به گزارش اکوایران، در یازده ماه نخست از سال ۲۰۲۳، تعداد سرمایه‌گذاران خارجی در بازار مسکن ترکیه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته‌اش کاهش پیدا کرده است.

کاهش تمایل مشتریان خارجی به بازار مسکن ترکیه در حالی رخ داده که طی سال‌های اخیر به استثنای سال ۲۰۲۰ و همه‌گیری کرونا، ترکیه همواره با استقبال سرمایه‌گذاران خارجی در بخش مسکن همراه می‌شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از جنگ روسیه و اوکراین، سرمایه‌گذاران روس اصلی‌ترین مشتری بازار مسکن در ترکیه بوده‌اند.

ایرانی‌ها و عراقی‌ها هم در جایگاه دوم و سوم در زمینه خرید مسکن در ترکیه قرار داشته‌اند. با این حال، میزان استقبال روس‌ها از مسکن در ترکیه به قدری بالا بود که حتی بانک‌های ترک، حساب روبل هم افتتاح کردند.

ظاهرا یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از مسکن در ترکیه، تسهیل قوانین برای خریداران خارجی بوده است. برای نخستین بار در سال ۲۰۰۲ بازار مسکن ترکیه به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز شد. در آن زمان خریداران فقط می‌توانستند در مناطقی محدود، خانه بخرند. حالا اما شرایط به کلی تغییر کرده و خریداران خارجی با خیالی آسوده خانه‌های خود را در خاک ترکیه تحویل می‌گیرند.

در ویدیوی بالا توضیح داده‌ایم که میزان خرید خانه توسط خریداران و سرمایه‌گذاران روس، ایرانی و عراقی طی یک سال اخیر چه تغییراتی داشته است.