به گزارش اکوایران: یک مقام آگاه امنیتی در واکنش به ادعای وال استریت ژونال، مبنی بر هشدار اطلاعاتی آمریکا به ایران پیش از وقوع حادثه تروریستی کرمان در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: اگر پیامی امنیتی از سوی آمریکا رد و بدل شده باشد، با هدف در امان ماندن واشنگتن از ضرب شست ایران، خصوصا پس از جنگ اسرائیل در غزه بوده است

خبر مرتبط
گزارش بلومبرگ از انفجار تروریستی کرمان

اکوایران: یکی از منابع بلومبرگ گفت که ایالات متحده منتظر اطلاعات بیشتر است، اما واشنگتن معتقد است که بعید است اسرائیل پشت این حمله تروریستی بوده باشد.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه به وقت محلی به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد که ایالات متحده مخفیانه به ایران هشدار داده بود که داعش در حال آماده شدن برای انجام «حمله تروریستی» است.

به گفته این منابع، این هشدار محرمانه از آنجا به تهران مخابره شد که ایالات متحده اطلاعاتی به دست آورده بود که گروه وابسته به داعش خراسان در حال برنامه‌ریزی برای حمله به ایران است.

گفتنی است ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید بر اساس گزارش وال استریت ژورنال آمریکا به ایران در مورد حملات کرمان هشدار داده بود، آیا این به معنی همکاری اطلاعاتی آمریکا و سپاه است؟ گفت: اظهار نظر و ارزیابی عمومی در این زمینه ندارم. بر اساس اطلاعات ما حمله تروریستی کرمان تمام ویژگی‌های یک حمله از سوی داعش را داشت و ما می خواهیم همدردی خود را با مردم ایران تکرار کنیم.

به نقل از «خبرآنلاین» یک مقام آمریکایی ناشناس به وال استریت ژورنال گفته است که «پیش از حمله تروریستی داعش در شهر کرمان به تاریخ سوم ژانویه، دولت آمریکا یک هشدار خصوصی به ایران داده بود مبنی بر اینکه در داخل مرزهای ایران یک تهدید تروریستی وجود دارد.»

مقامات آمریکایی از بیان اینکه از چه کانال‌هایی برای دادن اطلاعات به ایران استفاده کرده‌اند خودداری کردند. آن‌ها این را هم عنوان نکردند که آیا این اولین باری بوده که واشنگتن چنین زنگ خطری را به ایران می‌دهد یا خیر.

همچنین یک مقام آمریکایی گفته است که مقامات ایرانی به ایالات متحده در مورد این هشدار پاسخی ندادند.

دو انفجار تروریستی ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ برابر با سوم ژانویه ۲۰۲۴ در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داد که ۹۵ شهید و ۲۸۴ مجروح برجای گذاشت. این حادثه تروریستی محکومیت منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای به همراه داشت که گروه تروریستی تکفیری داعش در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو انفجار، کار این گروه تروریستی تکفیری بود.