یک مقام وزارت امور خارجه در خبری که از سوی سایت های داخلی منتشر شده در مورد ادعای نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.

این مقام وزارت امور خارجه افزود: هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفتگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم. در حال حاضر بخش مهمی از گفت‌وگوها بر ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران متمرکز است و تلاش می‌شود تا راهکاری در این رابطه حاصل شود.

خبر وال استریت ژورنال از پیشرفت مذاکرات

از نگاه ایران حل و فصل این مسئله و از میان برداشتن موضوعی که ممکن است در آینده به عنوان اهرم فشار علیه مورد سوء استفاده قرار گیرد، از اهمیت اساسی برخوردار است. مهم ترین موضوع تعیین تکلیف نشده، ادعاهای پادمانی علیه برنامه هسته‌ای ایران است که راه را برای سوء استفاده در آینده ببندد  و از سوی دیگر مانع بدعتی شود که آژانس هر از چندگاهی به بهانه ادعاهای طرف‌های ثالث از جمله رژیم صهیونیستی، سوالات و ادعاهای تازه‌ای علیه ایران مطرح کند.

بحث های اصلی، مربوط به ادعاهای آژانس در باره منشا ذرات اورانیوم در سه مکان (مریوان، ورامین تورقوز آباد) است.

ایران در پاسخ به آژانس،در خصوص سایت مریوان تردیدهای این نهاد را رد کرده است و در نامه خود آورده است: «این مکان برای بهره‌برداری از خاک نسوز طی قراردادی با یک شرکت خارجی چند دهه‌ پیش مورد استفاده قرار گرفت با این حال، آژانس بی‌دلیل ادعا کرد که این مکان در فعالیت‌های هسته‌ای مشارکت داشته است.»

مدیرکل آژانس در گزارش خود گفته بود که ایران در سایت مریوان آزمایش های انفجاری با سپر محافظ انجام داده که برای آماده‌سازی جهت استفاده از آشکارسازهای نوترونی بوده است که می تواند در ساخت سلاح اتمی کاربرد داشته باشد. ایران اما این موضوع را رد کرده است.

ایران در گزارش خود در خصوص سایت ورامین نیز نوشته است: «به آژانس توضیح داده شد که فعالیت‌های اولیه‌ انجام شده در این مکان بهره‌برداری از سولفات سدیم از خاک و آب منطقه اطراف به روش سنتی بود که متعاقباً به فرآیند صنعتی در فاز بعدی منتقل شد. پس از آن با توجه به مقررات شهرداری، بهره‌برداری از این مکان متوقف شد و به کشاورزی و دامداری تبدیل شد. مایه تعجب است که آژانس براساس اسناد غیرمعتبر و ساختگی بر نادرستی نتیجه‌گیری خود اصرار می‌ورزد.» 

درباره سایت تورقوز آباد نیز در نامه ایران آمده است: «آژانس ادعا می کند که فعالیت‌ها در تورقوزآباد با ذخیره‌سازی مواد و تجهیزات هسته‌ای مرتبط بوده است، این ادعا مبتنی براطلاعات و اسناد معتبر نیست. محل مورد نظر در واقع یک مکان صنعتی است که انواع انبارها و محل‌های نگهداری مواد شوینده، مواد شیمیایی، مواد غذایی، پارچه و منسوجات، لاستیک‌ها و قطعات وسایل نقلیه، لوله‌ها و اتصالات و برخی ضایعات صنعتی را دربر می‌گیرد؛ بنابراین هیچ مبنایی برای اظهار این مکان به آژانس (برای ایران) وجود نداشته است.»