البته پیش از پرداختن به این بحث، بد نیست نگاهی به نحوه استقبال سعودی ها از رئیس جمهوری امریکا داشته باشیم. با فرود «ایر فورس وان»، هواپیمای حامل رئیس جمهور امریکا، اگرچه تعدادی از اعضای خاندان سلطنت بر روی فرش یاسی رنگ به استقبال بایدن رفتند اما این استقبال چندان شکوهمند به نظر نمی رسید.

در حقیقت، استقبال سعودی ها نسبت به سال 2016 و زمان دیدار اوباما و دیدار 2017 ترامپ از این پادشاهی، بسیار سردتر و کم جمعیت تر بود. بایدن زمانی که پا بر پله های هواپیما نهاد تا پیاده شود، لباس خلبانی بر تن داشت و با نگاهی جدی به اطراف دست تکان داد. هیئت استقبال کننده سعودی عبارت بودند از شاهزاده «ریما بنت بندر آل سعود»، سفیر عربستان در واشنگتن و شاهزاده «خالد الفیصل»، از اعضای ارشد خاندان سلطنتی که فرماندار مکه و از نزدیکان ملک سلمان است. اما این سفر نکات بدیعی هم داشت.

تصاویری که از دیدار بن سلمان با بایدن و دستیاران ارشد او منتشر شد نشان از «چهره سازی» برای ولیعهد دارد تا نشان داده شود که ولیعهد سعودی از انزوای دیپلماتیک تحمیلی به دنبال قتل جمال خاشقجی خارج شده است.

سعودی ها به دنبال اثبات این مسئله بودند که بایدن از اظهارات انتخاباتی خود مبنی بر اینکه عربستان سعودی یک کشور «مطرود» است، عقب‌نشینی کرده است. بنابراین تعجبی نداشت که در عرض چند دقیقه پس از استقبال محمد بن سلمان از رئیس جمهور امریکا، تصاویری در وب سایت وزارت خارجه عربستان ظاهر شد که نشان می داد بن سلمان با بایدن (رئیس جمهور)، آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه) و جیک سالیوان (مشاور امنیت ملی) در حال قدم زدن است.

رسانه های سعودی با بزرگنمایی این سفر می خواستند نشان دهند که ولیعهد فردی «زمان شناس» است. پیام این سفر برای بن سلمان این بود که به دنیا نشان داده شد که با وجود بحران های زیاد، ولیعهد توانسته جایگاه داخلی خود را تحکیم بخشد. 

نکته دیگر عقد قراردادهای گسترده با عربستان، میانجیگری در رابطه عربستان با اسراییل، محدود کردن نقش چین در این حیات خلوت امریکا بود. دو کشور ۱۸ توافقنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کردند.

یکی از اهداف این توافقنامه ها محدود کردن نقش چین در اقتصاد عربستان و جلوگیری از ریشه دواندن چشم بادامی ها در این حیات خلوت قدیمی امریکا بود. با توجه به تلاش چینی ها برای فعال کردن شبکه 5G در عربستان، امریکایی ها سخت در تلاش اند تا «O-RAN» را به عنوان جایگزینی برای این شبکه چینی راه بیندازند. بازگشایی حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسراییلی و همکاری های دو طرف (هرچند در خفا) نیز از دیگر گزاره هایی است که جای تامل دارد.