به گزارش اکوایران: هیات عمومی دیوان عدالت اداری تصویب نامه‌های وزیران در مورد واردات خودروهای خارجی توسط فوتبالیست‌ها را ابطال کرد. «ایجاد تبعیض ناروا بین ورزشکاران»، دلیل ابطال این تصویب نامه از سوی دیوان عدالت اداری اعلام شده است. 

پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی قطر، از سوی هیات وزیران مصوب شد که امتیاز واردات خودرو به بازیکنان تیم ملی داده شود که این موضوع اعتراضات گسترده ورزشکاران سایر رشته‌های ورزشی را به دنبال داشت که دیوان عدالت این موضوع را در صحن به رای گذاشت و در نهایت رای به ابطال این تصویب نامه هیات وزیران داد.

البته پیش از ابطال این تصویب نامه، چند بازیکن نسبت به وارد کردن خودروهای خود به کشور اقدام کرده‌اند که البته مشخص نیست از سوی راهنمایی رانندگی پلاک شده‌اند یا خیر. پیش از این سردار کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور، تصریح کرده بود: تا مصوبه صریح دولت ابلاغ نشود، اجازه پلاک شدن خودروهای وارداتی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال را نمی‌دهیم. خودروهای لوکس و آمریکایی که عامل تفاخر است را پلاک نمی‌کنیم. بعضی از این خودروها هم مشکلات گمرکی دارند ولی باید بگویم تا الان هیچکدام از آنها پلاک نشده است.

آبان ماه امسال بود که محمدحسین کنعانی‌زادگان مدافع تیم ملی از وارد کردن خودروی 100 میلیارد تومانی خود بابت پاداش صعود به جام جهانی خبر داد. اقدامی که واکنش‌های بسیار زیادی را در سطح جامعه از مردم عادی تا ورزشکاران دیگر رشته‌های ورزشی در پی داشت. 

امیرمحمد یزدانی، کشتی‌گیر تیم ملی،  با انتشار ویدیوی صحبت‌های کنعانی‌زادگان در مورد وارد کردن اتومبیل 100 میلیاردی در یک استوری اعتراضی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «خوبه‌ها، ببازی جایزه بگیری. در جایی از کره خاکی هستیم که عدالت فقط یک واژه است و معنای خاصی ندارد. باز هم خدا را شکر ندوییدم دنبال تی‌شرت کسی. دم همتون گرم بابت حمایتتون.»

در کل با نگاهی به مصاحبه‌های ورزشکاران سایر رشته‌ها چنین گلایه‌هایی مبنی بر تبعیض قائل شدن بین قراردادهای میلیاردی و پاداش‌های فوتبالیست‌ها با دیگر ورزشکاران زیاد به چشم می‌خورد. گلایه‌هایی که نشان از ناراحتی آنهاست و در چنین شرایطی طبیعی است که آنها نتوانند بهترین عملکرد خودشان را در مسابقات به نمایش بگذارند و گاها نیز به فکر مهاجرت بیفتند.

پاداش فوتبالیست‌ها دو برابر کل بودجه ورزش کشور!

گفتنی است که طبق اعداد لایحه بودجه سال 1402، بودجه اختصاصی وزارت ورزش و جوانان در بخش جاری و عمرانی معادل یک‌هزار و ۷۵۴ میلیارد و ۱۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که در بخش جاری معادل یک‌هزار و ۲۸۶ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان و در بخش عمرانی معادل ۴۶۵ میلیارد و ۹۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است. حال کافی است عددی که به عنوان پاداش به بازیکنان تیم ملی داده شده با رقم‌ بودجه کل ورزش ایران مقایسه شود. آن وقت مشخص می‌شود که وضعیت ورزش کشور در چه نقطه‌ای قرار دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده 32 بازیکن حواله واردات خودرو دریافت کرده‌اند و چند نفر هم خارج از ضابطه وارد این لیست شده‌اند. با فرض قیمت بین 70 تا 100 میلیارد تومانی هر خودرو، رقم بدست آمده بیش از دو برابر کل بودجه ورزش کشور در سال 1402 می‌شود! در چنین شرایطی بسیار طبیعی است که مردم جامعه که با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند و همینطور ورزشکاران سایر رشته‌ها سرخورده و عصبانی شوند و مقابل فوتبالیست‌ها گارد بگیرند.