به گزارش اکوایران، مرکز آمار در گزارشی تحت عنوان «وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور در تابستان 1402» به ارائه آماری از برنامه‌سازی صداوسیما در این فصل پرداخته است. طبق این گزارش، صداوسیما در تابستان سال جاری بیش‌ترین ساعات پخش برنامه را به محتواهای حوزه «خانواده و زنان» اختصاص داده است. البته، با این که این شاخه بیش‌ترین ساعات پخش برنامه را در تابستان امسال داشته اما این ساعات نسبت به فصل بهار با کاهش مواجه بوده است.

دومین محتوایی که بیش از سایر موضوعات در صداوسیما به آن پرداخته شده، «فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی» است. ساعات پخش این برنامه نیز در تابستان سال جاری نسبت به فصل بهار کاهش یافته است. برنامه‌های مرتبط با «آسیب‌های اجتماعی» نیز کمترین ساعات پخش را به نام خود ثبت کرده‌اند.

265 روز برنامه تلویزیونی درباره «خانواده و زنان» در تابستان 1402

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان سال جاری محتوای مربوط به «خانواده و زنان» بیش‌ترین ساعات پخش را در همه شبکه‌های صداوسیما به خود اختصاص داده است. به بیان دقیق‌تر، در تابستان سال جاری 6 هزار و 366 ساعت برنامه درباره زنان و خانواده پخش شده است. برای درک بهتر این رقم می‌توان آن را به «روز» تبدیل کرد. بر این اساس،‌ می‌توان گفت صداوسیما به اندازه 265 روز پشت سر هم برنامه‌های مربوط به این حوزه را منتشر کرده است. این ساعات پخش نسبت به بهار کاهش یافته است. در فصل بهار، 8 هزار و 65 برنامه در حوزه زنان و خانواده در صداوسیما پخش شده است.

دومین محتوایی که بیش‌ترین تعداد پخش را به خود اختصاص داده،‌ برنامه‌های حوزه «فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی» است. در تابستان امسال یک هزار و 131 ساعت به پخش این برنامه‌ها تخصیص داده شده در حالی که در فصل بهار این رقم یک هزار و 385 ساعت بوده است.

سومین محور موضوعی با ساعات پخش بالا در تابستان امسال، مربوط به برنامه‌های «سیاست‌های رشد، جمعیت جوان، پویا و بالنده» است. این برنامه‌ها در تابستان سال جاری 863 ساعت پخش را به خود اختصاص داده که اندکی نسبت به بهار افزایش یافته است. این رقم در فصل بهار 861 ساعت بوده است.

021016

آسیب‌های اجتماعی با کمترین ساعات پخش در تابستان 1402

برنامه‌های صداوسیما در حوزه آسیب‌های اجتماعی شامل «ازدواج»، «طلاق»، «مواد مخدر»، «مشروبات» و «مفاسد» می‌شود. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که از میان این موضوعات، در تابستان سال جاری بیش‌ترین ساعات پخش برنامه مربوط به «ازدواج» بوده است. این موضوع در سال جاری 352 ساعت از پخش سیما را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در فصل بهار ساعات پخش برنامه‌های این حوزه 283 ساعت بوده بنابراین محتوای منتشرشده در این محور در فصل تابستان افزایش یافته است.

دومین برنامه با انتشار بالا در حوزه «مواد مخدر»‌ بوده است. ساعات پخش این برنامه در بهار 294 ساعت بوده اما در تابستان افزایش یافته و به 324 ساعت رسیده است. «مفاسد»، «طلاق» و «مشروبات» نیز در دیگر آسیب‌های اجتماعی است که ساعات پخش برنامه درمورد آن‌ها کمتر از 170 ساعت در کل تابستان سال جاری بوده است. نکته جالب توجه این است که در تابستان سال جاری «سوء مصرف مواد مخدر» دومین علت مرگ و میر غیرطبیعی بوده اما محتوای پخش شده درمورد آن در صداوسیما یکی از کمترین ساعات پخش را به خود اختصاص داده است.