به گزارش اکو ایران، از آنجایی که ولادیمیر پوتین بخش زیادی از جغرافیای اوکراین را که به دنبال الحالق شان بود، از دست داده است، تشریفات الحاق ادعایی اش برچهار منطقه اوکراین را در ظاهر نهایی کرد؛ مناطقی که هیچکدام به طور کامل تحت کنترل کامل روسیه نیستند. در همین راستا مجلس اعلای پارلمان روسیه، شورای فدراسیون روز سه شنبه به اتفاق ارا تصمیم الحاق مناطق اوکراین یعنی دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپروژیا را برخلاف قوانین بین الملل و یک روز پس از آن که مجلس سفلی رای بدان داد، تصویب کرد.در گام بعد پوتین نیز این قانون را امضا کرد.

در شرایط کنونی آنگونه که الجزیره و سی ان ان نوشته اند پوتین رهبران موقت چهار منطقه را منصوب کرده است؛ رهبرانی که قرار است تا زمانی که رهبران اصلی براساس قوانین روسیه انتخاب شوند، اداره و کنترل این چهار منطقه را در اختیار داشته باشند. گفته می شود هر چهار رهبر، همان مقام هایی هستند که پیش از الحاق، اداره این مناطق را عهده دار بودند. دنیس پوشیلین به عنوان سرپرست جمهوری خلق دونتسک، لئونید پاسچنیک برای اداره جمهوری خلق لوهانسک، یوگنی بالتسکی در قامت سرپرست فرمانداری منطقه زاپروژیا و ولادیمیر سالدو برای  فرمانداری منطقه خرسون انتخاب شده اند.

الحاق تشریفاتی در سایه پیشروی اوکراین

فعل و انفعال های تشریفاتی کرملین در حالی اجرایی می شود که ارتش کی یف در مناطقی از روسیه به شکلی جدی پیشروی کرده است؛ مناطقی که اکنون روسیه ادعا می کند که متعلق به خودش است. از همین رو امروز این سوال بیش از هر زمان دیگر برجسته شده است: آیا کرملین می تواند مرزهای جدید را به واسطه بخش هایی از آن سرزمین هایی که در حال حاضر در کنترل دارد را تعیین کند.سخنگوی کرملین در این باره گفت: مسکو باید قبل از تعیین مرزهای خود با مردم محلی مشورت کند.

0000nnexation-mn-1150-0035b2

ناظران می گویند: این مسئله که روسیه چگونه می تواند چهار منطقه ای را که ادعای تسلط و حاکمیت بر آنها را دارد را در اختیار داشته باشد، در کوتاه مدت نامشخص است.در شرایط کنونی نظامیان اوکراین به ضد حملات موفقیت آمیز خود علیه مواضع مسکو ادامه می دهند و بدین طریق آنگونه که خودشان می گویند مناطق بیشتری هر روز آزاد می شود.در مقابل کرملین کماکان بر فرمان بسیج عمومی تکیه و تاکید دارد. از همین رو سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که از زمان اعلام خبر بسیج مردمی بیش از 200 هزار نفر به ارتش روسیه پیوسته اند.

یکشنبه نظامیان اوکراین کنترل لیمان، یک مرکز راه آهن لجستیکی مهم در دونتسک را در اختیار گرفتند؛ راه آهنی که ارتش روسیه از آن برای انتقال نیروها و تدارکات به غرب و جنوب استفاده می کرد. وزارت دفاع روسیه در واکنش به تصرف لیمان اعلام کرد که مسکو ناچار بود میان واگذاری لیمان یا پذیرفتن محاصره نیروهایش در این شهر استراتژیک یک گزینه را انتخاب کند. پیروزی در لیمان همزمانی داشت با پیروزی اوکراین در لوهانسک و پیشروی موفقیت آمیز به سمت خرسون در جنوب و بازپس گیری داویدیو برید درشمال خرسون و ولیکا دیمرکا در همین استان. وزارت دفاع اوکراین روز سه شنبه همزمان با اعلام دستاوردهای این کشور در خرسون با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: نظامیان اوکراینی با اطمینان در حال پیشروی به سمت دریای سیاه هستند.

انتقادها در خانه

دونتسک و لوهانسک هر دو در شرق اوکراین قرار دارند و از سال 2014 جنگ علیه جمهوری های جدایی طلب تحت حمایت مسکو در در دو منطقه جریان داشته است. خرسون و زاپروژیا استان های واقع در جنوب اوکراین هستند  که مدت کوتاهی بعد از آغاز حمله روسیه، یعنی در اواخر فوریه در اختیار نیروهای روس قرار گرفتند. موفقیت های اخیر کی یف همزمانی دارد با فضایی حاکی از ترس و هراس در داخل کرملین. وبلاگ نویسان و حامیان روسیه در روزهای اخیر به شکلی غیر معمول از تلاش های جنگی کرملین  انتقاد کرده اند. همزمان گزارش هایی نیز منتشر شده مبنی بر این که کمپین روسیه از یک بحران عملیاتی رنج می برد آن هم در شرایطی که تحرکات در میدان نبرد به نفع اوکراین است.‌

4953

الکساندر کوتکس، خبرنگار حامی کرملین اخیرا نوشته است که سربازان روسیه از کمبود نیروی انسانی، ارتباطات بد و اشتباه های فرماندهانشان رنج می برند. او با انتشار پستی در تلگرام هم هشدار داد که خستگی بر اردوگاه روسیه رخنه کرده است. او افزود:« ما نیروی رزمی کافی در اختیار نداریم». به نظر می رسد با شکست های پی در پی روسیه در اوکراین، تغییراتی در ماشین جنگی روسیه ایجاد شود. سوابق نشان می دهد که کرملین اخیرا الکساندر ژوراولیوف، یکی از بازیگران کلیدی در جنگ اوکراین را برکنار کرد.

افزایش احتمال رویارویی روسیه و ناتو

مقام های ایالات متحده و اروپا نسبت به تصمیم های ماجراجویانه پوتین ابراز نگرانی کرده اند و می گویند، رئیس جمهوری روسیه ممکن است در واکنش به موفقیت اوکراین در میدان نبرد، درگیری ها را تشدید کند. سی ان ان به نقل از سه منبع آگاه در باب آخرین اطلاعات میدان نبرد نوشت، واشنگتن در حال بررسی چگونگی واکنش روسیه است و از همین رو طیف وسیعی از سناریوهای بالقوه از جمله استفاده احتمالی مسکو از سلاح های هسته ای تاکتیکی را بررسی می کند.

00000_NATO_Russia_01735

این در حالی است که برخی از مقام های آمریکایی هشدار داده اند که ایالات متحده برای مقابله با حمله هسته ای احتمالی روسیه آمادگی ندارد.تاکنون ایالات متحده موفق شده به تدریج حمایت های نظامی و اطلاعاتی از اوکراین را بدون تحریک مسکو برای یک اقدام تلافی جویانه در مقیاس بزرگ افزایش دهد. با این همه امروز با الحاق این چهار منطقه، خطوط قرمز کرملین تیره و مبهم است. از همین رو اخیرا  کنستانتین ورونتسوف، دیپلمات روس با استناد به حمایت های ضمنی آمریکا هشدار داد که در صورت تداوم کمک های نظامی ایالات متحده به اوکراین احتمال رویارویی با ناتو افزایش می یابد. امروز ایالات متحده و بسیاری از دموکراسی های توسعه یافته جهان به طور مداوم مخالفت خود را با کل روند الحاق و برگزاری فرایند همه پرسی در چهار منطقه اعلام کرده اند.به باورشان کارزاری که در این چهار منطقه برگزار شد، بازی مسخره ای بود که استانداردهای بین المللی برای انتخابات ازاد و منصفانه را نقض کرد و موجب شد تا رای گیری زیر سایه اسلحه انجام شود.