به گزارش اکوایران، در حالی که مقام های نظامی بیش از 50 کشور در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا دور هم جمع شدند تا در باب تامین تسلیحات دفاعی بیشتر به اوکراین با یکدیگر رایزنی داشته باشند، سرویس اطلاعات داخلی روسیه، سازمان جاسوسی اوکراین را مسئول بمباران اخیر پل کلیدی کریمه قلمداد کرد و هشت نفر را به ظن مشارکت در این انفجار بازداشت کرد. بازداشت ها در حالی رسانه ای شد که مسکو دوشنبه و سه شنبه بیش از 12 شهر اوکراین را هدف حملات موشکی تلافی جویانه اش قرار داد؛ حملاتی که در جریانشان زیرساخت های انرژی و اماکن غیر نظامی نابود و بیش از 20 نفر نفر کشته شدند.  از همین رو مقام های ارشد ناتو روز سه شنبه از متحدانش خواست تا تدارکات تسلیحاتی، به ویژه سامانه های پیشرفته دفاع هوایی را افزایش داده تا به اوکراینی ها برای مقابله با رگبار موشک های کروز و راکت های روسیه کمک کنند.

پشت پرده انفجار کریمه

 سرویس اطلاعاتی روسیه از دستگیری هشت نفر در ارتباط با بمب گذاری پل ارتباطی روسیه به شبه جزیره کریمه خبر داد. به گفته آژانس اطلاعاتی این کشور، 5 شهروند روس و دیگر مظنونان اوکراینی و از ارامنه هستند که در این انفجار دست داشتند.همزمان پوتین اوکراین را مسئول این انفجار قلمداد کرد و این کشور را به دست داشتن در این حمله تروریستی و رگبار موشکی مرگبار علیه اهداف غیر نظامیان در اوکراین متهم کرد؛ حملاتی که دست کم 20 کشته برجای گذاشته است. سرویس امنیت فدرال روسیه اولین نسخه دقیق مرتبط با تحقیقات درباره این انفجار را ارائه کرد. براساس مفاد این گزارش بمبی که موجب انهدام پل کرچ شده حاوی 22 تن مواد منفجره بوده که ماه اوت از بندری واقع در اودسا در جنوب اوکراین منتقل شد. در این بیانیه همچنین آمده که مواد منفجره در جنوب اوکراین بر روی پل در کامیونی بارگیری و سپس منفجر شد. جزئیات ارائه شده توسط سرویس امنیت فدرال روسیه را نمی توان به شکلی مستقل تایید کرد، با این همه روسیه محاصره بنادر با اهمیت چون اودسا را در دستور کارش قرار داده و تنها به کشتی های حامل غلات که توسط ناطران بین المللی بازرسی می شوند اجازه می دهد که براساس توافقی که تابستان سال جاری با میانجیگری سازمان ملل اجرایی شد، از این بنادر خارج شوند.

اف اس بی به عنوان برترین سازمان اطلاعات داخلی روسیه، مسئولیت اصلی حراست از امنیت پل را بر عهده دارد. با این همه بمب گذاری نشان داد که این نهاد درگیر چالشی جدی در مقوله نظارت است.فعلا سرویس امنیت فدرال روسیه می گوید که اوکراین در این انفجار نقش داشت. همزمان یکی از مقام های اوکراینی که نخواسته نامش فاش شود در این باره تاکید کرد که سرویس های اطلاعاتی اوکراین در این بمب گذاری دست داشتند، هرچند دیگر مقام های ارشد اوکراین این اتهام را رد کردند. دولت اوکراین رسما مسئولیت انفجار پل کرچ را بر عهده نگرفته و سخنگوی نهاد اطلاعاتی این کشور هم اتهام های روسیه را بیهوده خواندند. انفجار کریمه، حمله ای استراتژیک و در عین حال نمادین بود. این پل تنها راه ارتباطی میان روسیه و کریمه قلمداد می شد و مسیر اصلی تامین سوخت و تجهیزات سنگین برای نیروهای  مسلح روسیه که در جنوب اوکراین می جنگند.از همین رو هرگونه اختلالی در این ساختار مانع از توانایی نیروهای روس برای تداوم جنگ در شرایطی می شود که ارتش اوکراین در حال پیشروی بی سابقه در سرزمین هایی است که روسیه در آغاز جنگ از آن خود کرده بود.

پای آلمان نیز به میدان نبرد باز شد

همزمان با تحولات میدانی اوکراین، وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که اولین سیستم از چهار سیستم فوق مدرن هوایی آلمان در اختیار کی یف قرار گرفته؛ سامانه ای به ارزش 140 میلیون یورو( 136 میلیون دلار) که حتی نیروهای مسلح آلمان نیز مالک آن نیستند. این سیستم که از آن تحت عنوان Iris-T SLM یاد می شود، برای حراست از مراکز جمعیتی و سایر مناطق بزرگ در برابر حملات جنگده ها، هواپیماها و پهپادهای طراحی شده و اولین بار در سال 2014 ازمایش شد. آلمان ماه ژوئن به اوکراین وعده ارسال این تسلیحات و سامانه را داده بود اما سازنده تسلیحات آلمانی که این سیستم را می سازد، ناچار شد زمان بیشتری را برای به پایان رساندن مونتاژ آن صرف کند. قرار بر آن بود که اولین سامانه ماه نوامبر برای اوکراین فرستاده شود اما پس از آن که روسیه حملات هوایی اش را علیه اهدافی در اوکراین گسترش داد، وزیر دفاع آلمان متعهد شد که سامانه را زودتر از موعد در اختیار کی یف بگذارد. وزیر دفاع اوکراین همزمان با ارسال سامانه ها با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: لحاظ کردن اصول اخلاقی برای حراست از آسمان اوکراین برای نجات جان مردم ما ضرورت دارد. آلمان در طول جنگ اوکراین به دلیل عدم شفافیت در باب حمل و انتقال سلاح ها به این کشور با انتقادهای جدی روبرو بود. گفته می شود سامانه Iris-T SLM که از مرز اوکراین و لهستان عبور کرده، دارای پرتابگردهای متحرک و یک رادار 360 درجه است. این سامانه برای مصر ساخته شده بود اما قاهره موافقت کرد که در اختیار کی یف قرار بگیرد.