به گزارش اکوایران: احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان خبرنگاران مبنی بر اینکه امروزه وضعیت معیشت مردم چطور است و این در حالی است که همه ما در دولت قبل منتقد سیاست‌های دولت دوازدهم بودیم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که شرایط تحریم‌ها نبود، افزایش درآمد کشور در سال ۹۰ به بالاترین میزان خود رسید و از زمانی که موضوع تحریم صادرات نفت پیش آمد، اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

او همچنین افزود تحریم‌ها سبب شد که رشد اقتصادی و بالاترین میزان درآمد سرانه کشور از همان سال تا حدود سال ۹۵ تحت تأثیر قرار دارد که البته در این سال‌ها دو سالی به خاطر روند اجرای برجام روند متوقف شد، اما تحریم‌های دوره ترامپ در اردیبهشت ۹۷ سبب شد که رشد اقتصاد کشور منفی شود و تورم امروزه میراث تحریم‌های چند سال اخیر است که بر روی قدرت خرید خانوار‌ها تأثیر گذاشته است. این تحریم‌ها، بر روی قدرت خرید خانوار‌ها تأثیر گذاشته، ولی خوشبختانه طی دو سال گذشته رشد اقتصاد کشور بهتر شده و نرخ بیکاری هم کاهشی بوده، ولی قبول داریم همچنان قدرت خرید خانوار‌ها و معیشت مردم به ابتدای سال ۹۰ برنگشته و تورم‌ها وجود دارد و تمام سعی دولت این است که رشد اقتصادی را برگرداند.

آیا می‌خواهید همه را زیر خط فقر هدایت کنید؟

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا می‌خواهید همه را زیر خط فقر هدایت کنید تا اختلافات طبقاتی از بین برود؟ گفت: من ۲۵ سال پیش، جای شما نشسته بودم و آن زمان مثل شما دانشجویان منتقد بودم، ولی انتظار از دانشجویان این است که سوالات تحلیلی و بسیار پخته‌تری ارائه دهند. او ادامه به این سوال اینطور پاسخ داد که در وزارت اقتصاد مدرسه تابستانی ایجاد کردیم که دانشجویان  به این وزارت مراجعه کنند تا با روند کار‌ها آشنا شوند. بنده در وزارت اقتصاد از دانشجویانی که علاقه دارند، دعوت می‌کنم که حضور داشته باشند تا با مسائل اقتصادی آشنا شوند.

عملکرد نامطلوب در اقتصادی در گذشته

خاندوزی با بیان اینکه در گذشته حکمرانی اقتصادی ما به خوبی عمل نکرده و نباید مردم تاوانش را بدهند، مطرح کرد: یک زمانی سیاست کشور این بود که بانک خصوصی در کشور نباشد که ۲۵ سال نخست انقلاب نداشتیم. اما در سال ۸۰ اجازه ایجاد بانک مرکزی داده شد. اما مشکل اصلی زمانی ایجاد  شد که نظام تنظیم‌گری و نظارت بانک‌های خصوصی را جدی نگرفتیم و دولت‌ها کوتاه آمدند تا اینکه امروز یکی از دانشجویان از من بپرسد چرا نمی‌گذارید ورشکست شوند.


موسسه نور که در بانک ملی ادغام شد و ممکن است برای برخی دیگر از مؤسسه‌ها هم همین شیوه را انتخاب کنیم و این روش را به جای اعلام ورشکستگی ترجیح می‌دهیم. اگر ورشکست اعلام شود باید به سپرده‌گذاران بگوییم همچین موسسه‌ای دیگر نیست و اگر پولتان را می‌خواهید دنبال مدیران و سهامداران بگردید و نتیجه آن هم این می‌شود که در هر شهری شاهد تجمع سپرده‌گذاران باشیم.