به گزارش اکوایران: بعد از لغو میزبانی چین برای هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیای در ماه مه ۲۰۲۲ به دلیل شیوع کرونا و اجرای سیاست کووید صفر، ای‌اف‌سی (AFC) در اکتبر همان سال تصمیم به برگزاری مسابقات در کشور قطر، که میزبانی جام جهانی 2022 را نیز برعهده داشت، گرفت.

«ناصر الخاطر» مدیر اجرایی کمیته اجرای جام جهانی 2022 در قطر، پس از اتمام این تورنمنت اعلام کرد که این برنامه برای قطر ۱۷ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد. او همچنین مدعی شده بود، تعداد افرادی که برای تماشای رقابت‌های جام جهانی وارد قطر شدند، بالغ بر ۱.۲ میلیون نفر بوده و پس از پایان جام جهانی نیز تقاضای زیادی از سوی گردشگران برای سفر به قطر وجود داشته است.

14010824064941276264319810

همچنین اولیویه پونتی، معاون Insights، ForwardKeys رویداد جام‌جهانی فوتبال قطر را یکی از قوی‌ترین محرک‌های موجود در راستا جذب گردشگران خارجی و به تبع آن توسعه صنعت گردشگری قطر و کشورهای اطراف دانست و در این باره گفت: این موضوع تا حدی است که در این میان نه‌تنها کشور میزبان از نعمات برگزاری این مسابقات برخوردار می‌شود، بلکه سایر مقاصد کشورهای حاشیه خلیج فارس به واسطه جذب تماشاگران جام‌جهانی به سود و منفعت قابل توجهی دست پیدا خواهند کرد.

خبر مرتبط
مهمانی غیرمنتظره ای که سرنوشت جام جهانی فوتبال را تغییر داد؟

اکوایران: تصمیم برای بردن جام جهانی به قطر، کشوری کوچک را متحول کرده، به شهرت فیفا آسیب رسانده و ساختار این ورزش را تغییر داده است.

دور جدید حمایت‌های مالی با چرخش اسپانسرها به غرب آسیا

پس از اتمام جام جهانی 2022 قطر و کسب امتیاز میزبانی جام ملت‌های آسیا توسط این کشور، در فوتبال آسیا رویدادهای مهمی رخ داده و ای‌اف‌سی با جذب شرکای جدید و انعقاد قراردادهای جدید با حامیان مالی جدید، مسیر آینده فوتبال در این قاره را شکل داده است. اختصاص میزبانی دوره بعدی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ به عربستان و امضا توافقات جدید با حامیان مالی، از جمله رویدادهای مهمی بودند که تاثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت فوتبال آسیا داشته‌اند.

کمتر از یک ماه پیش، شرکت هواپیمایی قطر «Qatar Airways» به عنوان اسپانسر جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شد. این اسپانسر یک قرارداد اسپانسرینگ شش ساله تا سال ۲۰۲۹ را امضا کرد. این قرارداد علاوه بر پشتیبانی مالی از جام ملت‌های قطر که از روز گذشته (22 دی) آغاز شده است، شامل مسابقاتی همچون جام ملت‌های ۲۰۲۷ در عربستان سعودی، جام ملت‌های زنان ۲۰۲۶، جام‌های ملت‌های زیر ۲۳ سال ۲۰۲۴ در تایلند، و تعدادی تورنمنت دیگر می‌شود.

این قرارداد با شرکت هواپیمایی قطر، که به عنوان یکی از شرکای تجاری فیفا و کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب (کونکاکاف) نیز شناخته شده است، حقوق اسپانسرینگ مسابقات باشگاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا را نیز دربرمی‌گیرد.

چند هفته پیش از هواپیمایی قطر، ای‌اف‌‌سی با شرکت خدمات مالی آمریکایی ویزا به عنوان اسپانسر منقطه‌ای برای جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۳ قطر و لیگ قهرمانان در غرب آسیا قرارداد بسته بود.

در اکتبر سال گذشته، ای‌اف‌سی با سازمان گردشگری عربستان سعودی و به همراه کمپین «ویزیت سعودی»، یک توافق به عنوان دومین شرکت دولتی سعودی به عنوان شریک تجاری به انجام رساند. این توافق تنها چند ماه پس از اعطای میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۲۷ به عربستان سعودی به امضا رسید.

ad56dd20-ae28-11ee-b4f2-5db09c62f717

سازمان گردشگری عربستان، سال ۲۰۲۰ به منظور متنوع‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت در چارچوب برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» تأسیس شده است، در ترویج این برنامه همزمان با کنفدراسیون فوتبال آفریقا و جام ملت‌های آفریقای ۲۰۲۴ نیز، که همزمان با جام ملت‌های آسیا در ساحل عاج برگزار می‌شود، قرارداد اسپانسرینگ امضا کرده است.

خبر مرتبط
سیری‌ناپذیری عربستان در میزبانی از رویدادهای جهانی

اکوایران: میزبانی نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ به عربستان واگذار شده تا این کشور این رویداد را نیز به لیست بلند بالای میزبانی‌های خود بیفزاید.

حضور اسپانسرهای شرق آسیایی و اروپا در قطر

یکی از شرکت‌های برجسته چینی به نام گروه «ییلی» در حوزه صنایع لبنیات و شرکت خدمات مالی ژاپنی «کردیت سایسون | Credit Saison»، هر دو در سال ۲۰۲۱ قراردادهای خود را با کنفدراسیون فوتبال آسیا برای یک دوره سه ساله تا پایان ۲۰۲۴ تمدید کرده‌اند و تنها حامیان مالی باقی‌مانده از منطقه شرق آسیا هستند.

شرکت آلمانی تولیدکننده تایر، «کونتیننتال آگ | Continental AG»، تنها حامی اروپایی ای‌اف‌سی است که در بخش‌های مختلف از جمله قطعه‌سازی نیز فعالیت دارد. بخش تایرسازی‌اش از سال ۲۰۱۵ حامی مالی کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده و در دسامبر ۲۰۲۰ قرارداد خود را برای یک دوره سه ساله دیگر تمدید نمود.

در سلسله مراتب اسپانسرینگ جام ملت‌های آسیا، علاوه بر شرکای رسمی جهانی، دو تامین‌کننده رسمی جهانی نیز وجود دارند. شرکت ژاپنی تولیدکننده اسباب‌بازی و بازی‌های کامپیوتری، «کونامی | KONAMI»، به عنوان تامین‌کننده رسمی بازی «ئی‌فوتبال | eFootball» و توسعه‌دهنده بازی معروف «پرو اوولوشن ساکر | Pro Evolution Soccer» برای جام ملت‌های آسیا انتخاب شده و در آغاز سال ۲۰۲۱ با ای‌اف‌سی قرارداد بست.

تامین‌کننده رسمی دیگر AFC، شرکت تولیدکننده ورزشی اسپانیایی «کِلمه | Kelme» است که در ماه اوت گذشته با این کنفدراسیون قرارداد بست. «کِلمه» که از سال ۱۹۶۳ تاسیس شده است، بلافاصله پس از این توافق از توپ رسمی جام ملت‌های آسیا نیز رونمایی کرد.

مراسم-افتتاحیه-جام-ملت_های-۲۰۲۳-قطر-1

حال باید دید مدافع عنوان قهرمانی و میزبان دوره پیشین جام جهانی با همکاری این اسپانسرها، چگونه این تورنمنت را به اتمام می‌رساند و چه میزان سود و بازدهی را برای خود به ارمغان می‌آورد.