به گزارش اکوایران، چهل و چهارمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس که امروز  در دوحه برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

در این بیانیه از نقش برجسته قطر در میانجیگری که منجر به آزادی بازداشت شدگان در ایران و ایالات متحده شد، تمجید شده و اشاره شده این امر بر موقعیت قطر به عنوان یک شریک میانجی بین المللی قابل اعتماد تأکید می‌کند.

در فقراتی از این بیانیه، با تکرار مواضع قبلی، از ادعای مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه ایرانی (تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تاکید شده است. این بیانیه از ایران خواسته است تا به تلاش‌های امارات برای حل این موضوع از طریق مذاکره مستقیم یا توسل به دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد.

این شورا در بخش دیگری از بیانیه مدعی شد که میدان گازی آرش (الدره) به صورت کامل در آب‌های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت این منابع طبیعی به صورت مشترک تنها برای عربستان و کویت است و آنها حق بهره برداری کامل از منابع آن را دارند.

سران شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر مواضع و مصوبات ثابت در قبال روابط با جمهوری اسلامی ایران و لزوم پایبندی به قوانین بین المللی، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها، عدم دخالت در امور داخلی کشورها، حل اختلافات از راه های مسالمت آمیز و عدم استفاده از زور یا تهدید تاکید کردند.

آنها ضمن استقبال از توافق عربستان و ایران برای ازسرگیری روابط، ابراز امیدواری کردند که این توافق منجر به حل اختلافات و پایان منازعات منطقه ای با گفت وگو و راه های دیپلماتیک شود.