به گزارش اکوایران، لایحه بودجه سال 1403 که سند دخل و خرج دولت به حساب می‌آید اواسط آذرماه به مجلس رفت اما بهارستان‌نشینان اقبالی به آن نشان ندادند و قرار شد تا اصلاحیه آن دوباره به مجلس ارسال شود. روز گذشته، اصلاحیه لایحه بودجه 1403 به خانه ملت رسید و ساعاتی قبل متن آن به صورت عمومی منتشر شد.

این اصلاحیه در تعدادی از موارد با نسخه اولیه لایحه متفاوت است. از محورهای اصلی که دچار تغییر شده می‌توان به نرخ افزایش حقوق بازنشستگان و محل تأمین افزایش حقوق آن‌ها، میزان درآمدهای نفتی، رقم مالیات بر واردات و بودجه نظامیان از محل منابع نفتی اشاره کرد.

برای مثال، درصد افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده در اصلاحیه جدید 2 واحد درصد نسبت به نسخه اولیه لایحه کاهش یافته است. درآمدهای نفتی نیز تقریبا 2.5 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. در مقابل، درآمدهای ناشی از مالیات بر واردات و همچنین سهم نظامیان از منابع نفتی با افزایش مواجه شده است.

چکش‌کاری دولتی بودجه 1403؛ کاهش افزایش حقوق بازنشستگان

طبق نسخه اولیه‌ای که از لایحه بودجه 1403 منتشر شد، بنا بود تا حقوق بازنشستگان در سال آینده 20 درصد افزایش یابد اما در اصلاحیه جدید، این نرخ به 18 درصد کاهش یافته است. همچنین، قرار شده است تا منابع موردنیاز دولت برای این افزایش حقوق 18 درصدی بازنشستگان، از محل افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده تأمین شود.

یکی دیگر از تغییرات اصلاحیه لایحه بودجه 1403 نسبت به نسخه اول آن، کاهش درآمدهای نفتی است. به عبارت دیگر، دولت در نسخه اولیه لایحه سال آینده درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز را 585.2 هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود اما این رقم در اصلاحیه اخیر به 582.7 هزار میلیارد تومان رسیده است. به بیان دیگر، درآمدهای نفتی در اصلاحیه نسبت به نسخه اولیه 2.5 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

photo_2023-12-19_17-35-51

افزایش سهم نظامی‌ها از درآمدهای نفتی

با توجه به این که سقف بودجه ثابت مانده، می‌توان گفت کاهش درآمدهای نفتی از طریق افزایش یکی دیگر از منابع درآمدی جبران شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این جبران بر عهده مالیات بر واردات بوده است. به بیان دیگر، ارزش مالیات بر واردات در نسخه اولیه لایحه بودجه 1403 برابر با 140 هزار میلیارد تومان بوده اما این رقم در اصلاحیه جدید به 142.5 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این تغییر به واسطه افزایش ارزش واردات از 55 میلیارد یورو در نسخه اول لایحه به 57.3 میلیارد یورو در نسخه اصلاح‌شده آن صورت گرفته است. به تبع زمانی که ارزش واردات بیش‌تر می‌شود، مالیات دریافتی توسط دولت از این محل نیز بالاتر می‌رود.

یکی دیگر از تغییرات اصلاحیه لایحه 1403 نسبت به نسخه اول، بالارفتن سهم نظامیان از منابع نفتی است. به عبارت دیگر، در نسخه اولیه از لایحه بودجه سال آینده، دولت مکلف بود تا 134 هزار میلیارد تومان را به صورت نقدی یا حواله نفت خام و میعانات گازی به منظور تقویت بنیه دفاعی به نیروهای مسلح اختصاص دهد. قرار بود هر یک‌دوازدهم این رقم به صورت ماهانه به نیروهای مسلح پرداخت شود. حال در نسخه اصلاح‌شده لایحه بودجه 1403، این رقم به 136.8 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

اگر نیروهای مسلح به جای دریافت نقدی، حواله نفت و گاز دریافت کنند می‌بایست به صورت منظم اسناد صادرات آن را هر سه ماه به بانک مرکزی تحویل دهند. بانک مرکزی نیز معادل ریالی صادرات انجام شده را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌کند و تمام آن از طریق سازمان برنامه و بودجه به تقویت بنیه دفاعی تخصیص داده شده و در اختیار نیروهای مسلح گذاشته می‌شود. حال اگر این نهاد نیاز به ارز خارجی داشته باشد می‌تواند بخشی از این اعتبارات را به صورت ارزی دریافت کند.