به گزارش اکوایران، همزمان با شکست های های پی در پی روسیه در میدان نبرد در اوکراین و پیشروی نظامیان روس در مناطق شرقی، گمانه زنی ها در باب این که پوتین تهدید ضمنی اش مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای را اجرایی خواهد کرد یا نه، اوج گرفته است. در چنین شرایطی جو بایدن، روز پنجشنبه با عباراتی غیر منتظره در باب استفاده احتمالی پوتین از سلاح هسته ای هشدار داد؛ هشداری که گمانه زنی ها درباب احتمال استفاده از این سلاح مهیب توسط روسیه را افزایش داه است. با این همه مقام های دولت بایدن می گویند هنوز شواهدی مبنی بر استفاده پوتین از سلاح مرگبار در دست نیست. با این همه آنها اذعان کرده اند که این به معنای عدم اجرایی شدن این سناریوی بالقوه نخواهد بود.

هشدار غیر منتظره بایدن

جو بایدن درباب پیامدهای تهدیدهای هسته ای مسکو به پوتین، همتای روسی اش هشدار داد آن هم در شرایطی که روسیه در اوکراین شکست های پی در پی را تجربه می کند. بایدن در سخنرانی اش در نشستی برای جمع آوری کمک های مالی برای حزب دموکرات  صراحتا اعلام کرد: برای نخستین بار از زمان بحران موشکی کوبا ما شاهد تهدید مستقیم مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای هستیم. هرچند تصور نمی کنم چیزی به نام توانایی استفاده ساده از یک سلاح هسته ای تاکتیکی و نرسیدن به آرماگدون( آخر الزمان) وجود داشته باشد. من و مقام های آمریکایی به دنبال راه حل برای این منظور و کشف هدف پوتین هستیم. بایدن در ادامه دکترین هسته ای روسیه را به چالش کشید و هشدار داد که استفاده از یک سلاح تاکتیکی با بازده پایین می تواند به سرعت از کنترل خارج شده و یک ویرانی جهانی را به جای بگذارد.به نوشته خبرگزاری سی ان ان این که بایدن صراحتا در باب تهدید هسته ای و مقوله آرماگدون( آخر زمان) صحبت می کند آن هم در نشستی که هدفش جمع آوری کمک های مالی برای دموکرات ها است، قابل تامل است. علاوه بر این، اظهارات بایدن در شرایطی مطرح شد که اعضای شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه و پنتاگون که خود با عباراتی سنجیده تر به این تهدیدها اشاره دارند، می گویند که تهدیدهای روسیه در باب استفاده از سلاح هسته ای را جدی می گیرند اما هنوز نشانه ای مبنی بر آمادگی کرملین برای این ماجراجویی مشاهده نکرده اند.

شمشیرهای اتمی بی پروا و غیر مسئولانه

با این همه بسیاری از ناظران باور دیگری دارند و معتقدند اظهارات اخیر بایدن جدی ترین هشداری بود که از جانب دولت ایالات متحده در باب خطر هسته ای مطرح شده است. به همنی دلیل می توان گفت که شاید بایدن درباب نیت روسیه مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای به ارزیابی تازه ای دست یافته باشد. سه منبع آگاه به سی ان ان گفته اند که اظهارات بایدن در حالی بیان شد که ایالات متحده تلاش دارد تا طیف وسیعی از مسائل از جمله سناریوی بالقوه توسل روس ها به سلاح هسته ای تاکتیکی را مورد بررسی قرار داده و برای واکنش بدان آماده شود.همزمان وزیر دفاع پیشین آمریکا گفته است که در صورتی که پوتین به سلاح هسته ای متوسل شود، بایدن نیز می تواند از این سلاح کشنده استفاده نماید. مقام های آمریکایی اخیرا هشدار داده اند که ایالات متحده فعلا از جانب روس ها تحرکی هسته ای را مشاهده نکرده با این حال کارشناسان توسل به سلاح هسته ای را به عنوان گزینه ای بالقوه قلمداد می کنند که ایالات متحده می بایست برای پاسخ بدان آماده شود چرا که روسیه به واسطه شکست های پی در پی در اوکراین در موضع ضعف قرار گرفته و برای جبران چهار منطقه این کشور را برخلاف هنجارهای بین المللی به خاک خود ضمیمه کرده است. سخنگوی پنتاگون در این باب گفت: این شمشیرهای اتمی بی پروا و غیر مسئولانه هستند. از همین رو همانگونه که اشاره کردم در این مرحله ما هیچ اطلاعاتی درباره این خطر نداریم که موجب شود موقعیت بازدارندگی استراتژیک خود را تغییر دهیم.

جهان به ساز کی‌یف می‌رقصد

شواهد هم نشان می دهد پوتین در حال حاضر  برای استفاده از سلاح هسته ای تصمیمی اتخاذ نکرده است.جیک سالیوان، مشار امنیت ملی کاخ سفید هم هفته گذشته گفته بود که ایالات متحده پیامدهای استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین را روشن کرده است. به گفته او، این مقوله ای است که ما آن را جدی گرفته ایم و درباب آن مستقیما با روسیه در ارتباط هستیم. مسکو به خوبی می داند که در صورتی که مسکو وارد این مسیر تاریک شود شاهد واکنش قاطع ایالات متحده خواهد بود.همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز پنجشنبه گفت که پوتین به خوبی این حقیقت را درک کرده که جهان هرگز حمله هسته ای روسیه را نمی بخشد. به باور زلنسکی، رئیس جمهوری به خوبی می داند که پس از استفاده از سلاح هسته ای دیگر نمی تواند( به اصطلاح) جان سالم به در ببرد. این اظهار نظر ها واکنش تند روسیه را به دنبال داشت تا جایی که سرگئی لاوروف، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که مسکو نمی تواند در باب اظهار نظرهای اخیر ساکت بماند . او در ادامه به آمریکا درباره کمک های بی‌ملاحظه به اوکراین هشدار داد و ضمن اشاره به حمایت های پی در پی ایالات متحده و ناتو از کی یف گفت: همانطور که می‌دانید دیروز شورایی موسوم به جامعه اروپایی تشکیل شد که به ابتکار رئیس‌جمهور ماکرون بود و بعد از آن بورل رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا با افتخار اعلام کرد که روند ایجاد ساختار امنیتی بدون مشارکت روسیه آغاز شده است. به طور کلی، آن‌ها با ساز کی‌یف می‌رقصند و خیالات دیوانه‌وار کسانی که همچنان در آنجا در قدرت هستند را تشویق می‌کنند.

واشنگتن برای واکنش احتمالی آماده است

مقام های ارشد آمریکایی علیرغم هشدار تند بایدن می گویند که هنوز تغییری در موضع هسته ای پوتین مشاهده نکرده اند. در همین راستا یک مقام آمریکایی گفت که علیرغم هشدار بایدن مبنی بر این که جهان از دهه 1960 تا به امروز به بحران هسته ای نزدیک نشده است، باید گفت، فعلا شاهد تغییری در مواضع هسته ای روسیه نیستیم. او در ادامه به بیانیه روز سه شنبه کاخ سفید اشاره کرد که در آن نیز به عدم تغییر موضع روسیه اشاره شده است. مقام دیگر آمریکایی هم که از اظهار نظر بایدن تعجب کرده بود با اشاره به تغییر ادبیات بایدن و عدم تغییر در مواضع هسته ای روس ها تاکید کرد که باید موضع هسته ای روسیه جدی گرفته شود.یکی از چهره های آشنا و نزدیک به بایدن که به ادبیات او آشنا است هم در گفتگو با سی ان ان تاکید کرد که بایدن در مراسم جمع آوری کمک های مالی درباره تهدیدی صحبت کرد که مقام های آمریکایی باور دارند روسیه آن را عملی خواهد کرد.

پوتین چیزی برای از دست دادن ندارد

امروز بیش از هر زمان دیگر مقام های آمریکایی تهدیدهای علنی و پی در پی رئیس جمهوری روسیه مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای را مورد توجه قرار داده اند. پوتین اواخر ماه گذشته در یک سخنرانی تلیزیونی گفت: اگر تمامیت ارضی کشورمان به خطر بیفتد، بدون شک از همه اهرم های موجود برای حراست از روسیه و مردم این کشور استفاده خواهیم کرد. این یک بلوف نیست. جمعه گذشته هم پوتین در مراسمی که در جریانش الحالق چهار منطقه اوکراین به روسیه را اعلام کرد بار دیگر گفت که روسیه از همه ابزارهایی که در اختیار دارد برای دفاع از این مناطق استفاده خواهد کرد. او افزود: ایالات متحده با بمباران هیروشیما و ناکازاکی در جنگ جهانی دوم، در این باره سابقه ای تاریخی تعریف کرده است. از همین رو بایدن در اظهار نظر اخیرش گفت که امروز ما چهره ای روبرو هستیم که درباره استفاده بالقوه از سلاح های هسته ای تاکتیکی یا سلاح های بیولوژییکی و شیمایی شوخی نمی کند، چرا که ارتشش در موضع ضعف قرار دارد.