به گزارش اکوایران، گزارش ماهانه «شاخص تولید صنعتی شرکت‌های منتخب بورسی» که پیش‌تر انتشار آن توسط پژوهشکده پولی و بانکی متوقف شده بود، سرانجام پس از 4 ماه وقفه منتشر شد. آخرین به روزرسانی این گزارش حاوی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های منتخب بورسی برای ماه‌های شهریور و مهر 1402 است. طبق این اطلاعات، رشد نقطه به نقطه این شاخص در مهر 1402 کاهش یافته است؛ یعنی تولیدات صنعتی شرکت‌های منتخب بورسی در مهر سال جاری نسبت به مهر سال گذشته با سرعت کمتری افزایش یافته است.

همچنین،‌ رشد سه ماهه این شاخص نیز در مهر سال جاری نسبت به شهریور ماه کاهش یافته است. از میان 13 گروه تولید صنعتی، تولید «خودرو و قطعات»، «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «منسوجات» و «محصولات کاغذی» نسبت به مهر سال گذشته کاهش یافته است. در مقابل، تولید سایر گروه‌ها در مهر 1402 نسبت به مدت مشابه در سال قبل با افزایش همراه بوده است.

ازسرگیری انتشار شاخص تولید صنعتی پس از 4 ماه وقفه

شاید بتوان با قاطعیت گفت که «تولید» مهم‌ترین بخش اقتصاد است و اگر زمانی چرخ تولید نچرخد، کل اقتصاد با بحران مواجه می‌شود. به همین دلیل، دسترسی به آمارهای تولید به طور مداوم و در بازه‌های کوتاه‌مدت اهمیت بالایی دارد چرا که این بخش از اقتصاد باید دائما رصد شود و نوسانات آن مورد بررسی قرار گیرد.

مرکز آمار و بانک مرکزی داده‌های مربوط به تولید بخش صنعت را ارائه می‌دهند اما این ارقام به صورت فصلی یا سالانه منتشر می‌شود. پژوهشکده پولی و بانکی در «گزارش ماهانه تولید صنعتی»، شاخصی طراحی و ارائه کرده که بر اساس تولیدات شرکت‌های منتخب بورسی، حجم تولید و رشد تولید این شرکت‌ها را به صورت ماهانه منتشر می‌کند. بنابراین زمانی که شاخص‌های رسمی کل کشور با تاخیر منتشر می‌شود یا تواتر فصلی دارد،‌ شاخص تولید صنعتی جایگزین خوبی است.

انتشار این گزارش که به طور مرتب در هر ماه منتشر می‌شد، بعد از مرداد 1402 متوقف شد. اکنون به نظر می‌رسد انتشار این گزارش‌ها پس از 4 ماه وقفه دوباره از سر گرفته شده و شاخص تولید صنعتی ماه‌های شهریور و مهر 1402 روی سایت پژوهشکده پولی و بانکی قرار گرفته است.

021017

کاهش تولیدات صنعتی در مهر 1402 نسبت به مهر 1401

داده‌های پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد که تولیدات صنعتی شرکت‌های منتخب بورسی در مهر سال جاری 3.6 درصد نسبت به مهر سال گذشته افزایش یافته است. رشد نقطه به نقطه این شاخص در شهریور ماه در سطح پایین‌تری قرار داشته بنابراین می‌توان گفت که رشد نقطه‌ای تولیدات صنعتی در مهر سال جاری افزایش یافته است.

رشد 3 ماهه این شاخص از بهمن سال گذشته روند نزولی به خود گرفت به طوری که در خرداد سال جاری به محدوده 2 درصد رسید. سپس با شیب کندی رو به افزایش گذاشت. در نهایت، رشد سه ماهه تولیدات صنعتی در شهریور سال جاری به 3.8 درصد و در مهر ماه به 2.8 درصد رسید. روند کلی رشد دوازده ماهه این شاخص نیز نزولی بوده و در مهر امسال به محدوده 4.7 درصد رسیده در حالی که این رقم در شهریور ماه 4.8 درصد بوده است.

افت شدید تولید در «ماشین‌آلات و تجهیزات» طی مهر 1402

برای بررسی تولید محصولات صنعتی شرکت‌های منتخب، ابتدا این تولیدات را در گروه‌های مشخص دسته‌بندی می‌کنند. این محصولات در 13 گروه جای می‌گیرند. از میان این گروه‌ها، تولید «خودرو و قطعات»، «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «منسوجات» و «محصولات کاغذی» نسبت به مهر سال گذشته کاهش یافته است. در مقابل، تولید سایر گروه‌ها در مهر 1402 نسبت به مدت مشابه در سال قبل با افزایش همراه بوده است.

به بیان دقیق‌تر، تولیدات گروه «ماشین‌آلات و تجهیزات» در مهر سال جاری 37.5 درصد نسبت به مهر سال گذشته کاهش یافته است. این شدیدترین افت تولید نقطه به نقطه میان سایر گروه‌های صنعت در مهر 1402 است. دومین افت نیز مربوط به تولیدات گروه «محصولات کاغذی»‌ بوده که رشد نقطه به نقطه آن در مهر ماه منفی 18.3 درصد برآورد شده است.

در سوی دیگر این طیف‌، «محصولات فلزی» قرار گرفته‌اند که تولید آن‌ها در مهر سال جاری 43.5 درصد نسبت به مهر سال قبل افزایش یافته است. در رتبه دوم نیز «صنایع غذایی» قرار گرفته که رشد آن 22.2 درصد برآورد شده است.

021017