به گزارش اکوایران، بالاخره پس از چند ماه بحث بر سر واردات آیفون 14 و جیستری کردن آن روز دوشنبه 24 ماه سازمان توسعه تجارت در ابلاغیه‌ای به گمرگ ایران اعلام کرد که «از اول اسفندماه سال جاری، ورود آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن به عنوان کالای همراه مسافر یا پستی ممنوع است.»

در حالی ورود آیفون به کشور ممنوع شد که به‌تازگی دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی از عرضه مدل S23 سامسونگ، آخرین مدل برند سامسونگ در سطح بازار خبر داده بود و همین موضوع با واکنش‌هایی از جمله از سوی برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در واکنش به بخشنامه گمرک مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی آیفون ۱۴ به بعد گفت: مباحث مربوط به حوزه رجیستری از جمله مسائلی است که در اختیار گمرک است، پس اینکه بگوییم قانون خاصی درباره فلان کالا وجود دارد، چنین چیزی نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت برای تنظیم‌گری بازار کالا و ارز تصمیماتی می‌گیرد، به ایسنا گفت: این‌که چه تفاوتی بین واردات تلفن همراه مدل سامسونگ و مدل آیفون وجود دارد، به سیاست‌های وارداتی برمی‌گردد، اما اساسا به جهت نیاز استفاده تفاوت خاصی وجود ندارد.

وی درباره اینکه چرا مجوز واردات به تلفن همراه مدل سامسونگ داده می‌شود اما جلوی واردات آیفون مدل ۱۴ به بعد را می‌گیرند، بیان کرد: اینها به سیاست‌های اجرایی دولت بر می‌گردد چون تفاوتی بین کالا وجود ندارد و هر دو مصرفی است. اگر قرار به محدودیت واردات باشد از آن لحاظ بوده که ارزبری نداشته باشد پس اگر قرار باشد که ارزی داده شده تا کالایی وارد شود دیگر فرقی نمی‌کند برند آن کالا چه باشد.

فیروزی درباره تکلیف رجیستری آیفون ۱۴ گفت: در حال حاضر تعدادی گوشی همراه آیفون ۱۴ توسط مسافر به کشور وارد شده و یا واردکنندگانی هستند که اقدام به خریداری این کالا کرده و می‌خواهند به کشور وارد کنند؛ باید دولت در این باره تصمیم گیری کند چون نمی‌توان این وضعیت را در بلاتکلیفی گذاشت. چه گوشی‌هایی که همراه مسافر آمده و چه گوشی‌هایی که سفارش داده شده و خریداری کرده‌اند. نباید آنها بلاتکلیف بمانند؛ در نهایت باید مجموعه اجرایی پاسخ دهد که چه تفاوتی بین سامسونگ و آیفون وجود دارد.