به گزارش اکوایران؛ پای مسمومیت‌دانش‌آموزان به هیات دولت کشیده شد و رئیس جمهور امروز در جلسه هیأت دولت به وزیر کشور مأموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هرچه‌سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود. اما نتیجه این دستور چیزی جز حرف‌های تکراری وزیر کشور نبود؛ تکرار این مساله که هنوز هیچ نتیجه‌ای از پیگیری‌ها حاصل نشده و سرنخی در دست نیست. 

در عین حال امروز جلسه ویژه بررسی مسمومیت دانش آموزان در مدارس تعدادی از استان‌های کشور برگزار شد و در حالی این جلسه برگزار شده که بیش از 90 روز از اولین مورد مسمومیت در مدارس دخترانه می‌گذرد و تاکنون مسئولان اجرایی کشور علت این اتفاقات را شناسایی نکرده‌اند. 

امروز دهم اسفند همچنین تعداد مسمومیت‌ها رکورد تازه‌ای را از خود به جای گذاشت و براساس اعلام رسانه‌ها بیشترین مورد مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس را داشتیم.  

احمد وحیدی، وزیر کشور در پایان جلسه ویژه بررسی مسمومیت دانش آموزان در مدارس چند استان در نشست خبری مشترک با یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد که پیرو حوادث اخیر و مسمومیت دانش آموزان که موجب نگرانی مردم در چند استانی که این اتفاق افتاده بود، جلسه مفصلی با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، پدافند غیرعامل، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و استاندارانی که این موضوع در آن استان‌ها رخ داده بود، برگزار و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وزیر کشور، حاصل جمع بررسی‌ها نشان داد درصد بالایی از آنچه که تحت عنوان عارضه برای فرزندانمان رخ داده بود و حجم زیادی در حدود بالای ۹۰ درصد، مربوط به عوامل خارجی نبوده و ناشی از مواردی همچون استرس ناشی از طرح این موضوع بوده است. آن دسته از دانش آموزانی که علائمی همچون سردرد، سرگیجه و سوزش گلو داشتند و به بیمارستان منتقل شدند نیز اغلب آنها در یکی دو ساعت اولیه بدون نیاز به درمان خاصی مرخص شدند. تعدادی نیز حدود ۱۰ نفر که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند برای حصول اطمینان خاطر بیشتر، زمان بیشتری در بیمارستان نگهداشته شدند و پس از آن مرخص شدند.

براساس اظهارات وحیدی، با توجه به بررسی‌هایی که تا کنون در مکان‌هایی که این اتفاق افتاده انجام شده، عامل خاصی همچون ماده خاصی که این موضوع آثار ناشی از آن ماده باشد مشاهده نشده و گزارش خاصی که برای مثال نشان دهنده ماده سمی که حادثه ناشی از آن بوده باشد نیز نداشته‌ایم.

وزیر کشور بیان کرده که در رابطه با اینکه یک ماجراجویی شخصی داخلی یا احیانا مشخص کردن دقیق عواملی که بیرون از مدرسه باشند نیز نداشته‌ایم اما موضوع تحت بررسی است و عوامل اطلاعاتی در حال بررسی هستند ولی نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم عوامل مشخصی کاری انجام داده‌اند؛ لذا نمی‌توانیم قاطعانه در خصوص این موضوع اظهار نظر کنیم. عوامل اطلاعاتی در حال بررسی هستند.

به گفته وحیدی، کار توسط دستگاه‌های ذی‌ربط دقیق در حال بررسی است و اگر دستگاه‌های اطلاعاتی جزئیاتی از این موضوع پیدا کنند به اطلاع مردم خواهیم رساند.

براساس اظهارات وزیر کشور، متاسفانه خبرهای مختلفی در این خصوص منتشر می‌شود که کذب است. خبرهایی همچون اینکه یکی از دانش آموزان‌مان بر اثر این حادثه فلج شده نیز کذب است و چنین موردی نداشته‌ایم. همچنین تا کنون دستگیری در این مورد نداشته‌ایم. دستگاه اطلاعاتی موضوع را دنبال می‌کند. اگر فردی از سر ماجراجویی یا عواملی در این خصوص وجود داشته باشند، دستگیری انجام می‌شود اما چنین سرنخی تا حالا نداشته‌ایم.

اظهارات عجیب نوری نسبت به اطلاع رسانی درباره مسمومیت دانش‌آموزان

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز در این رابطه اظهار کرده که با دستور رئیس جمهور مسئولیت بررسی این موضوع به وزیر کشور سپرده شد که بلافاصله جلسه ویژه این موضوع با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار شد. بخش اعظم این موضوع ناشی از زمینه‌های ایجاد شده به واسطه جو روانی در جامعه دانش آموزان و خانواده‌ها بوده، لذا رسانه‌های ما به عنوان ارکان تربیت باید جو را تلطیف کنند و بیشتر تلاش کنند که جریان تعلیم و تربیت به پیش برود.