 2020 است و چهار حزب اپوزیسیون طرفدار غرب در مجموع 61 کرسی دریافت کرده‌اند.

یک سری تخلفات روز یکشنبه توسط سه هیات نظارتی جداگانه، از جمله سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) متشکل از 57 کشور گزارش شد.

این گروه‌ها گفتند که تخلفات ادعایی، از جمله رای تقلبی، رشوه، ارعاب رای‌دهندگان و خشونت در نزدیکی مراکز رای‌گیری، می‌توانسته نتیجه را تحت تاثیر قرار دهد، اما نتیجه را تقلبی نخواندند.

آنتونیو لوپز-ایستوریز وایت، رئیس هیات پارلمان اروپا در مأموریت سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: «ما همچنان نگران پسرفت دموکراتیک در گرجستان هستیم.»

او به خبرنگاران گفت: «متاسفانه برگزاری انتخابات دیروز شاهدی بر این امر است.»

انتخابات گرجستان

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در پستی در ایکس از کمیسیون انتخابات گرجستان خواست تا تخلفات گزارش شده را به طور کامل بررسی کنند.

او گفت: «ما درخواست اتحادیه اروپا از رهبری گرجستان را برای نشان دادن تعهد قاطع خود به مسیر اتحادیه اروپا تکرار می‌کنیم.»

کمیسیون انتخابات بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد، اما روز شنبه از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه استقبال کرد. نخست وزیر ایراکلی کوباخیدزه گفت که نتیجه گیری ناظران نشان می‌‌دهد که هیچ شکی در مشروعیت انتخابات وجود ندارد.

چهار حزب اپوزیسیون طرفدار غرب گرجستان گفتند که نتایج را به رسمیت نمی‌شناسند و برخی از اعضا متعهد شدند که پارلمان جدید را تحریم کنند و از هواداران خواستند تا به خیابان‌ها بیایند.

نیکا گوارامیا، رهبر حزب اپوزیسیون ائتلاف برای تغییر، این رای را «کودتای قانون اساسی» و «غصب قدرت» خواند. حزب او به دو نظرسنجی خروجی اشاره کرد که نشان می‌داد مخالفان اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورده‌اند.

رهبر حزب اپوزیسیون جنبش ملی متحد، تینا بوکوچاوا، گفت که انتخابات «دزدیده شده» و خواستار اعتراض شد.

چالش اتحادیه اروپا

بیدزینا ایوانیشویلی، که مبارزات زیادی برای دور نگه داشتن گرجستان از جنگ در اوکراین انجام داد، پیروزی حزب را در شنبه شب پس از قوی‌ترین عملکرد آن از سال 2012 تا کنون ستایش کرد.

داده‌های کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که در برخی از مناطق روستایی این حزب با اختلاف زیادی تا 90 درصد برنده شد، اگرچه در شهرهای بزرگ‌تر عملکرد ضعیفی داشت.

رویای گرجستان می‌گوید که خواهان پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا است، اگرچه بروکسل می‌گوید درخواست عضویت این کشور به دلیل تمایلات اقتدارگرایانه حزب متوقف شده است.

این حزب یک قانون در مورد «عوامل خارجی» و قانون دیگری که حقوق دگرباشان جنسی را محدود می‌کند، تصویب کرده است، که هر دو مورد انتقاد شدید کشورهای غربی قرار گرفتند، اما توسط برخی مقامات روسی مورد تحسین قرار گرفتند.

برای سال‌ها، گرجستان یکی از غرب‌گراترین کشورهایی بود که از اتحاد جماهیر شوروی بیرون آمد و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که بسیاری از گرجی‌ها از روسیه به دلیل حمایتش از دو منطقه جداشده از کشورشان بیزارند.

روسیه و گرجستان در سال 2008 بر سر استان اوستیای جنوبی جنگ کوتاهی کردند. گرجستان در آن جنگ شکست خورد.

اما نتیجه انتخابات چالشی برای جاه‌طلبی اتحادیه اروپا برای ورود بیشتر کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی است.

هفته گذشته، مولداوی در رأی‌گیری که مقامات مولداوی می‌گویند تحت تاثیر دخالت روسیه بود، با رأی محدودی به الحاق خود به اتحادیه اروپا رای داد.

وزارت خارجه آلمان، استونی و لتونی اعلام کردند که از گزارش‌‌های تخلفات انتخاباتی نگران هستند. دولت گرجستان گفت که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که به سرعت به رویای گرجستان تبریک گفت، قصد دارد روز دوشنبه به این کشور سفر کند.